JAS 39C Gripen 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Mahatma G »

Johan Elvin skrev:Displayerna målades svarta som sen klarlackades med Johnsons med lite grön karamellfärg iblandad.
Jag kör med en något annorlunda och enklare metod: grundmåla halvblankt svart (H 85) och sedan ett (eller flera, om det behövs) lager Tamiya transparent grön rätt ur burken. Ta en droppe på en tandpetare och låt det flyta ut.
Med en del valda ord och en del justeringar av etsen så gick det att få dom att passa skapligt. (har aldrig varit förtjust i etsade bälten)
Om man glödgar fotoets så blir den betydligt mjukare att arbeta med. Tyvärr blir den också skörare så man får inte böja för mycket, då går den av.
/G
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Mahatma G skrev: Jag kör med en något annorlunda och enklare metod: grundmåla halvblankt svart (H 85) och sedan ett (eller flera, om det behövs) lager Tamiya transparent grön rätt ur burken. Ta en droppe på en tandpetare och låt det flyta ut.
Japp, så gjorde jag första gången, men jag ville prova hur detta funkade.
Mahatma G skrev: Om man glödgar fotoets så blir den betydligt mjukare att arbeta med. Tyvärr blir den också skörare så man får inte böja för mycket, då går den av.
Får prova det nästa gång, men jag tycker ändå att fotoetsade bälten är ett bök. Hoppas att dom utökar sitt utbud med "tyg" bälten som är det nya som HGW har haft ett tag och eduard kommit med också. Betydligt enklare att få bra resultat.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Snygg kabin! Känner mig nästan hemma. Nu är det för sent, men till nästa bygga kan du tänka på att de blå remmarna, benfixeringsremmarna, fram på stolen ska ha ena änden fäst i stolens nederkant och den andra änden parkerade nedanför nedre vänstra resp. högra hörnet på mittskärmen (Central Display, CD).

Apropå APU-luckorna är de nästan alltid öppna när flygplanet står på marken, så även luckan till servicepanelen inunder höger nosvinge, såvida inte kraftig nederbörd eller liknande förekommer eller förväntas. Eller att man har "nattat" flygplanet inför natten, men då sitter det ju även en hel del skydd på resten av flygplanet.

Och som jag alltid brukar tipsa om: Slipa ner rektanglarna som ska föreställa formationsljus på fenroten, inunder nosvingarna och på framkroppen. De sticker ut oproportionerligt mycket. Se http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 937#p41937
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Emil
Att benremmarna fixeras vid displayen har jag ju sett på bilder, men av nån anledning så missade jag det ändå... :oops: ja, ja man lär sig så länge man lever.

Att default läget på APU luckorna är i öppet läge på marken var en nyhet för mig, trodde dom bara öppnades när APU var i gång.
Jag kör med stängda luckor i vilket fall, ska försöka återskapa den värmepåverkan av luckorna som jag sett på många bilder och det tror jag kommer mer till sin rätt med stängda luckor.

Formationsljusen ska slipas ner (och ersättas med eduard ets) samt brandbekämpnings märkningen på undersidan som också är en upphöjd detalj. (har dock inte koll på ifall man får med den som dekal)
Det får bli att öppna upp mera grejer på nästa bygge.

Edit: en sak till jag reagerade över är att modellen har fullt med nitar på huvudvingarna, men så vitt jag vet är ju dom gjorda av komposit och således bör vara ganska rena på fästelement. Ska det finnas några nitar där över huvud taget?

/Johan

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan Elvin skrev:Edit: en sak till jag reagerade över är att modellen har fullt med nitar på huvudvingarna, men så vitt jag vet är ju dom gjorda av komposit och således bör vara ganska rena på fästelement. Ska det finnas några nitar där över huvud taget?
Visst förekommer det fästelement på vingarnas yta - en hel del faktiskt. Gäller ju att "förankra" saker som sitter inuti vingen. Men de flesta fästelementen täcks med blixtskyddsfolie eller särskilt material, som sedan målas med grundfärg och täckfärg. Så nej, vingarna ska vara ganska "rena" från synliga nitskallar och dyl.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ursäkta en en oinitierad krakes arma fråga: vad är blixtskyddsfolie?

Jivlars, nu blixtrade utanför fönstret! Åsså ska de spränga berg samtidigt.
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Gick precis egenom slumonteringshallen och tog en närmare titt på en vinge som stod uppstäld där och kan konstatera att förutom vid fram å bakkant så är vingytan helt slät från allt vad fästelement heter. Så mao behövs vingarna på modellen spacklas lite... :?

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Halloy

Byggtakten minskar rejält när man måste tillbringa större delen av den vakna tiden på jobbet, men jag har fått en del gjort i alla fall.

Aires huvudställsbaljor på plats, och som resten av deras grejer till denna passar det klockrent.
Bild

Jag slipade bort så mycket jag bara vågade på insidan av baljorna (på vissa ställen blev det för mycket) för att bereda plats för luftkanelen.
Bild

Och med lite färg på så ser det ganska övertygande ut.
Bild

Bild

Bild

Här är mitt (överambitiösa) sätt att försöka tackla det största felet med denna modell, att man ser rakt in i innanmätet när man kollar in i luftintagen.
Har försökt att få till en luftkanal så att man kan se fram till motorn men inget annat.

Det består av följande 4 bitar
Bild

Huvudbiten formad PC runt en penna och ditklämd mellan landställsutrymmena. En mindre bit passades in mellan de nedre delarna och sen spacklat för att försöka få det att flyta ihop så gott det går.
Bild

Bild

För dom främre bitarna snidade jag till ett par pluggar av balsaträ som jag sen använde för att vakuumforma PC över
Bild

Den bakre delen var den simplaste att få till. Bara att forma lite PC runt en passande storlek av runt material som sen hålls ihop med silvertejp.
Bild

/Johan

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ser bra "stökigt" ut i hjulbrunnarna. Snyggt!
Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Japp, okeli dokeli. en liten uppdatering.

Som konstaterat så ska det inte finnas mycket av nitar på vingarna.
Så jag tog och blandade ut lite tamiya spackel med deras lack thinner så att det blev en ganska lättflytande smet av det hela.
Sen penslade jag smeten över alla oönskade nitar.

Bild

Jag lät det hela torka i ca 10min sen tvättade jag bort överflödet med topz doppade i tamiya lack thinner.

Bild

Bitarna av luftkanal målades blankt ljusgråa.

Bild

Bild

Bild

Den bakre biten monterades på plats först.

Bild

Följt av montering av vingen. Den behövde dock en del övertalan att komma på rätt plats. Vadå spänningsfri montering?

Bild

En del glipor och någon nivåskillnad var oundvikliga visade det sig, men dessa ska vi nog få bukt på.

Bild

Bild

Bild

Sen pillade jag dit dom främre bitarna av luftkanal, dessa behövde en del uppmuntran att komma på plats också.

Bild

Bild

Det är inte på nått sätt perfekt, men det gör sitt jobb och man kommer inte se så mycket av det när det kommer till kritan.

Det börjar se ut som en grip nu.

/Johan

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar