Tiger 1 påbörjad

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hercsolo
Namn: Johan Svensson

Re: Tiger 1 påbörjad

Inlägg av Hercsolo »

Ja det känns som det börjar bli ok. Vad kan man späda med? Fungerar vatten?
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker det ser bra ut på hjulen men själva chassit ser lite flammigt ut?

Som sagt lite tunnare färg och fler lager?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Hercsolo skrev:Ja det känns som det börjar bli ok. Vad kan man späda med? Fungerar vatten?
Tamiya? Ja... vatten fungerar. Men Ajax fönsterputs fungerar bättre. :)

Tamiya är vattenbaserad färg, det är därför vatten funkar. Häll inte vatten i Humbrol enamel vad du än gör, bara. :D
Live & let dry.
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

överdelen verkar jag ha lyckats få till utan att det har blivit för flammigt i alla fall.

Bild
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Tamiya är INTE en vattenbaserad färg!
Det går att använda vatten men det är inte det som är bäst eller det som används i färgen.
Dom flesta använder Ajax, T-röd eller Isopropylalcohol.
Jag har dock förstått att cellulosaförtunning skall vara det bästa.
Tamiya marknadsförde sin färg som "vattenbaserad" och även om det går så är det inte optimalt.
Riktiga akrylfärger som Vallejo går dock utmärkt att blanda med vatten.

Öken-Erik

CU@C4
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Ok tack för tipset. Jag ska kolla om vi har någon Ajax hemma annars får jag kolla efter något av de andra du rekommenderade.
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Varför marknadsförde Tamiya sin färg som vattenbaserad om den inte är det? Vad är det för slags logik? :0
Live & let dry.
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Snussugen skrev:Varför marknadsförde Tamiya sin färg som vattenbaserad om den inte är det? Vad är det för slags logik? :0
Troligtvis för att folk förknippar det med att de ska lukta lite och vara ofarligt/giftfritt.
Jakob Fall
AP
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Exakt, man ville verka miljövänlig, och det "gick" ju att använda vatten så... Anledningen till att Tamiyas "färgpennor" inte finns till salu i Sverige är att Tamiya vägrade uppge en tillrävkligt bra innehållsdeklaration.
Tamiya är precis som alla andra, dom vill tjäna så mycket som möjligt och idkar ingen välgörenhet precis.

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 04 jun 2014, 00:43, redigerad totalt 1 gånger.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Isopropylalkohol (min favorit) går att köa på Kjell o Company, rengöringsmedel för datorer, 129:- för en liter.
Fö så anser jag att Tamiya är i princip värdelöst flr penselmålning men superbt för sprutan

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar