Arsenalens Sherman 1/6 ska byggas!
Re: Arsenalens Sherman 1/6 ska byggas!
Helt rätt, Lars. Några blev varse om det i går på månadsmötet.
Jakob F, tornet
Lars B, högersidans boggies
Rickard M, vänstersidans boggies
Mats S, banden
Stellan E, vagnskropp
Det skulle behövas någon som snyggar till verktyg, ventilationsflärpar och lite annat. Hoppas att någon kommer på kommande byggmöte för att dona med det.
Det blev en väldigt lång tråd om uppstarten av bygget. Vem publicerar första BILDEN på påbörjat byggande i denna In-the-works-tråd...?
Jakob F, tornet
Lars B, högersidans boggies
Rickard M, vänstersidans boggies
Mats S, banden
Stellan E, vagnskropp
Det skulle behövas någon som snyggar till verktyg, ventilationsflärpar och lite annat. Hoppas att någon kommer på kommande byggmöte för att dona med det.
Det blev en väldigt lång tråd om uppstarten av bygget. Vem publicerar första BILDEN på påbörjat byggande i denna In-the-works-tråd...?
Stellan Schroeder Englund
Efter ett trevligt samtal med Stellan lämnade han mig med ett shermantorn storlek XXXL. Tänkte att jag skulle ta en liten bild och sedan börja klippa plast. Kommer med lite bilder när jag har knåpat ihop några delar. Lycka till ni andra med era delar och hoppas se bilder på era byggen också. La till en vallejo flaska också för att ge en känsla av hur jättelik modellen är.

Jakob Fall
AP
AP
Ledsen att behöva säga det kompis, men du behöver nog mer färg än så till den 
/Daniel

/Daniel
-
- Namn: Lars Befring
=)
så Vallejo är skalan
=)
så Vallejo är skalan
=)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Gilla!Lars Befring skrev:=)
så Vallejo är skalan
=)

Nu ska vi se... över sjuhundra visningar och bara en bild på torneländet. Har inte mer att visa upp men jag kan rapportera att både jag, Brian och Björn K knåpade en del på några av de övriga delarna nu i kväll. Såg för att få loss delar från gjutstammar grova som fingrar. Storraspen för att slipa av kanter och gjutskarvar... I 1/6 blir även skarvar och utstötsmärken i den skalan. Ujujuj, vad har vi gett oss in på.
Ni som har delar till bygget hemma, arbetar ni på dessa? Har fått monterade delar till ena sidans bärhjul mm från Rickard. Mats sägs vara klar med banden. Själv ska jag ta itu med mitt. Calling Jacob och Lars, come in, boys! Modellen ska vara klar för överlämning till Arsenalen i början av september.
Du kan vara lugn Stellan håller på med mitt torn här hemma lite från och till, planerar att det ska vara klart om två veckor ungefär.
Jakob Fall
AP
AP
Ojoj, detta är inget finlir direkt. Har dragit ihop transmissionskåpan fram med resten av underdelen med hjälp av spännband och sedan flödat in lim mellan skarvarna med pipett för att få ordentlig mängd att lösa upp plasten. Nu får eländet torka några dygn. Bandlänkarna förbereddes duktigt av Mats så i afton har jag satt ihop båda banden, snacka om rejäla saker. Kanske inte direkt 1/6 av originalvikten men inte långt ifrån. Bakdelen med motorluckan verkar ganska grov i passningen mot underdelen så vi får se hur kul nästa steg blir...
Jo det är ganska annorlunda att bygga modeller i denna skala. När jag skulle limma ihop de två torndelarna så gick det åt 3 rejäla tvingar.
Jakob Fall
AP
AP