Pbv302C
Re: Pbv302C
Äckligt snyggt.
Precis en sådan modell jag själv skulle vilja ha i samlingen, men inte riktigt orkar med att göra...
Precis en sådan modell jag själv skulle vilja ha i samlingen, men inte riktigt orkar med att göra...
Oj!! Tack så jättemycket Emil & Erik! Uppskattas verkligen!
Hoppas att du kanske får orken snart för det är en rolig vagn att bygga Erik!
Lite pusslande för att få allt att stämma. Radiostationerna hänger ju i taket medan sambandslådor, ellådor och spakarna för stridsluckorna sitter på väggarna.

Stridsutrymmet blir ju givetvis central i bygget eftersom luckorna kommer att gapa öppet. Ville att åtminstone hållarna i vagn skulle vara fylld med ammunition och att det skulle se ut som om utrymmet var välanvänt. På bilden kan man även se vagnchefens stol som jag valde att ha i ett läge där det ser ut som om han lämnat vagnen.

I taket sitter handtag och fack 8. Gjorde även ett hål för stolpen som ska hålla mittenstolarna och tunga vapen.

Bild på stolpen och jag valde att låta granatgeväret sitta monterat, medan jag tänkte ha ksp:n placerad på sin tapp vid stridsluckan.

Stridsrumstolarna på plats!

Hoppas att du kanske får orken snart för det är en rolig vagn att bygga Erik!
Lite pusslande för att få allt att stämma. Radiostationerna hänger ju i taket medan sambandslådor, ellådor och spakarna för stridsluckorna sitter på väggarna.

Stridsutrymmet blir ju givetvis central i bygget eftersom luckorna kommer att gapa öppet. Ville att åtminstone hållarna i vagn skulle vara fylld med ammunition och att det skulle se ut som om utrymmet var välanvänt. På bilden kan man även se vagnchefens stol som jag valde att ha i ett läge där det ser ut som om han lämnat vagnen.

I taket sitter handtag och fack 8. Gjorde även ett hål för stolpen som ska hålla mittenstolarna och tunga vapen.

Bild på stolpen och jag valde att låta granatgeväret sitta monterat, medan jag tänkte ha ksp:n placerad på sin tapp vid stridsluckan.

Stridsrumstolarna på plats!

Med vänlig hälsning,
Per
Per
Jag bara njuter! Ofantligt snyggt gjort, Per.
Suverän detaljering på .. ja .... allt!
Suverän detaljering på .. ja .... allt!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Jag har ju varit med och byggt på en riktig pebba, så när jag ser dina bilder ttänker jag "där måste det blästras, målas, och dras elkablar".. Därför kanske det känns lite extra motigt
(http://pbv302.se/)
Man känner ju igen sig bland allt bråte om man säger så..
/E

Man känner ju igen sig bland allt bråte om man säger så..
/E
Tackar tackar Sven! Värmer otroligt att du gillar den, fast nu skulle man ju vilja packa in lite vattendunkar och tuggummipaket efter att sett ditt underverk! 
Haha Erik! Hoppas att mina bilder inte skapar men för livet då!
Oj! UDES08.. Intressant! Tack för länken! Nu blir det underhållande läsning!

Haha Erik! Hoppas att mina bilder inte skapar men för livet då!

Oj! UDES08.. Intressant! Tack för länken! Nu blir det underhållande läsning!
Med vänlig hälsning,
Per
Per
Som jag tidigare nämnt så har jag tappat en hel del bilder men tänkte lägga ut två översiktsbilder över innanmätet.

Trevlig helg!

Trevlig helg!
Med vänlig hälsning,
Per
Per
Tycker du gjorde helt rätt att inte gömma allt den fina detaljeringen under en massa packning, Per.302C skrev: .... fast nu skulle man ju vilja packa in lite vattendunkar och tuggummipaket...
Tack för alla bilder, det åker in i referensbiblan

"Svenne-Kongo"
Saknar som sagt lite bilder så det får bli några foton från färdig vagn.
Målad i huvudsak med Tamiyas färger. Kulören jag använde var i princip field grey, vilken jag tycker funkar ok. Slutresultatet är väldigt beroende på vad man "pre-shadar" och "high-lightar" med för kulörer

Som ni kanske vet så saknar Hobby fans modell hållaren för sim-utrustningen som sitter på frontpansaret, så den är man tvungen att bygga själv. På senare C-vagnar är den borttagen och ersatt av annan utrustning.
Åtminstone ett av skyttekompanierna i Bosnien hade packlådor på fronten, men inte denna. Nästa pebba kanske blir med "pattar"
Frontlyktorna byttes mot fyrkantiga och som jag nämnt tidigare så fick senare C-vagnar strålkastare på framskärmarna.

Vagnarna rullade med bärhjul utan flytkroppar och utan sidokjolar och jag tillverkade hållarna för dem. Tacksamt att det följer med båda typer av bärhjul i lådan!
Eftersom jag skurit bort de gjutna ringarna som var avsedda för maskering för att få på extraskydden var det bara att göra egna ringar (det hade man säkert gjort ändå)

Sista bilden! Valde att ha bakdörrarna stängda för att behålla vagnens profil. Vet inte om det var rätt men fortfarande nöjd med det valet. Hade först fäst bogservajern i ett av de främre schacklena, såsom de oftast gjorde för att snabbt kunna stridsbärga, men hängde till slut upp den i sitt fäste på bakdörren.

Hoppas som sagt att bilderna inspirerar!
Kul för en rookie att få så positiv respons!!
Målad i huvudsak med Tamiyas färger. Kulören jag använde var i princip field grey, vilken jag tycker funkar ok. Slutresultatet är väldigt beroende på vad man "pre-shadar" och "high-lightar" med för kulörer

Som ni kanske vet så saknar Hobby fans modell hållaren för sim-utrustningen som sitter på frontpansaret, så den är man tvungen att bygga själv. På senare C-vagnar är den borttagen och ersatt av annan utrustning.
Åtminstone ett av skyttekompanierna i Bosnien hade packlådor på fronten, men inte denna. Nästa pebba kanske blir med "pattar"

Frontlyktorna byttes mot fyrkantiga och som jag nämnt tidigare så fick senare C-vagnar strålkastare på framskärmarna.

Vagnarna rullade med bärhjul utan flytkroppar och utan sidokjolar och jag tillverkade hållarna för dem. Tacksamt att det följer med båda typer av bärhjul i lådan!
Eftersom jag skurit bort de gjutna ringarna som var avsedda för maskering för att få på extraskydden var det bara att göra egna ringar (det hade man säkert gjort ändå)

Sista bilden! Valde att ha bakdörrarna stängda för att behålla vagnens profil. Vet inte om det var rätt men fortfarande nöjd med det valet. Hade först fäst bogservajern i ett av de främre schacklena, såsom de oftast gjorde för att snabbt kunna stridsbärga, men hängde till slut upp den i sitt fäste på bakdörren.

Hoppas som sagt att bilderna inspirerar!
Kul för en rookie att få så positiv respons!!
Med vänlig hälsning,
Per
Per
Ikväll blir man bortskämd, bilder på två svenska pansarbyggen att njuta av 
Mycket trevliga bilder, Per. Lade inte märke till flaskan i gräset på 08, härlig detalj!
Fantastiskt snygg modell, och väldigt väl genomfört scratcharbete.

Mycket trevliga bilder, Per. Lade inte märke till flaskan i gräset på 08, härlig detalj!
Fantastiskt snygg modell, och väldigt väl genomfört scratcharbete.
"Svenne-Kongo"