Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!
-
- Kontakt:
Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48
Jo, jag var lite orolig att de verkligen skulle hålla. Men det funkade bra tycker jag. Men visst, mycket plast är det. Plus en hel del tyngd i nosen. Den gör sig förresten fint intill Sea Vixen i vitrinen, visst byggde du en sådan också?
Jajamen, jag byggde en Sea Vixen också. Den blev fin tycker jag så här efteråt. Lightningen ser också bra ut bredvid min Sea Vixen.
-
- Kontakt:
Lightningen, ja... Den står på att göra-listan. Köpte Aires hjulhus till den häromsistens, plus lite dekaler - eftersom jag vill göra en helgrå. Men först blir det nog lite 1/72, det har varit mycket 1/48 på sistone. De tar ju sån jäkla plats! 

-
- Kontakt:
Den kan nog fasiken bli klar till lördag, den här! 

Oj, Kalas att dekalerna gick att använda!, Ser ut att bli ett perfekt Monogrambidrag det där Björn.!
-
- Kontakt:
Dekalerna var lite läskiga först, limmet blev mjölkigt när man löste upp det i vatten. Men jag körde på och tryckte dit dem ändå och när allt hade torkat såg det helt OK ut. Lite småsilver på något håll, men det får man stå ut med. De var en aning tjocka kanske, men funkade ändå överraskande bra.
Den uppmärksamme kanske lägger märke till en lite annan nyans på färgen på vingarnas inre del. Det har varit ett h-e med de svängda vingarna när allt ska sprutas med Johnson. Hur man än bär sig åt, måste de ju stå i antingen infällt eller utfällt läge när allt torkar och då bildas små vallar där vingarna går ihop med kroppen, trots att jag gör allt för att hålla borta det. Så då blir det till att slipa och bättringsmåla (det som ser ut att vara en annan nyans är bara matt, så det löser sig sedan). Hoppas på bättre lycka nu när det är dags för lack.
Hade förstås kunnat måla vingarna innan montage, men var då rädd att färgen skulle skavas bort under resten av bygget. Dessutom var det inte helt lätt att maskera dem under grund- och resten av målningen. Nästa swing-wing får vingarna fastlimmade, men just den här gången fanns det en viss nostalgipoäng att låta dem vara rörliga.
Den uppmärksamme kanske lägger märke till en lite annan nyans på färgen på vingarnas inre del. Det har varit ett h-e med de svängda vingarna när allt ska sprutas med Johnson. Hur man än bär sig åt, måste de ju stå i antingen infällt eller utfällt läge när allt torkar och då bildas små vallar där vingarna går ihop med kroppen, trots att jag gör allt för att hålla borta det. Så då blir det till att slipa och bättringsmåla (det som ser ut att vara en annan nyans är bara matt, så det löser sig sedan). Hoppas på bättre lycka nu när det är dags för lack.
Hade förstås kunnat måla vingarna innan montage, men var då rädd att färgen skulle skavas bort under resten av bygget. Dessutom var det inte helt lätt att maskera dem under grund- och resten av målningen. Nästa swing-wing får vingarna fastlimmade, men just den här gången fanns det en viss nostalgipoäng att låta dem vara rörliga.
-
Ska det vara en ljus strimma på kanten under hålet för vingen?
Det lyser lite på bilderna ...
I utfällt läge så är det väl nån lucka som stänger igen hålet så att det inte blir en massa virvlar ??
/ Robin
Det lyser lite på bilderna ...
I utfällt läge så är det väl nån lucka som stänger igen hålet så att det inte blir en massa virvlar ??
/ Robin
-
- Kontakt:
Nejdå, det är bara blänket som luras. Just på den här bilden är vingarna inte helt utfällda, så luckan som finns där är bara halvöppen. Strimman är blixten som reflekteras i glipans undersida, i verkligheten är det bara ett hål där. Se bild på mekanismen på första sidan i denna tråd.
-
Tack för svaret 
/ Robin

/ Robin
Tänkte på en sak när du nämnde det vita limmet på dekalerna. Tog du bort det eller? Vet att en del sådant lim blir rostfärgat efter ett tag, råkade ut för på det en USAirfix Airbus jag byggde med original Eastern dekaler. Efter det missödet är jag alltid noggrann med att ta bort allt vitt lim om det skulle dyka upp på dekaler.
Stefan
Stefan