Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3
-
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
- Namn: Robert Lundin
Re: Tp 80 Lancaster...
Det ser ut som ytbehandlad silver dope med halvnlank finnish. Tror inte det är obehandlad metall framförallt eftersom nitarna inte syns och det är en väldigt jämnt utseende, jämför med bilder på gamla Gloster Meteor i dope. Jag har en närbild från en STFs medlemstidning på de öpnnade dörrarna men hittar den inte i högen just nu.
/Robert
/Robert
/Robert Lundin
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Tp 80 Lancaster...
Jag har alltid trott att den var målad i brittisk standard grå/svart:
färgbilden hittade jag på Interwebben
/L
färgbilden hittade jag på Interwebben
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tp 80 Lancaster...
Jag har aldrig hört annat än att kroppen ska vara målad i samma färger som de egyptiska Lancasters som levererades ungefär samtidigt. Dvs Medium Sea Grey, medan sidorna var i blank/halvblank svart (fast de egyptiska var mattsvarta). Att ovansidan skulle vara i silverdope har jag aldrig hört talas om. Och jag tycker nog att den ser ut att vara just i den färgen på färgbilden.
De bilder jag har sett, visar inga tecken på någon form av reflexer eller liknande som borde uppstått om den var målad i silver. Istället känns den väldigt matt grå. Motorgondolen däremot borde rimligen vara i obehandlad aluminium. Målad lär den inte ha varit, eftersom undersidan fick förstärkas för att klara av värmen från jetmotorn. Om man hade tänkt måla den av någon anledning, hade man väl i så fall gjort den svart den också. Men eftersom det var ett testflygplan, fanns ju ingen anledning till det.
De bilder jag har sett, visar inga tecken på någon form av reflexer eller liknande som borde uppstått om den var målad i silver. Istället känns den väldigt matt grå. Motorgondolen däremot borde rimligen vara i obehandlad aluminium. Målad lär den inte ha varit, eftersom undersidan fick förstärkas för att klara av värmen från jetmotorn. Om man hade tänkt måla den av någon anledning, hade man väl i så fall gjort den svart den också. Men eftersom det var ett testflygplan, fanns ju ingen anledning till det.
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Tp 80 Lancaster...
Håller med Björn, gondolen ser ut att vara NMF, dvs färgade reflexer och inte blanka.
Vet någon hur mycket man byggde om exteriören på Gondolen mellan dom olika motor-testerna?
Vet någon hur mycket man byggde om exteriören på Gondolen mellan dom olika motor-testerna?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tp 80 Lancaster...
Har för mig att den byggdes om på slutet. Tycker att den ser annorlunda ut i framkant här:
...och här:
...och här:
Re: Tp 80 Lancaster...
Alltså,det var inte frågan om kritik från min sida Björn. Utan det var mer ett antagande om att jag tycker den ser ut att vara silverfärgad när man ser slitaget på det svarta partierna. Då tänkte jag att den kanske inte var grå utan i ljus silverfärg på ovansidan?. Jag är ingen "Accurancy polis". Tvärt om jag gillar konstnärliga tolkningar över lag. Jag tycker den blev otroligt snygg med tanke på utgångsobjektet och den där förfärliga resindelen. Hatten av för att ha fått till det snyggt Björn.
-
- Inlägg: 617
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Tp 80 Lancaster...
Jag forsätter ventilera min okunskap : ) jag tog för givet att det var silver dope då den kan ju se riktigt grå ut efter några år. Tackar för info! kanske kan vara bra att veta för framtida projekt. Men är det silver dope eller grått i den senare kostymen då svartfärgen försvann då?
/R
/R
Senast redigerad av bergwall den 31 mar 2014, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tp 80 Lancaster...
Henrik: Nejdå, jag tog det inte som kritik. Men jag tror inte att det var så, jag tycker inte att den ser särskilt sliten ut, snarare är den rätt uppenbart nymålad vid leverans.
Färgbilden är tagen strax efter att den kommit till Sverige (man ser det eftersom FC inte är ditmålat ännu), så där är den inte sliten alls utan skinande blank. Sedan var den inte grå/svart så många år innan färgen helt togs bort, så just i den här målningen hann den aldrig bli särskilt sliten.
Robert: I den senare kostymen var den silver/aluminium eller liknande. Om den var målad eller natural metal vet jag däremot inte (och röjer därmed min okunskap om Lancaster - vet inte ens om hela kroppen var i metall...)
Färgbilden är tagen strax efter att den kommit till Sverige (man ser det eftersom FC inte är ditmålat ännu), så där är den inte sliten alls utan skinande blank. Sedan var den inte grå/svart så många år innan färgen helt togs bort, så just i den här målningen hann den aldrig bli särskilt sliten.
Robert: I den senare kostymen var den silver/aluminium eller liknande. Om den var målad eller natural metal vet jag däremot inte (och röjer därmed min okunskap om Lancaster - vet inte ens om hela kroppen var i metall...)
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
- Namn: Jonny Andersson
- Ort: Norrköping
Re: Tp 80 Lancaster...
Enligt Flyghistoriskt Månadsblad nr8/1980 som har en 8-sidig artikel om Tp 80, så var den vid leverans
målad blankt svart med ljusgrå översida, motorpoden i aluminium och undersidan av flygkroppen bakom
poden var klädd med rostfri plåt. I samband med en stor översyn i början av 1956 så lutades färgen av
och dom dukklädda delarna målades med silverdope. Den havererade den 8 maj 1956.
MVH Jonny
målad blankt svart med ljusgrå översida, motorpoden i aluminium och undersidan av flygkroppen bakom
poden var klädd med rostfri plåt. I samband med en stor översyn i början av 1956 så lutades färgen av
och dom dukklädda delarna målades med silverdope. Den havererade den 8 maj 1956.
MVH Jonny
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tp 80 Lancaster - Klar!
Ja, jag vet, det är lite yesterday's news, Den här var ju klar redan i våras, de av er som var på Open kanske såg den. Men jag fotograferade den först häromdagen för att lägga ut den på Britmodeller och insåg då att jag aldrig avslutade den här tråden. Nåja. Här kommer några bilder, även om det är en rätt udda fågel, är den ju rätt intressant i svensk flyghistoria. Så framtida byggare kanske kan plocka upp en del av mina erfarenheter. Och alla modellbyggare besöker ju inte Open. Ännu.
Allt blev klart kvällen före Open. Ett lackmissöde höll på att sabba allt. Den matta lacken på ovansidan var inga problem, men det glansigare svarta drabbades av apelsinskalseffekt. Och då det var lite brådis skulle jag förstås fixa detta på en gång. Dumt. Istället för att slipas ner snyggt, följde lacken med i stora sjok. Allt fick slipas ner med fint slippapper och för att lackas om några timmar senare. Till slut blev allt rätt bra, men vägen dit var minst sagt en smula halsbrytande.
Just då var jag rätt trött på den, men med lite distans är jag betydligt mer nöjd. Ett inte allför enkelt bygge, som numera pryder sin plats i vitrinen. Trots att jag byggt hundratals modeller genom åren är detta faktiskt min allra första Lancaster.
...och om man bara tänker på maskandet av huven lär det bli min sista. Tur att det finns färdiga masker. Ska nog prova det nästa gång.
Top Gun-satsen bjuder på en hel del utmaningar. Men det mesta finns med, bland annat det dubbla sporrhjulet. Notera att det sitter längre bak än på vanliga Lancaster.
Aluminiumpartiet målades med Vallejos aluminium. Mitt första försök med denna färg, och ett mycket positivt sådant. Den användar jag gärna igen!
Ställ och hjulhus fick lite extra detaljer som doldes effektivt när allt var klart.
Jag valde ju även att låta en av Merlinmotorerna synas. Och ser nu att jag även fått med lite extra vädring, om någon undrar vad som sitter på den yttre propellern, är det en helt äkta dammtuss. Dags att städa hobbyrummet, tror jag.
Dekalerna var ett ihopplock från arkivet blandat med lådans dekaler. Serienumret pusslades ihop från serienumren i lådan, det var för ovanlighets skull skrivet i samma storlek, färg och typsnitt som på RAF-maskinerna. Numret som skulle pusslas ihop var alltså 80001. Hade jag valt Revells Dambusterutgåva, hade jag fått utgå från 0932 och 0909. Nu gjorde jag inte det, utan fick hålla till godo med 739 och 4964... Ett rejält pussel som inte underlättades av att jag när allt var klart upptäckte att jag satt allt på fel ställe. Bara att plocka bort dem och börja pussla igen. På något mirakulöst sätt fick jag ihop det.
Men trots en del svordomar på vägen, ett kul bygge som förverkligade en gammal dröm. Vissa modeller tittar man lite mer på när de är klara än andra. Den här hör till dem.
Allt blev klart kvällen före Open. Ett lackmissöde höll på att sabba allt. Den matta lacken på ovansidan var inga problem, men det glansigare svarta drabbades av apelsinskalseffekt. Och då det var lite brådis skulle jag förstås fixa detta på en gång. Dumt. Istället för att slipas ner snyggt, följde lacken med i stora sjok. Allt fick slipas ner med fint slippapper och för att lackas om några timmar senare. Till slut blev allt rätt bra, men vägen dit var minst sagt en smula halsbrytande.
Just då var jag rätt trött på den, men med lite distans är jag betydligt mer nöjd. Ett inte allför enkelt bygge, som numera pryder sin plats i vitrinen. Trots att jag byggt hundratals modeller genom åren är detta faktiskt min allra första Lancaster.
...och om man bara tänker på maskandet av huven lär det bli min sista. Tur att det finns färdiga masker. Ska nog prova det nästa gång.
Top Gun-satsen bjuder på en hel del utmaningar. Men det mesta finns med, bland annat det dubbla sporrhjulet. Notera att det sitter längre bak än på vanliga Lancaster.
Aluminiumpartiet målades med Vallejos aluminium. Mitt första försök med denna färg, och ett mycket positivt sådant. Den användar jag gärna igen!
Ställ och hjulhus fick lite extra detaljer som doldes effektivt när allt var klart.
Jag valde ju även att låta en av Merlinmotorerna synas. Och ser nu att jag även fått med lite extra vädring, om någon undrar vad som sitter på den yttre propellern, är det en helt äkta dammtuss. Dags att städa hobbyrummet, tror jag.
Dekalerna var ett ihopplock från arkivet blandat med lådans dekaler. Serienumret pusslades ihop från serienumren i lådan, det var för ovanlighets skull skrivet i samma storlek, färg och typsnitt som på RAF-maskinerna. Numret som skulle pusslas ihop var alltså 80001. Hade jag valt Revells Dambusterutgåva, hade jag fått utgå från 0932 och 0909. Nu gjorde jag inte det, utan fick hålla till godo med 739 och 4964... Ett rejält pussel som inte underlättades av att jag när allt var klart upptäckte att jag satt allt på fel ställe. Bara att plocka bort dem och börja pussla igen. På något mirakulöst sätt fick jag ihop det.
Men trots en del svordomar på vägen, ett kul bygge som förverkligade en gammal dröm. Vissa modeller tittar man lite mer på när de är klara än andra. Den här hör till dem.