Inte alls (förutom sågtanden i vingen), de flesta E-Tunnorna var dessutom modifierade från tidigare versioner. Och vad jag har sett, är panellinjerna identiska mellan de olika modellerna - ja, förutom att Hellers är upphöjda.Mats Averkvist skrev:Hur mycket skiljer sig panelinjerna mellan A/B och C/E tunnorna och finns samma skillnader mellan Tarangus och Heller?
Tarangus Tunnan - äntligen klar!
-
- Kontakt:
Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!
-
- Kontakt:
Och hur är det med luftbromsarna? 29001-29132 hade ju luftbromsar på vingens ovansida.
Trim tab:en vid vingens bakkant var också placerad annorunda på 29001-29116.
Hur ser det ut på Tarangus-modellen?
Trim tab:en vid vingens bakkant var också placerad annorunda på 29001-29116.
Hur ser det ut på Tarangus-modellen?
-
- Namn: Johan Elvin
Hej
Svar om luftbromsar och trimtabbarna finns här:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3645
Svar om luftbromsar och trimtabbarna finns här:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3645
Jan Holmqvist skrev:Hur är det med luftbromsarna på Tarangus J 29A?
Sitter de vingarna som på prototyperna och 29101- 29132 eller på flygkroppen som de senare A och B?
Trimtabbar? Två tidiga versioner (29101-29116) och 29117-29132) som skiljer sig från senare A och B.
Alla dessa tidiga borde vara F13-märkta.
Tänkte bara så att märkningsalternativen överensstämmer med ovanstående.
Lars Befring skrev:Vingar och kropp är post 29132 så om man vill bygga en tidig 29:a och är petig har man några minuters panellinjefyllande ( 2st) och panellinjeristande ( 6st) framför sig.
Dom kärror som det finns märkning för är:
29303, F13 Röd M
29440, F22 Vit G
29368, F8 Gul J
så vad det gäller medföljande märkning är det inget problem
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Namn: Robert Bergwall
Här två bilder på fälltank typ 2 med fenor.

Som man kan se så är det den ganska ordentlig knyck på fenorna (förmodligen har det att göra med att man ville åstadkomma en säker separering av tanken, det händer att last kan vara ganska svår att bli av med fast jordens gravitation även gäller uppe i luften). Vet inte varför man tog bort dem, bromsade de för mycket eller gick det bra att fälla i alla fall, eller fälde man helt enkelt inte tankarna så ofta? Kanske bulan på bakre delen av tanken också har något att göra med separationen? Den som vet kan gärna få fylla i.
Jag har sett några exempel att det stod "fälltank får ej monteras" på balkarna, så det var inte alla flygpan som kunde bära extratankar. Motsatsen fanns också, "förstärkt fälltanksinfästning" eller liknanade har jag sett på J 29F. Någon kanske vet om det har att göra med A/B versionerna eller modifiering som tillkom vid något speciellt serienummer (liknanade luftbromsarna).
Hälsningar
Robert

Som man kan se så är det den ganska ordentlig knyck på fenorna (förmodligen har det att göra med att man ville åstadkomma en säker separering av tanken, det händer att last kan vara ganska svår att bli av med fast jordens gravitation även gäller uppe i luften). Vet inte varför man tog bort dem, bromsade de för mycket eller gick det bra att fälla i alla fall, eller fälde man helt enkelt inte tankarna så ofta? Kanske bulan på bakre delen av tanken också har något att göra med separationen? Den som vet kan gärna få fylla i.
Jag har sett några exempel att det stod "fälltank får ej monteras" på balkarna, så det var inte alla flygpan som kunde bära extratankar. Motsatsen fanns också, "förstärkt fälltanksinfästning" eller liknanade har jag sett på J 29F. Någon kanske vet om det har att göra med A/B versionerna eller modifiering som tillkom vid något speciellt serienummer (liknanade luftbromsarna).
Hälsningar
Robert
-
- Kontakt:
Jaha, och hur går det med den här då? Ja, eftersom jag dels är notoriskt hopplös på att hålla mig till ett bygge i taget, dels aldrig bygger det jag tänkt mig, har den blivit liggandes. Men idag hade jag planerat att avsluta min Orljonok, så då blev det ju rätt logiskt att ta tag i Tarangustunnan istället. Så nu är den målad och övningsmärkningen dessutom lite nersliten. Det senare ett kul moment som avslutade en dag av maskering till förbannelse.

Måla aluminiumrent hör inte direkt till mina favoritsysselsättningar. Fyrtio minuter med tejprullen, tre med sprutan. Asså repeat på den. Nej, grönt eller grått ska det vara! Nåja. Tunnan gör ju sig bättre som plåtren, så det är bara att bita ihop. Och sluta gnälla.

Måla aluminiumrent hör inte direkt till mina favoritsysselsättningar. Fyrtio minuter med tejprullen, tre med sprutan. Asså repeat på den. Nej, grönt eller grått ska det vara! Nåja. Tunnan gör ju sig bättre som plåtren, så det är bara att bita ihop. Och sluta gnälla.

-
Det är så roligt att läsa när du gnäller
det ger liksom perspektiv på det egna krånglet
/ Robin

det ger liksom perspektiv på det egna krånglet

/ Robin
-
- Kontakt:
Hehe! Alla har sina kors att bära. Och vad vore modellbygge utan krångel, gnäll och svordomar? 

-
Ser bra ut!
Jag var lockad att köra det där märkningsalternativet men efter allt maskande av day glow-fälten på två stycken Vampire tänkte jag om.
Nåt jag missade på min Tunna är att huvens framkant ska vara omålad, d v s välvd plexiglas, men det kanske du redan har koll på.
Jag var lockad att köra det där märkningsalternativet men efter allt maskande av day glow-fälten på två stycken Vampire tänkte jag om.

Nåt jag missade på min Tunna är att huvens framkant ska vara omålad, d v s välvd plexiglas, men det kanske du redan har koll på.
-
- Kontakt:
Själv var det rena överlevnadsinstinkten att maska något annat än olika plåtnyanser. Övningsfälten var åtminstone lite roligare. Och jo, den omålade framkanten har jag koll på. Men det ser lite konstigt ut, som om man lite omotiverat missat en rätt uppenbar detalj.
Jag hade faktiskt först tänkt köra F 8-gul J, men när du valde den blev det lite tråkigt att komma dragandes med samma strax efteråt. Men din urtjusiga 29:a bidrog kraftigt med inspiration att ta tag i denna.
En annan detalj som fick mig att tveka kring F 8-kärran är att jag sett att vissa individer hade svart utlinjering kring nosringen, och jag var lite osäker på hur det var på just denna. Och om det varierade över åren, båda varianterna verkar ha funnits. Se http://www.youtube.com/watch?v=TRHV-KIPtl8, ungefär två minuter in i klippet. De två kärrorna i förgrunden har svarta linjer, intill står en med vit ring men bakom där verkar det vara helgula nosringar.
Jag hade faktiskt först tänkt köra F 8-gul J, men när du valde den blev det lite tråkigt att komma dragandes med samma strax efteråt. Men din urtjusiga 29:a bidrog kraftigt med inspiration att ta tag i denna.
En annan detalj som fick mig att tveka kring F 8-kärran är att jag sett att vissa individer hade svart utlinjering kring nosringen, och jag var lite osäker på hur det var på just denna. Och om det varierade över åren, båda varianterna verkar ha funnits. Se http://www.youtube.com/watch?v=TRHV-KIPtl8, ungefär två minuter in i klippet. De två kärrorna i förgrunden har svarta linjer, intill står en med vit ring men bakom där verkar det vara helgula nosringar.
-
Bra film, och det verkar som sagt finnas två varianter på nosringen.
Ännu en sak som fick mig att välja Gul J var den röda nosen; jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle maska den främre gränsen (d v s mot luftintaget).
Hur gjorde du, lät du det röda fortsätta en bit in? Har inte hittat några bra bilder som visar detta område.
Ännu en sak som fick mig att välja Gul J var den röda nosen; jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle maska den främre gränsen (d v s mot luftintaget).
Hur gjorde du, lät du det röda fortsätta en bit in? Har inte hittat några bra bilder som visar detta område.