J35J Draken, Hasegawa 1/48 ....Klar, bilder på sidan 14

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: J35J Draken, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Arbetet forstskrider!

Först lite ihopsättande...

Så här bidde stabben till sist :D
Bild

JAg har en noskon att jobba med åxå...

Här är noskonen spackald och slipad...

Bild

Sedan borrade jag ett 0.8mm hål för mässingen..

Bild

Mmmmm..marabou!

Bild

Synd att alfasonden inte fanns med i maestros set men den kan jag fixa till av lite pianotråd senare.

Och lite nosvikt i form av lera.
Bild

JAg målade lite åxå! :D

Såg att det var två olika gröna färger i cockpit, en färg för ramar och överdelen av cockpit och en annan grön för IP och sido konsoller.

Jag försökte matcha mot Life color så gott det gick och detta var vad jag kom fram till:

Först blåste jag FS34092 på överdelen....

Bild

Och sedan FS34127 på resten

Bild

Den skarpsynte noterar nog att jag inte gjorde min vanliga preshejd, jo det är så att jag märkte när jag byggde min Delta Dart att svart inte var bra att preshejda med när man målade grönt uppe på.
SÅ i detta sällsynta fall så kör jag bara med wash och torrborstning i sittbrunnen.

Efter kontorsinredandet så var det dags att blåsa lite Alclad White Aluminium på extratankar, kattapluttis och ställ.... ställen ska vara gröna men jag kommer dit så småningom

Bild

Bild

Bild

Ett annat trick här, jag blåste alclad direkt på alclad primern som är super matt, detta för att få bort glänset. Nog för att Draken har NMF ytor men de påminner mer om duraluminium och är alltså inte så gnistrande :P

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Fint som tusan Janne som vanligt! Fröjd för ögat och kolla på alla bilder!

Alclad är klart bästa metallfärgen!
Men Du, hur länge väntar du med att lägga Metall alcladen på Primern?
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul att se att Alclad verkar vara så odramatiskt att använda. Har tidigare fått uppfattningen att det verkar meckigt att arbeta med men så är det inte? Ska bli kul att se ytterligare en Drake bli till. Det blev ju lite av ett antiklimax när den kom och så värst många modeller byggdes ju inte, med det verkar det blivit ändring på nu. Dags att syna sin egen kartong i källaren.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tack Henrik å Stellan :D

Man kan lägga på metallen direkt efter man lagt primern..den torkar och härdar omedelbart.

Alcad är fruktansvärt lätt att använda och den kommer i massa kulörer och kan hällas direkt i sprutan utan att blandas med något...det gör det till en väldigt enkel och effektiv metallfärg. Sedan är det klassiska när man ska måla metallrent ...alla tabbar syns och förstärks, så man måste ha en perfekt yta när man målar större ting. Sedan har ytbehandlingen väldigt mycket att göra med hur finishen blir...ju blankare det är under desto blankare blir metallglansen. Likaså det omvända...lägger jag det på en matt yta så får jag en matt finish :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Har ett par flaskor som jag ännu inte använt, kanske ska kolla hur det är att måla med Alclad. Var använder man för lösningsmedel?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Alclad ska inte spädas ut eller använda lösmedel. Den ska sprutas direkt ur flaskan!

Håller med dig Janne ang underarbetet, det krävs ett 100%:igt underarbete för att få en fin finnish. Jag presonligen använder inte Alclads Primer utan kör med Glossfärger istället och alcladen läggs blött så att säga, då får man en superblank yta.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Alclad ska inte spädas ut eller använda lösmedel. Den ska sprutas direkt ur flaskan!

Håller med dig Janne ang underarbetet, det krävs ett 100%:igt underarbete för att få en fin finnish. Jag presonligen använder inte Alclads Primer utan kör med Glossfärger istället och alcladen läggs blött så att säga, då får man en superblank yta.

Testa alclads honey primer, jag har aldrig varit med om något som får en så blank yta som honey primern...metallfinishen blir spegelblank!

Om ni är sugna på lite Claddande så kolla in min WIP på Super Sabren http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... -trumpeter
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Henrik R skrev:Alclad ska inte spädas ut eller använda lösmedel. Den ska sprutas direkt ur flaskan!

Men när man ska rengöra sprutan så måste man ju lösa upp färgresterna med något?
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:

Men när man ska rengöra sprutan så måste man ju lösa upp färgresterna med något?
Standardförtunning, thinner funkar fintoch Alclad har även sina egna produkter (dyrare för mindre) :D
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Äntligen en Drake från dig Janne!! :)

Kul att se den ta form, hoppas du inte fastnar på målningsarbetet, som jag gjort med min. :p

//Niklas
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar