Henrik R skrev:Jag älskar dina etsjobb Uffe! Krispigt och snyggt!
Kan du ge mig lite tips Uffe,hur du gör för att inte kröka eller böja känsliga delar? Har du några speciella tänger eller "jiggar" som du fäster etsdelen som du arbetar med?
Själv har jag en del problem med just att fixera den fotoetsdelen jag arbetar med om dom är jättesmå. Tror jag kör med förstora redskap eller så. Man får jäglas en massa innan det blir bra.
Här är mina etsverktyg.
Underst ligger plexiglasskivan som jag skär till etset på. Ena sidan använder jag till att skära maskeringstejp, den andra till att skära ets.
Verktyg från höger till vänster:
1. Hold and fold med sitt rakblad för att bocka etset med.
2. Tamiyas etstång.
Det här är rätt dyra verktyg, men de är värda varje spänn. Det är min käpphäst att modellbyggare borde lägga mer pengar på bra verktyg och mindre på modeller som de ändå aldrig kommer att bygga. Jag planerar att snart sätta mig på käpphästen och rida ut på blodigt korståg i detta viktiga ärende.
3. Passare att mäta ut var etsdelarna ska bockas. Jag har ytterligare en passare med ställskruv när ännu högre precision krävs.
4. Kniv med rundad egg, så att man kan skära etset genom att "rulla" eggen framåt.
Snabbstålsborrar av olika diametrar att rulla etsdelarna på är också bra.
En kvalitetspincett är också nödvändig. Den ska vara så skarp i spetsen att man kan plocka upp etsdelar som ligger på ett plant underlag.
Tamiyas pincetter är utmärkta.
Resten är noggrannhet, tålamod och erfarenhet.
Uffe