USS Buchanan. Äntligen färdig! Sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Liten uppdatering.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Igår byggde jag mesanmast och stormast.

Bild

Mesanmasten, en rätt enkel konstruktion.

Bild

Stormasten. Masten är byggd kring en 0,4mm pianotråd på vilken jag trätt mässingsrör från Albion Alloys. (Mycket trevliga att arbeta med. Rekommenderas härmed.) På detta sitter några scratchade detaljer och ets från Gold Medal Models. Radar och lejdare tillkommer.

På återseende,
Uffe
Ulf Lundberg

Börjar komma igång igen

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter drygt två månaders uppehåll har jag så sakteliga börjat komma igång igen.
Det är mest etsarbete. Segt, men det är bara att ta sig igenom.

Bild
Sjunkbombstillverkning

Bild
Färdigt.

Bild
Radar

Bild

Bild

Bild
Färdigt.

Strålkastarplattform.
Bild
När det varken finns passande etsdel eller hantverksskickligheten inte räcker till, är det bara att fuska.
Räcket kring plattformen ska luta utåt, men eftersom jag inte klarade att fixa det, blev det ett lodrätt räcke istället.

På återseende,
Uffe
Björn Fransson
Kontakt:

Re: USS Buchanan. Äntligen igång igen. Sid 3

Inlägg av Björn Fransson »

Jestanes, vilket småpill! Imponerande!
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Vid första anblick tyckte jag tråden hette "USCH banan" .. :/ Haha.

Det där etset ser drygt ut, men du verkar fixa det utan problem. :)
Live & let dry.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snussugen skrev:Vid första anblick tyckte jag tråden hette "USCH banan" .. :/ Haha.

Det där etset ser drygt ut, men du verkar fixa det utan problem. :)
Drygt är rätta ordet. Det blir inte bättre av att jag pga. uppehållet tappat tråden i bygget. Mycket tid går åt till att klia mig i skallan och fundera på hur jag ska fortsätta.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag älskar dina etsjobb Uffe! Krispigt och snyggt!
Kan du ge mig lite tips Uffe,hur du gör för att inte kröka eller böja känsliga delar? Har du några speciella tänger eller "jiggar" som du fäster etsdelen som du arbetar med?

Själv har jag en del problem med just att fixera den fotoetsdelen jag arbetar med om dom är jättesmå. Tror jag kör med förstora redskap eller så. Man får jäglas en massa innan det blir bra.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Jag älskar dina etsjobb Uffe! Krispigt och snyggt!
Kan du ge mig lite tips Uffe,hur du gör för att inte kröka eller böja känsliga delar? Har du några speciella tänger eller "jiggar" som du fäster etsdelen som du arbetar med?

Själv har jag en del problem med just att fixera den fotoetsdelen jag arbetar med om dom är jättesmå. Tror jag kör med förstora redskap eller så. Man får jäglas en massa innan det blir bra.
Här är mina etsverktyg.
Bild

Underst ligger plexiglasskivan som jag skär till etset på. Ena sidan använder jag till att skära maskeringstejp, den andra till att skära ets.
Verktyg från höger till vänster:
1. Hold and fold med sitt rakblad för att bocka etset med.
2. Tamiyas etstång.
Det här är rätt dyra verktyg, men de är värda varje spänn. Det är min käpphäst att modellbyggare borde lägga mer pengar på bra verktyg och mindre på modeller som de ändå aldrig kommer att bygga. Jag planerar att snart sätta mig på käpphästen och rida ut på blodigt korståg i detta viktiga ärende.
3. Passare att mäta ut var etsdelarna ska bockas. Jag har ytterligare en passare med ställskruv när ännu högre precision krävs.
4. Kniv med rundad egg, så att man kan skära etset genom att "rulla" eggen framåt.
Snabbstålsborrar av olika diametrar att rulla etsdelarna på är också bra.
En kvalitetspincett är också nödvändig. Den ska vara så skarp i spetsen att man kan plocka upp etsdelar som ligger på ett plant underlag.
Tamiyas pincetter är utmärkta.

Resten är noggrannhet, tålamod och erfarenhet.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Uffe! Nu fick du mig att trycka på "beställ knappen" Tången ser intressant ut och bockmaskinen!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Uffe! Nu fick du mig att trycka på "beställ knappen" Tången ser intressant ut och bockmaskinen!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Idag, efter dagar av etsvikande, målning av småprylar, washning av småprylar och torrpensling av småprylar, var det äntligen dags att börja limma överbyggnad och annat på plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blir fortsatt limmande resten av kvällen. Kul!
Mer rapporter kommer.

Uffe
Skriv svar