Airfix Autogiro i 1/24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Re: Airfix Autogiro i 1/24

Inlägg av kallenordlund »

Cool! Varför inte lite 30-talsinspiration a la Rocketeer. Svart, guld, krom och candyröd :P :P
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

kallenordlund skrev:Cool! Varför inte lite 30-talsinspiration a la Rocketeer. Svart, guld, krom och candyröd :P :P

Sådant mycket märkligt sammanträffande, sitter just och plockar med en burk av Lifecolors gloss gold och funderar på hur den är att spruta. Någon som vet om det innebär något knepigt att måla med denna färg?

Var tvungen att googla Rocketeer för det visste jag inte var det var för något. Kanske sevärd film? Tack för tips om färg och förlaga!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tycker du skulle måla den i polisens färger Stellan,och så en stor sökare och värmekamera undertill.Eller tiger randig,med texten Kattbevakningen /Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lennart skrev:Tycker du skulle måla den i polisens färger Stellan,och så en stor sökare och värmekamera undertill.Eller tiger randig,med texten Kattbevakningen /Lennart
Ahhh, polis, det vore något va, i 80-talsmålning med den gul/blå randen? Kanske med en stor håv som kan fånga in husdjur på rymmen? Eller fejktysk med kors på fenan, eller...

Tack för tipsen!
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Autogyro heter det väl.

På besserwisserhumör.... ;-)
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Nja, både och. Autogyro på engelska och äldre svenska, autogiro på modern svenska. Autogiro som betalningsmetod har jag för mig är en ordlek, ett medvetet användande av flygfarkostordet.

Autogiro var dessutom originalbenämningen på Ciervas konstruktion, ett varumärke helt enkelt.

/Ultrabesserwisser :ugeek:
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:Nja, både och. Autogyro på engelska och äldre svenska, autogiro på modern svenska. Autogiro som betalningsmetod har jag för mig är en ordlek, ett medvetet användande av flygfarkostordet.

Autogiro var dessutom originalbenämningen på Ciervas konstruktion, ett varumärke helt enkelt.

/Ultrabesserwisser :ugeek:
Autogiro var det ursprungliga sättet att stava på Ciervas hemspråk, dvs spanska. Efter att principen med snurrande vingar fått luftfäste så anglifierades uttrycket till autogyro. Autogiro hette det i Sverige när det hela var nytt också och sålunda inget nytt svenskt påfund.

/Megasuperturboultrawisserschmitt, basta!

OCH, jag kan nämna att jag helt plötsligt snavat över en hel trave med olika publikationer där autogiron finns med. Allt från 30-talsannonser till Freddy Stenboms Flyghobby (både 1; lite info och en halvdan ritning på Humlan, och 2; som har en ordentlig artikel och historik samt dåtida nutidsläge). Flygets årsbok FLYG 97 som jag har i bokhyllan har en trevlig artikel om autogirons historia och nyttjandet i Sverige.

Airfix snurra har fått lite muttrar och är nu färdigputsad och -limmad. Den är nu klar för målning!
Skriv svar