Diorama över en del av Omaha Beach

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Stellan »

Havet blir nog bra men ser det inte lite väl rutigt ut där du gör skummet?
Den PDFen vill jag gärna läsa, leta på.
Stellan Schroeder Englund
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Men skummet skall målas med vit "drybrush", kolla på länkarna som jag la ut, där jag hittade iden. Bara första lagret vatten, det måste torka nu sen kan jag lägga ett nytt lager, vågorna kommer läggas i cirka 5 lager, sen drybrushas i vit enligt videon som jag länkade till innan.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Om den inte funkar att ladda hem så kan jag maila den till dig.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mja, du ska nog inte lita blint på Sq/Si för den boken har en del smärre fel. Att de endast var grå är en överdrift, det fanns en del mörkblåa också så om du ser en bild på en LCVP och den ser VÄLDIGT mörk ut så är den nog blå. Det finns en bild i boken med en LCM 3 som man hävdar har ett tre-tons-camouflage i grönt och brunt bla. Det finns ingen information i bilden som kan sägas betyda att den var målad i i fläckar, möjligtvis en viss ojämnhet i målningen, bucklor som ger lite skugga och blekning osv. Har sett fler andra bilder på systerbåtar från samma enhet men inte ett konkret spår av något fläckmålning. Det har inte framkommit något bevis någonstans på att man inom US Navy målade LCM 3 i annat än H-5, Haze grey, O-5, Ocean grey eller N-5, Navy blue, undantaget de som målades olive drab under Rhenövergången i mars 1945. Så inte ska man helt lita på vad som skrivs i häftena.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Glennaia skrev:Jag har hittat en pdf-dokument om alla lcv farkoster som användes, där står det att de amerikanska var endast målade gråa.Jag kommer att airbrusha lcvp:en för att få en så bra finish som möjligt. Vad tror du om mitt sätt att göra hav?

Ska leta upp länken till Pdf:en om du vill läsa den.
"Du ska inte ha någon röd bottenfärg, det fanns några som var svarta " och med svarta så menar jag: var målade med svart bottenfärg, i övrigt normal grå eller blå..
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

http://www.militarymodelling.com/forums ... =50595&p=4

Finns färg bilder i länken på en blå Lcvp eller vilken modell det är :)
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Efter mycket om och men har jag enstämmig mig för att göra nya tagtrådar, återkommer imorgon med nya bilder på den setupen.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Glennaia skrev:http://www.militarymodelling.com/forums ... =50595&p=4

Finns färg bilder i länken på en blå Lcvp eller vilken modell det är :)
Trevligt att se en "överlevare"! Tyvärr så målade de säkert om båten någongång för den mörkblåa som användes är överensstämmande med nya otvättade jeans, alltså riktigt mörkt djupblå. Om du tar nyansen som är i ramens nedre del uppe vid kapparna på denna sida där det står "LOGOUT", "FAQ" och "ADVANCED SEARCH".

Det splinterkamouflage som Italeri tycker att man ska ha på en båt från Royal Navy, det camou som är i byggtråden, har jag aldrig sett på bild. Har kontaktat Italeri om bild man utgått ifrån men aldrig fått något svar i frågan. Omöjligt är det inte, bara knappast troligt, att det användes.
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Blev lite nattsudd, har så jävla svårt att sova när det är varmt och fuktigt så jag har påbörjat att bytta ut taggtråden.

här följer några smakprov. gick åt 2 meter hemmagjord taggtråd, jag som trodde att tre meter skulle räcka till alt nere och sen de uppe på kullen vis båda sidorna av bunkern. Men men bara göra mer, tur att koppar tråd är billigt att köpa då :)

Bild
Bild
Bild

kommer under morgon dagen att lägga till minst en meter till av taggtråd till nedre barriären.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Strålande insats av dig! På stranden kan du ha lite av de snedställda stockkonstruktionerna som syns här http://en.wikipedia.org/wiki/Rommelspargel Som du ser så är det två olika varianter.
Skriv svar