Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit - SLUTFÖRD

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av Andre B. »

Har alltid upplevt Airfix Bulldog som en rätt trevlig liten modell. Vad gjorde att den inte var samarbetsvillig? Resultatet ser ju inte tokigt ut... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Andre B. skrev: 30 okt 2024, 22:50 Har alltid upplevt Airfix Bulldog som en rätt trevlig liten modell. Vad gjorde att den inte var samarbetsvillig? Resultatet ser ju inte tokigt ut... ;)

Mvh. André
Fram tills att jag skaffade mitt arbetsbord byggde jag kanske en modell vartannat år. Det är först på senare år som takten ökat och Bulldoggen blev helt enkelt det första vilket gjorde att jag inte hade samma erfarenhet i att organisera mitt arbete och hitta små trick.

Jag saknade också vissa verktyg till bulldoggen som te x pincett som jag skaffade först senare. Det gjorde den överdrivet pillig.
Och ja, Bulldoggen är nog en av de bättre resultaten i samlingen.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Roligt att du då fick ett så fint resultat! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
JonathanRL
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Airfix Saab 39 Gripen
1:72

Bara sådär lagom hastigt gjord med en byggtid på tre dagar men det är den "klassiska" Gripen i 1:72 som finns under flertalet olika märken så jag är bekant med den i alla fall. Den har sålts som Airfix, Italeri, Tamiya, Bilek, Revell och ett tjeckiskt märke jag knappt kan uttala. Jag tror jag monterat tre eller fyra av dessa genom åren och därför visste jag att det skulle bli ett någorlunda lätt bygge. Där fick jag både rätt och fel, min vilja att bli klar innan året var slut gav ett extra stresspåslag men också drivkraft. Jag kan egentligen inte peka ut några uppenbara misstag med modellen undantaget lite slarvig målning men det är mest på undersidan.

Använde Humbrols färger istället för Vallejo och även om det inte lär bli ett byte vet jag nu att jag kan lita på Humbols färgkodning lite mer än vad jag tidigare trodde. Jag älskade färgen på översidan och struntar nästan i om den är realistisk eller inte, Gripen Adam ser bra ut i den färgen.
Det satt långt inne huruvida jag skulle bygga planet med last eller inte men till slut insåg jag att eftersom jag byggt de andra planen med last hade jag inget val i frågan. Det var frestande att ge den sex AMRAAM (enligt instruktionsboken!) bara för att folk skulle fråga men jag avhöll mig. :lol:

1.JPG
1.JPG (18.98 MiB) Visad 2184 gånger
3.JPG
3.JPG (18.67 MiB) Visad 2184 gånger
JonathanRL
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Och med det spikar vi det här projektet som klart!

Det är en öppen fråga om jag ställer ut det. Om jag gör det vill jag gärna att folk förstår att detta var min läroupplevelse. Modellerna ser fortfarande ut som de kommer direkt från ett pojkrum i slutet av nittiotalet och det tycker jag är en stor del av charmen med dem. Hela processen förbättrades avsevärt av introduktionen av ett separat arbetsbord så jag slapp sitta vid köksbordet och arbeta. Vikten av detta skall inte överskattas.

Jag har också fått lära mig mycket under processen men de nya teknikerna har inte applicerats på den här lådan. Får jag någon gång tag i ytterligare en låda kanske den byggs med ifyllnad, wash, maskningar och allt men just den här utgåvan får visa på utvecklingen inom modellbygge jag gjort under året.
3.JPG
3.JPG (8.21 MiB) Visad 2180 gånger
4.JPG
4.JPG (11.61 MiB) Visad 2180 gånger
hanfeh
Namn: Hans Fehrnström
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit - SLUTFÖRD

Inlägg av hanfeh »

Jag hoppas verkligen att du ställer upp på Open 2.0 lördag 12 april med denna temasamling. Du visar både bygglädje och fantasi och det är precis det som vi vill visa publiken och andra byggare med vår tävling/utställning. Ger både inspiration och motivation till besökare och deltagare. Nåt jag själv behöver just nu för att färdigställa mitt senaste diorama.
Och glöm inte att lådan med boxarten är en viktig del som måste med. Inte förbjudet att skriva en kort text om ditt bygge vilket jag gjort flera gånger och fått uppskattande kommentarer på.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
JonathanRL
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Och glöm inte att lådan med boxarten är en viktig del som måste med.
Jag garanterar att lådan kommer sparas och vara en del av utställningen, även om det bara blir en hemma. Hur den ska visas upp hemma har jag dock inte riktigt bestämt mig ännu även om jag har idéer.

Jag utesluter inte att ta med den till Open.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

En fin samling, jag tycker absolut att du ska ta med den till Open.

Anders E
JonathanRL
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Det får bli ett sista inlägg i tråden från min del. Som många av er uppmuntrade så tog jag med den här modellsamlingen till Open. Det var en nervös upplevelse att lasta alla modellerna; framför allt när lite av den maskeringstejp jag använde snodde med sig några av mustangens dekaler. Ooops! :lol:

Det var trevligt att höra folks åsikter, förslag och även döma andras modeller vilket gav mig en intressant inblick både i vad andra prioriterade och vad jag själv finner gör en modell sevärd. Det har gett en absolut mersmak och jag kan ha en idé för nästa gång. Tror jag kommer stanna i samlingskategorin men kanske med lite mer ambitioner och den här gången också fler verktyg.

Stort tack till alla som uppmuntrade mig att ställa ut samlingen!
Open2-0-Stockholm.jpg
Open2-0-Stockholm.jpg (416.31 KiB) Visad 120 gånger
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det var trevligt att träffas på plats och se dina fina byggen och det blev ju en grym avslutningsbild i tråden!

Och en sak måste man ge Airfix: även om det är lite si och så med kvaliteten på byggsatserna i den så har de i alla fall gjort en jäkligt maffig låda :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar