GE 44 AC
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: GE 44 AC
Fjädrar de med? *lite nyfiken*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: GE 44 AC
Fick spam och annan skit i datorn och bilder, så jag plockade bort rubbet. Nu hoppas jag det hela funkar igen. Har i vilket fall fått färdig en boggieutsida nu förutom övre luftlednigen , se röd linje. //Lennart


-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: GE 44 AC
Så skall de va " //Lennart


Re: GE 44 AC
Mycket elegant
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: GE 44 AC
Tack och bock Magnus
De här konstruktionerna kallas allmänt för "Roller blade trucks" Och har ju genomgått många förändringar och förbättringar över tid . Den konstruktion jag bygger blir den senaste versionen av GE:s drivkonstruktioner MLW . Skillnaden från den äldre typen som fortfarande sitter i EMD:s samtliga SD-70 och / 70 Mac lok bl.a är bl.a längre hjulbas, kraftfullare fjädrar, sekundär fjädring på utsidan, fungerar även som krängningshämmare vilket den tidigare inte gjorde lika bra som låg på ovansidan. ( Se cad bild ) Den ny konstruktionen är dessutom självstyrande med förbättrade drivmotorer och annan utväxling. Man har behållit special gummit sk. Bolster rubber" men frångått vätske fyllda fjädrar. Och stagen som går från bromsventilerna är placerade innanför ramverket, till skillnad från den tidigare , där det satt på utsidan. Smuts och damm gjorde att det många gånger kärvade , och bromsverkan försämrades. GE AC 4400 började konstrueras 1993 paralellt med Dash 9-40 CW. AC 44 och Dash 9 är ju i grunden samma loktyp, men med olika mått och skillnader i vissa detaljer. Hela konstruktionen är mer komplex än det tidigare av EMD:s konstruktion, och absorberar och tar upp lokets rörelser på ett helt annat vis än tidigare. Lägger ut en cad bild på EMD:s äldre konstruktion, som jag hittade på nätet . Den är inte komplett. I " lådorna" mellan hjulen ligger de elektriska hjulmotorerna. Skall bli skoj då jag kommit så långt att jag har två driv enheter färdiga, och kan börja bygga ramverket . Men som vanligt så tar det tid att göra alla delar från ritningen, framförallt alla små delar. //Lennart


De här konstruktionerna kallas allmänt för "Roller blade trucks" Och har ju genomgått många förändringar och förbättringar över tid . Den konstruktion jag bygger blir den senaste versionen av GE:s drivkonstruktioner MLW . Skillnaden från den äldre typen som fortfarande sitter i EMD:s samtliga SD-70 och / 70 Mac lok bl.a är bl.a längre hjulbas, kraftfullare fjädrar, sekundär fjädring på utsidan, fungerar även som krängningshämmare vilket den tidigare inte gjorde lika bra som låg på ovansidan. ( Se cad bild ) Den ny konstruktionen är dessutom självstyrande med förbättrade drivmotorer och annan utväxling. Man har behållit special gummit sk. Bolster rubber" men frångått vätske fyllda fjädrar. Och stagen som går från bromsventilerna är placerade innanför ramverket, till skillnad från den tidigare , där det satt på utsidan. Smuts och damm gjorde att det många gånger kärvade , och bromsverkan försämrades. GE AC 4400 började konstrueras 1993 paralellt med Dash 9-40 CW. AC 44 och Dash 9 är ju i grunden samma loktyp, men med olika mått och skillnader i vissa detaljer. Hela konstruktionen är mer komplex än det tidigare av EMD:s konstruktion, och absorberar och tar upp lokets rörelser på ett helt annat vis än tidigare. Lägger ut en cad bild på EMD:s äldre konstruktion, som jag hittade på nätet . Den är inte komplett. I " lådorna" mellan hjulen ligger de elektriska hjulmotorerna. Skall bli skoj då jag kommit så långt att jag har två driv enheter färdiga, och kan börja bygga ramverket . Men som vanligt så tar det tid att göra alla delar från ritningen, framförallt alla små delar. //Lennart

-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: GE 44 AC
Det går framåt en bit i taget . //Lennart

