Mals Way...FW190A8 R2 (R8) Part: I. Stürmbock.
-
-
-
Re: Mals Way...FW190A8 R2 (R8) Part: I. Stürmbock.
Dags för en rostig soptunna...Jäklar vad kul detta var o göra
En mkt bra sak som kom till insikt med att bygga dioramas är att man får en möjlighet att prova på mkt nya målnings/vädringstekniker på små delar, så man inte utsätter sig för o testa live på en modell som riskeras m missnöjt jobb, så man passar på..
speciellt få till den där rost knottriga ytan
som skötte sig självt m att man duttar m en svamp 

En mkt bra sak som kom till insikt med att bygga dioramas är att man får en möjlighet att prova på mkt nya målnings/vädringstekniker på små delar, så man inte utsätter sig för o testa live på en modell som riskeras m missnöjt jobb, så man passar på..

-
Tillägg.
Bordet är scratchnygge av balsa trä..samt att mycket av detta med diorama är first timer för.mig då jag alldrig pysslat med detta tidigare....ett dio innan till.m Sturmbock...
Men jag försöker hålla det enket för mig o steg för steg m nya saker....
/Mal
Bordet är scratchnygge av balsa trä..samt att mycket av detta med diorama är first timer för.mig då jag alldrig pysslat med detta tidigare....ett dio innan till.m Sturmbock...
Men jag försöker hålla det enket för mig o steg för steg m nya saker....
/Mal
Snyggt, mycket snyggt, Mal!
Stefan E
Stefan E
Snyggt, snyggt och SNYGGT!
Är det gips du smetar på i ramen eller något annat?
/Daniel
/Daniel
-
Daniel....Tackar.Daniel_A skrev:Snyggt, snyggt och SNYGGT!
/Daniel
Det jag först gör på Gladsax ramen är att maska av fina ramen, sen penslar på trälim, så materialet får nåt att bita i, för o snabba på processen lite så tar jag hjälp av en hårfön.
Sen så tar jag snickerispackel o en spackelspade, det behöver inte vara perfect, utan basen för ojämnheterna på marken....sen tar jag en målarpensel o doppar i vatten o slätar ut spackel kanterna, sen låter det torka ett dygn...bäst o göra så ifal det spricker.....sen dan efter så om det finns sprickor så tar jag spackel eller gips o slätar ut dem OBS...inte perfekt iom de tillför naturligt....men detta fall så fick inga sprickor....
Sen så tog jag gips...blandade den blaskigt med vallejo mudbrown i...få lite gratis där med basfärg....
ställer diobasplattan på en bricka med kanter....(en anledning) sen häller jag den vattninga gipsblandningen på plattan...geggigt japp...nu vänta en stund så gips sedimentet lägger sig (vatten ovanpå)...
sen fram med en hårfön....puttar "bort" vattnet från gipset som lagt sig på plattan, penslar man så får man jobbiga penseldrag....samtdigt så torkar man basplattan....
sen när det är torrt (dagen efter) så fram med Aibrushen....en kakafoni av färger allt från rödbrunt till grååt, olivgrönt, gult (naturliga jordfärger) stora o små fläckar....Modern konst lol.....
sen så tar jag en blomspruta.....laddar den med utspätt trälim....sen lägger på chinchilla sand, gräs turf mm.sen sprayar igen m trälim vattenblanmdingen för o fixera allt..sen torka m hårfön, ...sen så kör jag med Florys washer igenom ABn olika färger för o döda kontraster samt få det naturligt....Dark dirt, sandgult, rost, Grime. repeterar allt ovan på vissa ställen för o få det naturligt (vad jag ser det som iaf)
ungefär så
-
-
Jepp....
Nu till piloten dårå...
Solstolen scratchad..Versin MK2 på den...Will Do Just Fine...

Figuern...ett jucklande med olika delar från olika fabrikat, Muggen är scratchad, samt tummen kapades bort iom det, så en ny tumme är gjord så det ser naturligt ut....avsaknade av bakdel på underdelen...jepp Perfect putty...Milliput...CA lim o bikarbonat osvh...tänder o tandpetare lol....fotlederna har varit kapade o reposionerats för sittande i solstol...även armar mm och händer har blivit kapade/ersatta med andra...
meckat otal timmar för o få se detta att se rätt ut....this is a go...nu mera finputsande...

Next stop tyget på solstolen o figuren ska passas in i den så allt lixom smälter ihop snyggt....
men ni ser vart det barkar hän...
Nu till piloten dårå...
Solstolen scratchad..Versin MK2 på den...Will Do Just Fine...

Figuern...ett jucklande med olika delar från olika fabrikat, Muggen är scratchad, samt tummen kapades bort iom det, så en ny tumme är gjord så det ser naturligt ut....avsaknade av bakdel på underdelen...jepp Perfect putty...Milliput...CA lim o bikarbonat osvh...tänder o tandpetare lol....fotlederna har varit kapade o reposionerats för sittande i solstol...även armar mm och händer har blivit kapade/ersatta med andra...
meckat otal timmar för o få se detta att se rätt ut....this is a go...nu mera finputsande...

Next stop tyget på solstolen o figuren ska passas in i den så allt lixom smälter ihop snyggt....
men ni ser vart det barkar hän...
-
Tyget...presentpapper o utspätt trälim...primer....
Verlinden är inget vidare...men vill används upp resten...
Figuren är som sagt ihopsatt från olika fabrikat mm....

Påbörjat basfärgerna.....

sen ska det skakas liv i figuren, tyget o ramen....
Börjar närma sig slutet på mellanspelet
.....så lan återuppta vad denna tråd egentligen handlar om....Sturmbock....
Verlinden är inget vidare...men vill används upp resten...
Figuren är som sagt ihopsatt från olika fabrikat mm....

Påbörjat basfärgerna.....

sen ska det skakas liv i figuren, tyget o ramen....
Börjar närma sig slutet på mellanspelet