Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Kongo M113 - scratchad grg m/48 s18

Inlägg av SvenYoung »

Jaha, då var det dags för lite scratchbygge igen :-)

jag har en grg m/48 från Firing Line, men tyckte att gjutningen saknade lite finess, så jag bestämde mig för att försöka scratchbygga en istället.

Letade fram lite bilder på nätet och satte igång tidigt imorse (medans fru och dotter fortafarande sov :-) ).

Resultatet ser ni nedan, bilder tagna från olika vinklar.

Den konformade delen i bakändan fick mig att sitta och fundera ett tag, till jag kom på en idé! Körde in en bit 4mm pc-stav i en pennvässare! Funderade utmärkt.

"Pistolgrepp" och avtryckare snodde jag från nå'n tysk sak.

Notera att kikarsiktet saknas, detta är med avsikt. Eftersom vapnet skall vara i "transportläge" gör jag ett antagande att siktet sitter skyddad och förvarad i en låda någonstans.
Samma sak gäller stödbenet, antas vara i förvar (ganska otympligt att transpotera vapnet med stödbenet på plats).

Tyvärr så fixade jag inte den räfflade ytan på insidan av eldröret, där gick liksom gränsen.

Bärrem skall ordnas så småningom också.

Jag glömde ta med 5-kronan som storleksreferens, grg'n har en totallängd på 3.2 cm.

Nu tycker jag att själva vagnen har hamnat i bakgrundsbruset, nästa bilduppdatering blir på själva modellen, jag lovar :-)

Tack för titten!

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 04 maj 2014, 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
302C
Namn: Per Kjelltoft

Re: Kongo M113 - scratchad grg m/48 s18

Inlägg av 302C »

Lysande Sven!
Ser riktigt bra ut! Gillar att du fått till bygeln vid bakstycket och pennvässaren är ju genialisk!
Du gör helt rätt att inte ha riktinstrumentet monterat.
Med vänlig hälsning,

Per
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sven i högform!
PC stav i pennvässaren.
Genialt enkelt.
Ser fram emot fortsättningen.
Uffe
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

302C skrev:Lysande Sven!
Ser riktigt bra ut! Gillar att du fått till bygeln vid bakstycket och pennvässaren är ju genialisk!
Du gör helt rätt att inte ha riktinstrumentet monterat.
Tack skall du ha, Per.!

Roligt att få bekräftelse från en sak-kunnig att man gjort rätt. :-)
Ulf Lundberg skrev:Sven i högform!
PC stav i pennvässaren.
Genialt enkelt.
Ser fram emot fortsättningen.
Uffe
Stort tack Ulf!

Haha, ni anar inte hur länge jag satt och funderade över den där konformade delen. Tog flera timmar igår kväll, och jag höll på att ge upp.

Gick in i köket, och där satt vår 3-åriga dotter Victoria och ritade med sina färgpennor, med en pennvässare bredvid på bordet..

Hmmmm, tänkte jag, det kanske kan fungera... Sprang genast tillbaka till byggbordet för att prova. Japp, det funkade!

Tack till lilla Victoria för räddningen :-)
"Svenne-Kongo"

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

SvenYoung skrev:Notera att kikarsiktet saknas, detta är med avsikt. Eftersom vapnet skall vara i "transportläge" gör jag ett antagande att siktet sitter skyddad och förvarad i en låda någonstans.
Helt korrekt, det är löstagbart. Det finns ett infällbart reservsikte och korn och jag tycker mig se att du fått med dem.
Samma sak gäller stödbenet, antas vara i förvar (ganska otympligt att transpotera vapnet med stödbenet på plats).
Nja, jag har inget minne av att stödbenet togs bort annat än när man packade in det i transportväskan (se nedan) - mitt främsta minne av det däringa förbenade stödet är att det alltid var i vägen när man skulle förflytta sig med det däringa snortunga kaminröret. :evil:
Visserligen var jag inte på pv utan fick bara tillräcklig utbildning på det för att kunna skjuta med det och det har jag inte gjort på säkert 20 år, så mitt minne är nog i det här fallet inte helt pålitligt - det kanske finns någon som tillbringat mer tid med röret som läser detta och kan verifiera hur det förhåller sig?
Det nya grg gillar jag - komposit (=flera kg lättare), rödpunktsikte och laseravståndsmätare med automatisk uppsättning av rödpunkten efter mätning. 8-)

Färger: röret i samma blankt grågröna som ksplådan, pistolkolv i trä, reservsikten och mekanism i mörk metall. Knoppen på låshandtaget var i svart plast.
Transportförpackning för grg m tbh är en träplatta fäst i grbrgr smärting, vilken viks ihop till en ganska stor påse.

Glöm nu inte att scratcha två - tre amtuber också! ;)
/G
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ifall du vill ha mer info, med bilder för att förtydliga min tidigare text, så var det trivialt att hitta instruktionsboken för grg på webben. Jag förmodar att det går lika lätt att hitta den för ksp 58.
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran!

Tack som alltid för mycket nyttig infromation.

Japp, resevrsikte och korn är med :-)

Gällande benstödet:
Sida 9 i instruktionsboken visar en grg med benstödet borttaget, och en liknande företeelse kan ses även här:

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/r ... les_se.htm

(Halvvägs ner ungefär).

Jag tror att det kan därmed förmodas att benstödet kan tas bort om nödvändigt, den där lilla skruven är väl där för att låsa fast benet antar jag.

Inga problem i och för sig att sätta dit ett stödben, men jag tror att jag håller mig till ett vapen utan stödbenet monterat (för transport).

Puh, ja det bör ju göras ett par am-tuber också, men efter det är det slut med vapen och grejor till insidan av fordonet. Måste återgå till själva vagnen nu, annars blir den aldrig klar (eller så hamnar den på hyllan igen, och det vill jag inte) :-)
"Svenne-Kongo"

Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Klart bakåt! Skott kommer!
Snyggt!

Mvh Tor
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Tor..!

Japp, se upp, snart kommer bakblåset! :-)
"Svenne-Kongo"

TuveB

Inlägg av TuveB »

Fakta i saken är att idag är reservsiktet huvudsikte. Detta för att lättare ha målföljning på rörligt mål. Stödbenet har man som Göran skriver monterat...

Man har gjort försök med rödpunktsikte.
Skriv svar