BA-64, en liten "facelift" inför Golden Model i Riga s27

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl

Re: BA-64 i Korea .. vädrings "teaser" s.16

Inlägg av Emil_Juhl »

Underbart Sven!!
Ruggigt snyggt.

Kan du inte berätta lite om processen?
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Anders_Isaksson skrev:Fina effekter, Sven!
Keep it up... :)

Edit: Är det nån slags ljuddämpare som sitter direkt bakom framhjulet? Kanske bör den rostas lite...?

Tack skall du ha Anders..!

Japp, det är en ljuddämpare, och den kommer absolut att rostas innan den stänks ner. :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 11 okt 2012, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Emil_Juhl skrev:Underbart Sven!!
Ruggigt snyggt.

Kan du inte berätta lite om processen?
Tackar tackar Emil, jättekul att det gillas. Skall testa samma sak på Lynxen också, hoppas det fungerar i den skalan.

Processen går till i fyra steg.

1. Rinningar på den stänkta ytan med sandfärgad oljefärg (skapar en fin, dammig bakgrund till stänken).

2. På nedre delen av ytan (runt och på chassit) - Pigment fixer penslades på och sedan "kryddades" det hela med MIG's "rubble dust" (Tack Andreas för det tipset).

3. Två olika pigmentfärger (rubble dust och dark mud) löstes upp (var för sig) i pigment fixer och sedan "stänktes" på hela ytan genom att dra ett finger över en styv och flat pensel så stråna fjädrar tillbaka och stänker därmed modellen med små prickar (fingret dras alltså längst med bredden på penseln). Rikligare nedtill och mindre upptill. Börja självklart med det ljusa pigmentet och kör sedan med det mörka.

Jag har slutat använde metoden att blåsa luft genom den blöta penseln med airbrush, för svårt att kontrollera - det blir gärna stora "stänkblaffor", och det är inte den effekten jag vill ha. Jag använde pigment fixer i det här steget istället för thinner, då får man ju fästet gratis och behöver inte gå över med fixer senare och riskera att smeta ut effekten.

4. Längre, smala stänk skapades med mitt nya favoritverktyg - nämligen akupunkturnålen. En ca 5cm lång bit 0,2 mm's ap-nål sätts fast i ett miniborr-handtag, och doppas sedan i easy-mud eller liknande. Sedan spänner man nålen och låter den fjädra tillbaka och träffa modellen (ju djupare man doppar nålen i easy-mud burken, desto längre blir stänket). Det blir hårfina, längre stänk och de hamnar precis där man vill ha dem. Se bara till att torka av nålen litegran innan du spänner den så du inte får för tjocka stänk när den smäller emot modellen :-) Den här metoden bygger alltså på att nålen faktiskt träffar modellen, jag använder inte nålen för att "stänka av sig" på modellen.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

BA-64 i Korea .. vädringen klar! s.18

Inlägg av SvenYoung »

Hej igen!

Ja, det känns som om man "hänger på låset" efter IPMS-sidans försvinnande under ett par dagar, men eftersom bilderna blev klara igår kan jag lika gärna lägga upp dem.

BA:n är nu färdigvädrad och därmed också 90% klar. Den öppna dörren skall sättas på plats, och så skall jag försöka att göra en liten platta till den.

Jag dividerade fram och tillbaka med mig själv om hur mycket jag skulle stänka bilens övre delar med lera, och kom fram till att "lagom är bäst", likaså rent generellt med vädringen. Hjulen var betydligt lerigare innan de blev som de ser ut på bilderna, men då såg de ut som fyra lerklumpar fästa i axel-ändorna och det såg inte alls bra ut.

Lite gnuggande med tummen så blev resultatet så här med hjulen.

Jag valde att inte sätta dit luckan på bakpansrat eftersom det förstärker idén att amerikanarna plockade bort en massa onödigt från vagnen.

Då så, nu är det bara småsaker kvar innan C4, så det blir inga fler uppdateringar av det här bygget innan dess tror jag.

Tack för titten och all er mycket hjhälpsamma och vänliga feedback under byggets gång! Det blev ett mycket lärorikt bygge för mig, och det var ju huvudsyftet. :-)

Fick en rolig kommentar på Missing Lynx, en kille tyckte att mina bilder ser ut som om bilder svävar vilket är rätt dumt. Haha, han har alldelles rätt, något jag får fundera på i framtiden :-)

CU@C4!! :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Skit-fin!
Håll dig du till din fotostil, den fokuserar fint på objektet!
Riktigt riktgt väl avvägd vädring ska bli superkul att se den på C--4

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung

Re: BA-64 i Korea .. vädringen klar! s.18

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Lars! Verkligen roligt att modellen gillas!

Tack också för kommentaren om bilderna.

Skall bli kul att ses om ett par veckor! :-)
"Svenne-Kongo"

BjörnK

Inlägg av BjörnK »

jaaa... vad ska man säga! Hur bra som helst!! Dolores ser verkligen ut som en "donna" som gillar att skita ner sig!!! Riktigt cool! JAg gillar verkligen hur du lyckats vädra fram effekterna!!! Ska bli skoj att se den live!!!
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tackar tackar, Björn!

Hehe, ja Dolores is a dirty girl ;-)

Vi ses snart! Se till att ha lastbilen och din Sherman klar tills dess :-)
"Svenne-Kongo"

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Rejält snygg! Ser verkligen ut som en rolig bil att erövra. Undrar vad som hände med den...?
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag gillar den verkligen. :)

På tal om bilderna så håller jag med om att den ser ut att sväva i luften. Haha! :D
Men det är inget som stör liksom, så fortsätt med det.
Skriv svar