Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Kongo M113 - snuskburkar och fältflaskor, försök #2 - s16

Inlägg av SvenYoung »

Ett nytt försök.

Inser att detta med macro visar upp en massa fula grejor som inte syns med nakna ögat (speciellt slipmärkena i flaskorna, och de små fula kanterna i fomerna), så jag tror dessa skall kunna vara klara nu :-)

Kanske kan vara at intresse: jag lade prylarna på min mobiltelefon's skärm den här gången, eftersom ytan är perfekt slät (och kolsvart) funkar det utmärkt som bakgrund när man använder stor förstoring och macro :-)

Nytt är:

* Mindre korkar och kortare halsar på flaskorna /som också har fått remmar nu.

* Spännen på snuskburkarna (japp, kunde inte låta bli, kändes som om det saknades något).

Funkar detta?

Tack för all hjälp så här långt med alla grejorna! Ni skall jag sluta tråka ut er med bilder på småkraffs! :-)

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Kongo M113 - snuskburkar och fältflaskor, försök #2 - s1

Inlägg av Lars Befring »

nitpicking... men remmen till flaskan sitter på baksidan, inte på sidan, och är fäst både i flaska och i locket... antagligen för att klumpiga soldater inte ska tappa bort locket i mörkret.

annars är det skitsnyggt och flärpen på snuskburken är riktigt snygg!

/L

ps... våga inte sluta att "tråka ut" oss!!!!!!!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Lars, bra att veta, och inte alls nitpicking. Tyckte det såg ut som remmen satt från sidan på bilden jag hittade på nätet. Ganska lätt att ändra!

Är det inte en separat rem/ögla till locket?

Nu kommer inga fler bilder på detta, jag fixar och sedan målar :-)
"Svenne-Kongo"

Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

remmen till locket sitter ihop med dom övriga remmarna och är några centimeter lång... man ser ganska bra på bilden jag la upp.. om man vet vad man ska leta efter

/L
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Något om målning av ksp 58: lådan är lackad blankt olivgrön (gamla grågröna färgen, väldigt slitstark), kolven rödbrunt trä med målad (svart, har jag för mig - slits blankt rätt fort) aluminiumbakkappa. Bandstyrningen omålad aluminium. Pistolgreppets kolvsidor vill jag minnas var i blanksvart plast/bakelit, samma även för pipans handtag och det lilla handtaget/knappen (för att spänna upp slutstycket) på höger sida av lådan - det sistnämnda skall alltid vara i framfört läge, i synnerhet när slutstycket är uppspänt. Benstödet var matt gråsvart (möjligen anodiserat) och pipa + sikte var blånerade.
Om du gör synliga kspband, måla gärna var femte kulspets vit för att indikera spårljus.
Senast redigerad av Mahatma G den 02 maj 2014, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Lars, nu ser jag.

Skall fixas ! :-)

(Remmen skall ha ett spänne också egentligen, skall se vad jag kan göra).

Ok if you insist, då fortsätter jag att tråka ut er ;-)
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Mahatma G skrev:Något om målning av ksp 58: lådan är lackad blankt olivgrön (gamla grågröna färgen, väldigt slitstark), kolven rödbrunt trä med målad (svart, har jag för mig - slits blankt rätt fort) aluminiumbakkappa. Bandstyrningen omålad aluminium. Pistolgreppets kolvsidor vill jag minnas var i blanksvart plast/bakelit, samma även för pipans handtag. Benstödet var matt gråsvart (möjligen anodiserat) och pipa + sikte var blånerade.
Om du gör synliga kspband, måla gärna var femte kulspets vit för att indikera spårljus.
Lysande, Göran, mycket bra info. Skall använda detta som referens när jag kommer till 58:an.
"Svenne-Kongo"

Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Schysst sida!

Tack Lars!
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Mahatma G skrev:Något om målning av ksp 58: lådan är lackad blankt olivgrön (gamla grågröna färgen, väldigt slitstark), kolven rödbrunt trä med målad (svart, har jag för mig - slits blankt rätt fort) aluminiumbakkappa. Bandstyrningen omålad aluminium. Pistolgreppets kolvsidor vill jag minnas var i blanksvart plast/bakelit, samma även för pipans handtag och det lilla handtaget/knappen (för att spänna upp slutstycket) på höger sida av lådan - det sistnämnda skall alltid vara i framfört läge, i synnerhet när slutstycket är uppspänt. Benstödet var matt gråsvart (möjligen anodiserat) och pipa + sikte var blånerade.
Jag har för mig att hela pistolgreppet var lackat svart, fast de 58'or jag lekte med hade rätt nötta pistolgrepp. Vid underhåll plockade man ju av hela pistolgreppet med avtryckare och allt, vilket jag antar bidrog till att förgens täckning till slut blev sporadisk.
Skriv svar