Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
Mycket vackert och imponerande modellbygge . Finns det någon förklaring till att camot" blev just så ? //Lennart
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
Varför italienarna valde att måla just det här mönstret med stora bågar har jag inte lyckats ta reda på. Några andra kryssare hade liknande mönster men bara Aosta hade det i tre färger med en mellangrå färg mellan de mörka och de ljusa fälten.Lennart 12 skrev: Finns det någon förklaring till att camot" blev just så ? //Lennart
När kriget bröt ut var italienska flottan inte alls förberedd och kammomönster experimenterades fram i all hast.
Aosta var ett av de fartyg som man testade på. Hon var till exempel det första fartyget att målas i ett "fiskbensmönster".
Generellt sett är syftet med de här målningarna att försvåra identifikation och bedömning av avstånd och kurs. Att gömma ett fartyg till havs med ett kammo är näst intill omöjligt. Ofta ser man bog och häckvåg eller fartygets rök långt innan man ser själva fartyget.
Varför det blev det här kammot på min modell är däremot lätt att förklara: Det är ett av de koolaste kammon jag sett. Det var en av anledningarna till att jag ville bygga just Aosta.
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 05 nov 2018, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
Jo det är ett riktigt häftigt kamo ,så jag kan förstå ditt val. Jag har funderat just på rundlarna, som verkar till synes ovanliga , och började spekulera om man hade någon form av samma kulörer kring fartygets hemmabas ? Tack för förklaringen Ulf .
Du kanske har denna bok redan ?
https://www.amazon.com/Italian-Naval-Ca ... 1526735393
//Lennart
Du kanske har denna bok redan ?
https://www.amazon.com/Italian-Naval-Ca ... 1526735393
//Lennart
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
Jo, det är därifrån jag fått historien om hur de utvecklade sina kammon.Lennart 12 skrev: Du kanske har denna bok redan ?
https://www.amazon.com/Italian-Naval-Ca ... 1526735393
//Lennart
Uffe
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
Ante mig, att det kunde vara så ! //Lennart
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.
De sista detaljerna tillverkades i dagarna.

Dävertar av mässingsrör, gitarrsträng och koppartråd.

Propellrar av PC.

Dom där konstiga ställningarna för uppställning av flygplan.

Livflottar. Som utgångsmaterial använde jag flottar från Trumpeters Roma, vilka jag skar rent.

Sen följde tillverkning av gretingar och riggning.
De två undre till vänster ligger upp och ner för att visa hur jag trädde tråden på baksidan.

Ankare ur reservdelslådan fick schacklar av koppartråd.
Nu ska alltihop washas och torrpenslas och sen är det dags att rigga och limma de sista delarna på plats.
På återseende,
Uffe

Dävertar av mässingsrör, gitarrsträng och koppartråd.

Propellrar av PC.

Dom där konstiga ställningarna för uppställning av flygplan.

Livflottar. Som utgångsmaterial använde jag flottar från Trumpeters Roma, vilka jag skar rent.

Sen följde tillverkning av gretingar och riggning.
De två undre till vänster ligger upp och ner för att visa hur jag trädde tråden på baksidan.

Ankare ur reservdelslådan fick schacklar av koppartråd.
Nu ska alltihop washas och torrpenslas och sen är det dags att rigga och limma de sista delarna på plats.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småpyssel. Sid 15.
Fantastiskt vackert små" pyssel ! // Lennart
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småpyssel. Sid 15.
Ett säkert tecken på att bygget närmar sig sitt slut är att man börjar rigga.

Vanten, som trätts genom förborrade hål i märsen, spänns med krokodilklämmor som vikter...

..och limmas fast med superlim som appliceras med en bit varmdragen gjutstam.
För att hindra att handen darrar, vilar den på ett stöd. i detta fall en toapappersrulle.

Nockfallet (linan som håller uppe gaffeln, den där lutande pinnen.)spänns genom att fästa dess lösa ände i en vikt och justera in den så att fallet nuddar gaffelnocken, där den limmas på plats.
Den här gången var tråden lite för kort, så jag skarvade på en extra bit med lite tejp.


Stormastens rigg nästan klar.

Just nu pågår tillverkning av en fyrdubbel antenn.
På återseende,
Uffe

Vanten, som trätts genom förborrade hål i märsen, spänns med krokodilklämmor som vikter...

..och limmas fast med superlim som appliceras med en bit varmdragen gjutstam.
För att hindra att handen darrar, vilar den på ett stöd. i detta fall en toapappersrulle.

Nockfallet (linan som håller uppe gaffeln, den där lutande pinnen.)spänns genom att fästa dess lösa ände i en vikt och justera in den så att fallet nuddar gaffelnocken, där den limmas på plats.
Den här gången var tråden lite för kort, så jag skarvade på en extra bit med lite tejp.


Stormastens rigg nästan klar.

Just nu pågår tillverkning av en fyrdubbel antenn.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Riggning. Sid 15.
Makalöst vackert handarbete ! //Lennart
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Riggning. Sid 15.
Ofattbart bra.
Xtra plus för bilden med handen, det är såna bilder med en referens som verkligen lyfter.
Xtra plus för bilden med handen, det är såna bilder med en referens som verkligen lyfter.