Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Öken-Erik

Re: Kongo M113 - lite roliga referensbilder s.13

Inlägg av Öken-Erik »

Och här har du fältflaskan:

http://www.rodastjarnan.com/talt-och-ma ... ensk-10171

Man skulle kanske kunna använda en rysk eller italiensk men jag upplever dom som alltför små.

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Tack igen Erik!

Idag har jag suttit och konverterat tyska grejor till snuskburkar och fältflaskor, fungerar bra :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung

Kongo M113 - snuskburkar och fältflaskor s15

Inlägg av SvenYoung »

Efter lite filande på tyska grejor, kom jag fram till detta.

Funkar det?

Flaskorna skall snyggas till lite, de är bara så förbenat små att hålla i, halkar ur fingrar, tänger och allt jag försöker hålla dem med. Remmar skall de få också.

Snuskburkarna borde nog ha någon form av spänne, men jag tror inte de kommer att synas. De är så små. Skall se vad jag kan göra.

Bild
"Svenne-Kongo"

Öken-Erik

Re: Kongo M113 - snuskburkar och fältflaskor s15

Inlägg av Öken-Erik »

Lite för stor kork i mina ögon...

Öken-Erik

CU@C4
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

oooo så sött! ska du använda filtfodral eller rå alu? filtfodralet kan ju verka onödigt i värmen men då ska man komma ihåg att man kan kyla flaskan genom att blöta ner fodralet och sedan låta det torka (ångbildningsentalpi) och att det faktiskt minskar skrammel och blänk också

Jag reagerade också lite på korkens storlek... men dels tror jag att du har hamnat hyffsat rätt, dels är dom ju väääääldigt små

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha för supersnabb feedback, grabbar!

Nya korkar fixar jag omgående, bara att gå ner en storlek med punch and die verktyget :-)

Ser att jag behöver korta flaskhalsen lite också. Bra att fota med macro ibland!

Lars, jag kommer nog att blanda lite gällande filtklädda och metallrena flaskor (kommer att göra 3st flaskor), mest för variationens skull. Fast i den här storleken kommer det kanske att bli svårt att skilja mellan aluminium och ljusgrå.
"Svenne-Kongo"

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

SvenYoung skrev:Ksp m/58 tror jag är samma belgiska FN vapen som bla Israel och Storbritanien (GPMG) har använt, stämmer det?
Ja, men det kan tänkas skilja på någon enstaka detalj för den brittiska då de även använder den på trebensstativ. Den israeliska versionen som man kan hitta exempelvis i Dragons israeliska fallskärmsjägarset går att använda rakt av, bortsett från bandkassetten. Den israeliska är större än den svenska som mer påminner om en liten grön tygpåse med fyrkantig metallöppning. Den rymmer bara ett 50-skottsband, medan den israeliska rymmer två eller tre, om jag inte missminner mig. Standardförfarande är att man byter till kassett vid förflyttning och så fort man är i eldställning byter man till bandlåda. Till varje ksp hör en kassett, två bandlådor och en (eller var det två? - minns inte) extrapipor i avlång triangulär tygpåse med bärrem.

Värt att tänka på för ksp 58 är handtaget (som sitter på pipan, inte kulsprutan). Av gjuttekniska skäl brukar det sitta rakt upp, men så ser det bara ut när man bär den i handtaget. I eldställning slår man över handtaget åt höger till c:a 45 - 60 graders vinkel, vilket samtidigt blir en kontroll på låsning (bajonettfäste) av pipan.

Även USA använder numera samma ksp, med beteckning M240, men deras varianter är oftast inte användbara då de brukar ha handskydd och picatinnyskena - möjligen har Live Resin någon variant utan dessa attribut som kanske kan användas. Den senaste svenska versionen har fått picatinnyskena och rödpunktssikte, men det faller utanför den här tidsramen.
/G
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Ska inte Picatinny skrivas med stort P ?
"The rail is named after the Picatinny Arsenal in New Jersey. The Picatinny Arsenal's role with the rail was to test/evaluate it and to create a military standard for it. This was Mil-STD-1913, dated 3 February 1995.[1]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Picatinny_rail

/ Robin
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Det får du nog fråga språknämnden om, men generellt är svenska i löpande text inte lika versalsjukt som amerikansk engelska och här rör det sig dessutom om ett sammansatt ord i överförd bemärkelse.
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Super! Tack skall du ha Göran, då har jag med kött på benen, verkligen uppskattat. Robin, om det stavas med stort eller litet "P" tror jag inte ställer till alltför mycket i mitt projekt ;-)
"Svenne-Kongo"

Skriv svar