Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet grundmålat! Sid 13.

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:En sådan plan skulle till och med jag kunna hålla i huvudet (fast den blir lite enkelspårig, typ en Spitfire av varje sort...). Jag funderade mer på om du gjorde en projektplan för ditt enskilda byggprojekt!

Hälsningar

Magnus
Den är ännu enklare.
1. Bygg skrov, överbyggnad och de flesta detaljer.
2. Måla.
3. Limma överbyggnad osv på plats.
4. Vädra och lägg till de sista detaljerna.

Uffe
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet grundmålat! Sid 13.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Joakim Hultman skrev:Tycker det ser bra ut. Har du möjlighet att slänga upp en bild eller två lite närmare på kamouflaget?
Här är en bild från babordssidan.

Bild

Så här såg det ut på nära håll efter mitt förra inlägg.

Bild

Sen dess har jag jobbat vidare med tunna dimmor i olika nyanser, finmönstrat över skrovsidorna.

Bild

Nu ser det ut så här. Närbilderna ger inte riktigt en uppfattning om hur helhetsintrycket ändrades allteftersom jag arbetade färgerna.

Alldeles nyss kom överbyggnaden äntligen på plats.

Bild

Bild

Kom gärna med lite kritik. Jag behöver komma ned på jorden. Jag är så stolt och nöjd att jag riskerar lätta från marken.

Uffe
Joakim Hultman

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Joakim Hultman »

Sorry, jag har ingen kritik att ge. Tyckte närbilderna bara bekräftade mitt ursprungliga intryck av att kamouflaget ser väldigt naturligt ut. :)
Stellan
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnad på plats! Sid 14.

Inlägg av Stellan »

Vi låter dig gärna sväva lite ovan marken. Ser bra ut. Det är ingen tvekan om att den senaste tidens forskning gjort mycket för förståelsen av andra världskrigets färger. Dina byggen är en del i den forskningen.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Är en ren njutning att följa utvecklingen.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Mäktigt bygge, Ulf! Att följa ett scratchbygge av ett fartyg är något väldigt speciellt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Glöm bort dravlet tidigare att låta bygget vara omålat.. Det här blir ju "fett" bra :) Snyggt!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Ett enda ord räcker för att beskriva ditt arbete så här länge med skönheten: BELLISSIMA!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Vilket bygge! Och vilket fantastiskt subtilt målningsjobb! Otrolig realism!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter drygt en månads påtvingat uppehåll är bygget äntligen igång igen.

Bild

Målningen har arbetats lite med med blekta rinningar längs skrovsidorna.

Bild

Stormastens undre del med sina plattformar har kommit på plats och målats.
Den ser kanske inte så märkvärdigt ut, men det var ett fasligt pyssel att bygga den så att plattformarna hamnade vågrätt på sina platser.
Att sen limma delarna på plats och måla dem tog några timmar bara det.

Bild

Ställningarna på vilka båtarna sen ska ligga är nu också monterade. Det ser inte heller märkvärdigt ut, men det var mycket pyssel att få dem att stå någorlunda rakt och lodrätt.
Nån som vet vad såna här ställningar kallas? "Kobryggor" är ett ord som dyker upp i mitt minne, men det är väl snarare en gång som löper ovanpå ställningarna?

Uffe
Skriv svar