Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
-
- Namn: Lars Befring
Re: Kongo M113 - lite roliga referensbilder s.13
WOW!
tack för att du delar med dig!
Amerikansk utrustning meets svensk camping i främmande land. Maten ser ut att vara en blandning av civila och militära konserver(sill?) men inga guldburkar... snarare grönburkar...
Hmmm har jag någon m113 som ligger någonstans?
/L
tack för att du delar med dig!
Amerikansk utrustning meets svensk camping i främmande land. Maten ser ut att vara en blandning av civila och militära konserver(sill?) men inga guldburkar... snarare grönburkar...
Hmmm har jag någon m113 som ligger någonstans?
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Kul att de kan komma till glädje, Lars!
Tacken skall gå till våra Kongo veteraner och vänner på SPHF som har tagit, sorterat och arkiverat detta värdefulla bildmaterial så vi ka ha förmånen att ta del av dem.
Försök att hitta din M113 nu, ju fler desto roligare
Tacken skall gå till våra Kongo veteraner och vänner på SPHF som har tagit, sorterat och arkiverat detta värdefulla bildmaterial så vi ka ha förmånen att ta del av dem.
Försök att hitta din M113 nu, ju fler desto roligare

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Jodå, visst ser det ut som de armegröna konservburkarna (+ några civila) och det står även en snuskburk i bakgrunden. Jag tror jag har en sparad (läs: glömt bort att jag hade) grönburk i skafferiet. Om du vill kan jag leta upp den och ta ett foto på den.
Jag ser också minst två grg m/48 och en ksp m/58, soldaten som står framför grgskytten i mitten ser ut att ha grgtuber över axeln. Bägge dessa vapen skulle du kunna placera i din vagn om du vill ha vapen där, med större trovärdighet att de skulle lämnas tillfälligt (= under uppsikt). Grg finns från Firing Line och ksp finns i figur- och vapenset från Dragon m.fl.
Jag ser också minst två grg m/48 och en ksp m/58, soldaten som står framför grgskytten i mitten ser ut att ha grgtuber över axeln. Bägge dessa vapen skulle du kunna placera i din vagn om du vill ha vapen där, med större trovärdighet att de skulle lämnas tillfälligt (= under uppsikt). Grg finns från Firing Line och ksp finns i figur- och vapenset från Dragon m.fl.
/G
Hej Göran,
Jodå, det finns lite intressanta vapenalternativ i den bilden.
Grg m/48 från Firing Line vet jag att jag hade hemma en gång, men nu verkar den spårlöst försvunnen. Jag får nog skaffa en till.
Ksp m/58 tror jag är samma belgiska FN vapen som bla Israel och Storbritanien (GPMG) har använt, stämmer det?
I bilden ser jag även minst ett gevär, antar det är samma som tyska Kar.98, eller har jag fel?
Tack för erbjudandet att ta bilder på snuskburken, ingen fara, jag har hittat bilder på nätet. Jag avser att använda tyska snuskburkar vilka jag tror var väldigt lika de svenska (och i den här skalan lär man inte se skillnaden). Likaså fältflaskorna.
Jodå, det finns lite intressanta vapenalternativ i den bilden.
Grg m/48 från Firing Line vet jag att jag hade hemma en gång, men nu verkar den spårlöst försvunnen. Jag får nog skaffa en till.
Ksp m/58 tror jag är samma belgiska FN vapen som bla Israel och Storbritanien (GPMG) har använt, stämmer det?
I bilden ser jag även minst ett gevär, antar det är samma som tyska Kar.98, eller har jag fel?
Tack för erbjudandet att ta bilder på snuskburken, ingen fara, jag har hittat bilder på nätet. Jag avser att använda tyska snuskburkar vilka jag tror var väldigt lika de svenska (och i den här skalan lär man inte se skillnaden). Likaså fältflaskorna.
"Svenne-Kongo"
Dom tyska fältflaskorna var väldigt lika dom svenska bortsett från att tyskarna spände fast en mugg över skruvkorken. Det finns tyska fältflaskor utan mugg annars går det enkellt att "tälja" bort den och sedan fixa en kork mha ett punch and die set.
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Tackar Erik, låter inte alltför jobbigt.
Remmarna kan vara kvar alltså?
Remmarna kan vara kvar alltså?
"Svenne-Kongo"
Nej, inga remmar, dom är till för att hålla muggen på plats på den tyska...
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Tack Erik, då vet jag hur jag skall göra 

"Svenne-Kongo"
Det du ser är inte mausegevär, det är Automatgevär m/42.
Åtminstonde är det vad jag ser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatgev%C3%A4r_m/42
Öken-Erik
CU@C4
Åtminstonde är det vad jag ser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatgev%C3%A4r_m/42
Öken-Erik
CU@C4
Aha, tack Erik! Bra att du räddade mig från att göra den tabben 

"Svenne-Kongo"