Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
Re: Kongo M113 - packning påbörjad s7
Jo, efter alla intressanta grejor som kommit upp i den här tråden så tror jag bestämt att det får bli mjölk-kannor, snuskburkar, fältflaskor osv i, på eller utanför vagnen.
Samtidigt så håller jag mig till min orginalidé, dvs att inte bygga upp varuberg inuti vagnen, så antalet prylar skall hållas på en vettig nivå.
Grejorna i bilden (s7) är alltså limmade redan, så det blir att utnyttja övriga vrån till de andra grejorna.
Samtidigt så håller jag mig till min orginalidé, dvs att inte bygga upp varuberg inuti vagnen, så antalet prylar skall hållas på en vettig nivå.
Grejorna i bilden (s7) är alltså limmade redan, så det blir att utnyttja övriga vrån till de andra grejorna.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
1985-1986 så hade vi både gröna och aluminiumrena mjölkkannor på I2 i Karlstad och I3 i Falun så det fanns nog båda sorterna. Den på Sinai-bilden var ju omålad ...
Kul med trälådan med cola-flaskor av glas
logistiken i Sinai var nog annorlunda än den i Kongo ...
/ Robin
Kul med trälådan med cola-flaskor av glas

/ Robin
Logistikproblem, hm... vissa produkter har en tendens att alltid dyka upp oa
vsett logistikproblem såsom Marlboro, Camel, Grants och just Coca Cola...
Öken-Erik
CU@C4
vsett logistikproblem såsom Marlboro, Camel, Grants och just Coca Cola...

Öken-Erik
CU@C4
Den är ett modernt påfund, de man fick ut var grönlackade åtminstone en bit in på 80-talet. Jag tror inte jag såg någon guldburk förrän en bit in på 90-talet och numera är det grönpåse.Erik_G skrev:Användes guldburken på 60-talet, och åkte de med till Kongo?
/G
DET vill jag absolut avråda från, såvida inte du kommer att ha någon figur inom armlängds avstånd från kpisten. Man lägger helt enkelt inte ifrån sig sitt vapen i en krigszon. Om det är något som jag tycker ser ologiskt ut så är det alla dessa personliga vapen som ligger och dräller överallt i diverse dioramor. Återigen, förmodligen något som kan skyllas på Verlinden.SvenYoung skrev:Självklart kommer det att finnas en och annan m/45 carl Gustav där inne också.
Vad gäller frågan om vattenförvaring skulle jag nog satsa på något så trivialt som vanliga, hederliga tjugoliters dunkar. Amerikanska vattendunkar (locken skiljer mellan vatten- och bränsledunkar) i antingen OD eller någon återanvänd (och ommålad) civil typ - eller varför inte läglar, om du vill ha lite tydligare afrikaprägel?
/G
-
Var inte orolig. Givetvis skall Sven ha med figurer.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Uppfattat. Får erkänna mig skyldig till detta på Olga Belle där det ligger en m/45 kpist på flaket utan gubbe i närheten, men tanken var att jag ville fånga "svenskheten" med vagnen även om jag inser självklart att en vettig soldat inte lämnar ifrån sig sitt vapen på det viset. Jag får skriva upp det som "artisisk frihet", även om det är helt förkastligt från ett realism-perspektiv.Mahatma G skrev:DET vill jag absolut avråda från, såvida inte du kommer att ha någon figur inom armlängds avstånd från kpisten. Man lägger helt enkelt inte ifrån sig sitt vapen i en krigszon. Om det är något som jag tycker ser ologiskt ut så är det alla dessa personliga vapen som ligger och dräller överallt i diverse dioramor. Återigen, förmodligen något som kan skyllas på Verlinden.SvenYoung skrev:Självklart kommer det att finnas en och annan m/45 carl Gustav där inne också.
Vad gäller frågan om vattenförvaring skulle jag nog satsa på något så trivialt som vanliga, hederliga tjugoliters dunkar. Amerikanska vattendunkar (locken skiljer mellan vatten- och bränsledunkar) i antingen OD eller någon återanvänd (och ommålad) civil typ - eller varför inte läglar, om du vill ha lite tydligare afrikaprägel?
Men, en liten fråga i sammanhanget. I många stridsvagnar finns det hållare för besättningens personliga vapen. Menar ni att besättningen tar med sig dessa varenda gång de kliver ur vagnen?
Tjugolitersdunkar finns med i tankarna.
Faktum är att inte allt behöver ligga i eller på vagnen heller, den står ju stilla med alla luckor öppna, så lite last kommer att ligga på marken utanför har jag tänkt.
Janne du har rätt, det kommer att bli figur(er), jag har kommit över min figurskräck lite nu efter att ha gjort en gubbe till BA-64:an. Jag är låååångt ifrån en bra figurmålare, men figurer är onekligen trevliga att ha med.Janne Nilsson skrev:Var inte orolig. Givetvis skall Sven ha med figurer.
Janne Nilsson
"Svenne-Kongo"
-
Sven,
Om du vore med i ett krig och av någon anledning blir tvungen att lämna ditt fordon för en längre stund och/eller utan att någon av dina kamrater stannar kvar i vagnen och vaktar vapnen. Skulle du då ta med dig ditt personliga vapen för att kunna försvara dig eller skulle du låta vapnet ligga kvar i vagnen och hoppas att "den lede fi" inte dyker upp när du är vapenlös/försvarslös ?
Man tar med sig vapnet när man sover i tältet ifall det blir överfall på natten. Hur folk beter sig i fredstid på övningar är en sak men under krig eller liknande situationer så går man inte omkring "undressed".
/ Robin
Om du vore med i ett krig och av någon anledning blir tvungen att lämna ditt fordon för en längre stund och/eller utan att någon av dina kamrater stannar kvar i vagnen och vaktar vapnen. Skulle du då ta med dig ditt personliga vapen för att kunna försvara dig eller skulle du låta vapnet ligga kvar i vagnen och hoppas att "den lede fi" inte dyker upp när du är vapenlös/försvarslös ?
Man tar med sig vapnet när man sover i tältet ifall det blir överfall på natten. Hur folk beter sig i fredstid på övningar är en sak men under krig eller liknande situationer så går man inte omkring "undressed".
/ Robin
Jag tror inte man helt kategoriskt kan säga att man alltid bar med sej bössan även om man SKULLE göra så. Framförallt tror jag att man lämnade den i tex fordon/ tält mm under sina kamraters uppsikt. Sedan tror jag att detta styrdes av "hur" skarpt läget var. Titta på foton från tex WW II, visst ser man tex brittiska Strv besättningar utan bössor (alla hade personliga bössor, revolvrar alt K-pistar). Tror att även dessa hade lärt sej att bära med bössan men tror att man helt enkellt gjorde en "riskbedömning" om huruvida det var ok att gå o kissa utan bössa eller ej sas. Samma sak med hjälm. 
Sedan kan jag hålla med dej Göran om att det ser ganska orealistiskt ut när det dräller av bössor till höger o vänster. Dessutom ofta "fel" vapen hos "fel" förband (minns tex ett dio med MP som hade en Bazooka surrad på jeepens motorhuv...).
Öken-Erik
CU@C4

Sedan kan jag hålla med dej Göran om att det ser ganska orealistiskt ut när det dräller av bössor till höger o vänster. Dessutom ofta "fel" vapen hos "fel" förband (minns tex ett dio med MP som hade en Bazooka surrad på jeepens motorhuv...).
Öken-Erik
CU@C4
Tackar för bra info.
I Olga Belle's fall får jag låtsas om att det står en gubbe precis utanför basplattans kant - det är ju bara en bössa på flaket, inte hela Kongo-arsenalen
I det här (M113) fallet är det lugnt, gubbar kommer att finnas med.
(Jag kanske tom gör en gubbe till Olga också, vem vet - det är ju aldrig för sent
).
I Olga Belle's fall får jag låtsas om att det står en gubbe precis utanför basplattans kant - det är ju bara en bössa på flaket, inte hela Kongo-arsenalen

I det här (M113) fallet är det lugnt, gubbar kommer att finnas med.
(Jag kanske tom gör en gubbe till Olga också, vem vet - det är ju aldrig för sent

"Svenne-Kongo"