Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Klart skepp för målning! Sid 10.

Inlägg av Stellan »

Svårt detta. Ropen om att låta den vara tycker jag du ska ta på allvar. Den är fantastisk som den är även om den inte kompletterar din eskader hela vägen med färger och allt. Kanske du kan låta den vara och visa upp den under något år eller så innan du tar fram färgspruta och vädringskit.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Klart skepp för målning! Sid 10.

Inlägg av Henrik R »

Klart den måste målas! Hur imponerande är inte det med ett komplett färdigt bygge!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Svårt detta. Ropen om att låta den vara tycker jag du ska ta på allvar. Den är fantastisk som den är även om den inte kompletterar din eskader hela vägen med färger och allt. Kanske du kan låta den vara och visa upp den under något år eller så innan du tar fram färgspruta och vädringskit.
Henrik R skrev:Klart den måste målas! Hur imponerande är inte det med ett komplett färdigt bygge!
Tack Jocke, Lerxzt, Stellan och Henrik!
Jag har redan börjat testa färger på ett övningsskrov. Jag har längtat flera år efter att ge mig på det här kammot.
Den omålade modellen är väl fotodokumenterad, som Jocke sa.
Imorrn forstätter blaskandet med färger och experiment för att utveckla fartygsvädring.
Det kommer att ta ett tag för det är udda färgkombinationer och jag vill testa lite nya vädringstekniker.

Uffe
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Neeeeej Uffe... Måla den inte :) Vi vet alla hur fin den kommer bli målad men för mig skulle den omålad vara än mer fantastisk att se!
Kanske inget kan få dig att ändra dig men jag kände mig ändå tvungen att försöka!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lerxzt skrev:Neeeeej Uffe... Måla den inte :) Vi vet alla hur fin den kommer bli målad men för mig skulle den omålad vara än mer fantastisk att se!
Kanske inget kan få dig att ändra dig men jag kände mig ändå tvungen att försöka!

Mvh Micke
Tack Micke, jag blir faktiskt lite smickrad.
Ditt och Stellans förslag, att låta modellen vara omålad, kommer jag att ha i åtanke. Det blir fler scratchbyggen och det kunde kanske vara en kul idé att låta en omålad modell stå bland de målade i vitrinen.

Uffe
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag var nyligen på Marinmuseet i Madrid, och det slår mig nu att din omålade modell påminner om de fartygsmodeller byggda av elfenben som fanns att beskåda där.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt, helt enkelt fantastiskt Ulf. Vilken fröjd att beskåda scratchbygge när det är som allra bäst.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Fantastiskt, helt enkelt fantastiskt Ulf. Vilken fröjd att beskåda scratchbygge när det är som allra bäst.
Tack Sven!
Joakim Hultman skrev:Jag var nyligen på Marinmuseet i Madrid, och det slår mig nu att din omålade modell påminner om de fartygsmodeller byggda av elfenben som fanns att beskåda där.
Marinmuseéet i Madrid. Mycket sevärt. Ja, visst påminner en scratchad plastmodell om gamla ben eller elfenbensmodeller. Jag tänker mer på de modeller som franska sjömän i brittisk krigsfångenskap byggde. Vackra modeller som idag betingar hutlösa priser hos samlare.

Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

En val eller elfenbensmodell väcker intresse på sitt sätt. Skulle tänka mig bygga en sådan av en gammal Airfix 1/600 modell... *ler*

Om förebilden till den fartygsmodell du bygger nu varit tråkigt grå så hade det helt klart varit kul att låta den vara som den är nu. Men nu har ju förebilden en rätt spännande målning som det vore synd att gå miste om...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har ägnats åt att blaska med färger för att försöka hitta nyanser som lirar med varandra och till att utveckla min målningsteknik för fartygsbottnar.
Målet är att hon ska se ut ungefär så här:

Bild

Bild

Den här bilden är en senare variant av hennes kammo, så hon kommer inte att se ut precis så här, men jag är ute efter känslan i bilden.

Bild

Jag började med att testa färger på en bit PC.
Sen var det dags att testa på ett skrov, för att få en bättre uppfattning om hur färgerna fungerar på ett liknande objekt som modellen.

Bild

Bild

Vad tycks?
Lirar färgerna med varandra?
Funkar vädringen någorlunda?
Ger helhetsintrycket av färgerna samma känsla som man får av fotona av fartyget.
Ta bladet från munnen och kritisera.

Uffe
Skriv svar