Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Stellan »

En fråga du ska ställa dig är hur helhetsintrycket blir. Är de superfina små etsade puffrorna i linje med allt annat du byter ut eller skulle de se ut som om du lagt allt krut på dem och resten ser ut som... ja du vet. Är de i linje med allt annat tycker jag du ska köra på de nya för de är helt makalösa även om de tar tid att bygga. Synd att sänka en båt av den digniteten för att ta en genväg, du kanske ångrar dig framöver.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Henrik, jag röstar för att du ska byta till Pontos. Jag vet att det är du som bygger och jag kan sitta här och tycka utan att det kostar mig något. Även om det är pyttesmått så skulle det vara synd att sabotera detaljeringsnivån. Allt eller inget !
Som Stellan skriver, tänk om du ångrar dig senare ....
/ Robin
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Jag röstar för Pontos! Med tanke på allt arbete du redan har lagt ner och hur mycket som ännu återstår så känns ca. 16 timmar som ingenting i sammanhanget. Det blir säkert ett jäkla terapiarbete med risk för härdsmälta i proppskåpet men är det någon som fixar det så är det du Henrik. Det blir s..tsnyggt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

JA JA JA JA.....Jag tog till med det ni sa, jag får helt enkelt göra dem.hehe!

Jag håller på med dem nu. Och FY-F*N säger jag!. Det här blir jobbigt! Har fotoets på hjärnan nu och ni ser själv vad jag roar mig med. Så här ser jag en Oerlikon nu :-)

Min humor...
Bild
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Henrik R skrev:JA JA JA JA.....Jag tog till med det ni sa, jag får helt enkelt göra dem.hehe!

Jag håller på med dem nu. Och FY-F*N säger jag!. Det här blir jobbigt! Har fotoets på hjärnan nu och ni ser själv vad jag roar mig med. Så här ser jag en Oerlikon nu :-)

Min humor...
Bild
:lol: :lol: :lol: När du påpekat det verkar det hur tydligt som helst, hur kan man ha missat det tidigare.

Jakob
Jakob Fall
AP
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

:lol: :lol: :lol: Oavsett om du hallucinerar eller inte bör du nog resa dig långsamt, backa lika långsamt mot dörren...

/Daniel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Med tanke på att du verkar hålla en hög detaljeringsnivå på bygget tror jag Pontos puffror är att föredra men det är svårt att säga. Kommer du kunna/orka bygga 40mm puffrorna med samma höga detaljeringsivå?
Ställ puffror från båda tillverkarna intill andra färdiga delbyggen och kolla in helhetsintrycket. Om Trumpeters puffror drar ner intrycket, välj Pontos.
Om de harmonierar, kör på Trumpeter.
Låt dig inte stressas av att du satt som mål att bli klar till OPEN. Det är viktigare att det blir snyggt.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Uffe. Det ligger till så här att när Pontos kom hem, så valde jag bort 20 och 40mm direkt, då det var riktigt mycket fotoets, Jag ville koncentrera mig på själv fartygets delar, men det ser ut att jag gjort det jag kan för tillfället, för att ge fartyget boostade detaljer. När jag började forska om 20mm Oerlikon och 40mm boforsarna så såg jag ganska snabbt att Trumpeters är lite grovyxade, dom funkar givetivs, men jag känner att Pontos är 1 strå värre. Jag återkom då till Oerlikon fotoetsen och ser att tiden räcker till både för 20 och 40 mm. Så jag kör väl på dem nu. Det är ju bara trökigt i början då man inte ser nåt slut.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Henrik,
Din tolkning av fotoetset är ju skitkul !
Det svåra valet är väl om man ska göra en pjäs i taget eller ett moment i taget. Att göra alla likadana moment i ett svep kan underlätta för då får man en rutin och håller verktygen på rätt sätt o.s.v.
/ Robin
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja,du Robin...Här ska man nog köra "all-in" och göra alla samtidigt. Gör man en i taget så blir man deprimerad! Jag har faktiskt gjort hälften av 20 millimetrarna. Det tar på både hjärnan och kroppen.
Jag valde att avbryta efter hälften och göra nåt annat. Jag gjorde istället 20 st 40mm Bofors. Det var väl inget bättre egentligen.

Efter lite mer än 20 gav jag tillfälligt upp Oerlikons
Bild

Jag började göra 40mm boforsare istället. Det är godis det!
Dessa innehåller mycket med ets och fler jobbiga moment.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar