Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45
Re: Kongo M113 - packning påbörjad s7
Användes guldburken på 60-talet, och åkte de med till Kongo?
Snuskburken finns iaf med på bilder från Sinai 1957.
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Jag menar konservburken, tänkte alltså på det man fyller snuskburken med 
Lite konserver livar ju alltid upp. En armé marscherar ju som bekant på sin mage.

Lite konserver livar ju alltid upp. En armé marscherar ju som bekant på sin mage.
Ja, mycket intressant! Stort tack för bilden Erik, här kommer den:Öken-Erik skrev:Har skickat en bild till dej Sven då jag inte kan lägga ut själv.
Bilden visar lite på hur svenska FN soldater förvarar dricka i Sinai 1956, tror den kan vara intressant för diskussionen.
Öken-Erik
CU@C4

Vill också tacka er alla för era inlägg, bilder och kommentarer i den här diskussionen, riktigt intressant och det förgyller verkligen den här byggtråden. Superkul!!
Hur såg den tyska snuskburken ut? Låter som en bra grej att ta med

Finns det någon bra bild på fältflaskan också?
Edit: jag httade bilder på nätet på båda grejorna, det är lugnt

Skulle ju kunna ha med ett par tyska gevär också, de användes ju också av Kongo-grabbarna (men kanske inte av M113 besättningarna, kanske skall hålla mig till m/45:or).
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
En vän till mig, Per Kjelltoft, skickade den här länken till mig i helgen:
http://www.ragge.se
Här finns det många fina bilder från diverse utlandstjänstgöringar från Kongo och framåt.
Jag hade inte sett någon av dessa bilder innan, en fin samling och inspiration.
Förresten, för er som inte vet vem Per är, så vill jag slå ett slag för hans superfina byggen som han hade med sig till 08-Open i år, och som jag hoppas han har med sig till Göteborg och Malmö i höst också:
* En Pbv302C i IFOR tjänst med fullt scratchad inredning - modellen vann mycket välförtjänt sin klass (modern pansar, bandgående).
* En Bgbv90C i FN tjänst (Liberia) - scratchbyggd konvertering på Academy's modell med vissa delar tagna från Hobbyboss CV90C - resten scratch. Tävlade i "Afrika"-klassen.
Titta i bildsamlingarna från 08-Open så kan ni se dem. Übersnygga, jag är grön av avund!
http://www.ragge.se
Här finns det många fina bilder från diverse utlandstjänstgöringar från Kongo och framåt.
Jag hade inte sett någon av dessa bilder innan, en fin samling och inspiration.
Förresten, för er som inte vet vem Per är, så vill jag slå ett slag för hans superfina byggen som han hade med sig till 08-Open i år, och som jag hoppas han har med sig till Göteborg och Malmö i höst också:
* En Pbv302C i IFOR tjänst med fullt scratchad inredning - modellen vann mycket välförtjänt sin klass (modern pansar, bandgående).
* En Bgbv90C i FN tjänst (Liberia) - scratchbyggd konvertering på Academy's modell med vissa delar tagna från Hobbyboss CV90C - resten scratch. Tävlade i "Afrika"-klassen.
Titta i bildsamlingarna från 08-Open så kan ni se dem. Übersnygga, jag är grön av avund!
"Svenne-Kongo"
Lägg märke till Mjölk-kannan i bakgrunden, något säger mej att den innehöll renat/kokt vatten.
Bilden kommer fö från boken: "Svenska FN-Bataljonen i Egypten, FN-Bat II, 7 Maj- 12 Oktober 1957"
En Minnesskrift sammanställd av Stabsredaktör Folke Bratt.
Öken-Erik
CU@C4
Bilden kommer fö från boken: "Svenska FN-Bataljonen i Egypten, FN-Bat II, 7 Maj- 12 Oktober 1957"
En Minnesskrift sammanställd av Stabsredaktör Folke Bratt.
Öken-Erik
CU@C4
Men Sven, vet du inte hur en snuskburk ser ut? Har du inte gjort lumpen som vi andra hårda grabbar?
Haha, nej som innehavare av enbart britiskt pass sedan födseln, så fick jag aldrig kallelsen att tjänstgöra i Sverige, så jag missade tyvärr den fina snuskburks-upplevelsen 

"Svenne-Kongo"
Just mjölkkannan väcker minnen från rekryten. Vi hade sådana med
ut i fält för färskvatten och de var verkligen fältmässiga, d v s målade i militärgrön färg.
Förmodligen 325M..?
Mvh Tor
ut i fält för färskvatten och de var verkligen fältmässiga, d v s målade i militärgrön färg.
Förmodligen 325M..?

Mvh Tor
Varför inte lasta in några mjölkkannor i vagnen? Tänk "bepansrad vattentransport till avlägsen postering"
Öken-Erik
CU@C4

Öken-Erik
CU@C4