Jag tror inte bokstäverna var svarta. kollar på bilder i Svensk Flyghistorisk Tidskrift 4/2008 (artikel på s. 18-23) och fältet på ovansidan av nosen antar jag var svart och bokstäverna har en annan nyans. "Fartranden" på sidan ser ut att vara i samma färg som bokstäverna men vad det är har jag ingen aning om. Artikel påstår att både Safiren och Tp 4'an målades orange men jag är tveksam.
Det sägs även att en bränsletank monterades istället för det tredje sätet.
Så information om färg och utseende på skidor behövs för att bygga denna Safir.
Heller 60 år. SAAB Safir x2
Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2
Se där ja, en annan åsikt och den verkar ju väl underbyggd så det är väl bara att köra på. Kan röd vara en färg som stämmer med andra gråtoner i foton? Eller blå? Var skulle eventuella dokument rörande utlånandet och märkningen finnas? KrA eller hos ansvarig för antarktisutforskandet?
Stellan Schroeder Englund
Flottörer var ju monterat i alla fall under en fas av resan så det kanske duger. Men det är klart att ett skidställ med nosskida vore ball. Fler foton torde finnas hos uppdragsgivaren...eller?
Safiren är väl metallren när den står på akterdäcket i Antarktis?
Jag tycker då inte att den ser ut att ha samma färg som Tp 4. Tydligen användes den inte med flottörerna. Om jag för stått det rätt så skulle den isspana åt fartyget men issituationen var så att det inte behövdes så man monterade på skidor vid framkomsten innan man tog iland planet.
Jag forsätter enligt min devis "Gör om, gör rätt". Jag såg på bilder att roderytorna är tygklädda så jag tänkte att jag kör nitverktyget längs dom uppstående panellinjerna och hoppar över rodren.
Sedan slipar jag ner linjerna och får en slät och fin yta med nitar istället.
När jag var klar med "nitandet" lär jag mig att större delen av vingen också var dukklädd så nu måste jag få bort nitarna från det området. Att spackla över dom borde kanske varit enklast men jag beslöt att skrapa med ett böjt knivblad mellan spryglarna istället. Det blir mer tredimensionellt att lura ögonen med. Då var det bara att göra likadant med nästa. Gul plast var inget roligt att jobba med alla detaljer gömmer sig så fint så det blir svårjobbat.
Man skall inte väcka Björn(tråd)ar som sover säg det men nyfikenheten blev för stor – hur gick det med safirerna Björn?
/m
/m
Safirerna sover så gott.
Ok, lite skönhetssömn skadar ju aldrig. Kanske vaknar de till när vårsolen tittar fram över idet. Tålamod alltså.
/M
/M