Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av magnusf »

Den här postade du när jag var iväg på höstlov så jag har missat att kommentera: väldigt fin J 22, man ser dem inte byggda så ofta, och sällan såhär fina! Vad gäller detaljerna så är den som Mosquiton: det finns helt enkelt inte så mycket i den vägen ens i verkligheten. Skräm nu upp 29:an också!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jaha, det här tog lång tid! Jag inser nu att det var nästan två(!) år sedan jag lade upp något projekt här på forumet. Dessutom har jag varit väldigt frånvarande sedan i början på sommaren, inte minst pga en del cykling och dykning. Detta ska jag nu ändra på!

Först ut blir att avsluta denna tråd. De med mycket bra minne kanske minns en A 29:a i 1/72 på 08-Open i våras. Faktum är att jag blev klar redan då, men att jag sedan helt enkelt aldrig orkat klämma in en fotosession sedan dess. Denna Tunna var mitt första försök till att göra ett metallrent flygplan (jag penslade visserligen några flygplan i aluminium för länge sedan, men det räknas inte). För att vara ärlig blev jag aldrig nöjd med resultatet efter vädringen. Jag arbetade på precis samma sätt som med camouflerade flygplan vilket inte såg rätt ut när jag var klar och de försök till att rädda situationen jag gjorde förbättrade inte slutresultatet. Jag har åtminstone gjort nyttiga lärdomar inför kommande metallrena byggen. Men det krävs ändå ett slut på historien, så därför kommer nu lite bilder på hur det blev trots allt.

Bild

Bild

Vid nosstället lade jag till tunna metalltrådar från en slaktad Ethernet-kabel för att få till stängerna som håller fast stänkskyddet.
Bild

Undersidan gjordes rejält skitig. Här syns raketerna under vingarna lite bättre.
Bild

På återseende!
/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ser hur snyggt ut som helst med min dåliga syn i alla fall. Vilken salva det måste blivit med den där raketbeväpningen, huvva!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Nu ska du inte vara så hård mot dig själv, jag tycker den ser helrätt ut! Saabs flygplan har jag alltid upplevt mer som grå än glänsande metallblanka. Undersidan är snyggt skitig och sedan gillar jag att för en gångs skull se en Tunna med last vilket hör till ovanligheterna. Och som Stellan skrev, det var ingen dålig last heller :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge!
Jag tycker att du fått till den rätta aluminium färgen på tunnan.

Anders E
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jag får tacka så mycket för de fina orden!

Faktum är att Tunnan kunde bära hela 14(!) av dessa jättar till raketer, d.v.s. två hängandes under varandra på vardera balk förutom på de innersta då landställsluckorna kommer i vägen där. Hade jag haft tillräckligt många hade jag definitivt valt den beväpningen. På tal om raketerna kommer dessa från Special Hobby's A 21R. Jag kan tycka att det är på tiden att de släpper den gjutramen, som även innehåller andra rakettyper, som ett eftermarknadsset för svensbyggare!

/Gabriel
Skriv svar