Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Anders! Det blir varken dekaler eller rundlar :). Trams åsido, den här blir USA-märkt och jag tänkte skära masker till stars-and-bars och bokstäver!

Vingtricket visade Mark som var medlem i föreningen för över 20 år sedan, jag har inte provat förrän på förra Spit-bygget...

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Inte mycket att visa efter en månad, det har varit mycket cykel på sistone...

Bild
Två sikten, ett är fel :) ! Jag antog att Spit VIII generellt hade gyrosiktet (brittiskt sikte som licenstillverkades i USA som K-14 "Acemaker" och satt i Mustangen bland annat) till vänster men så är det nog inte, de hade det enklare Mk II-siktet utan gyron till höger. Nåja, nu har jag ett färdigt sikte från förrådet till nästa bygge... Quickboost-sikten är ett väldigt enkelt och billigt sätt att dressa upp ett hörn av cockpit som syns väldigt väl, de kommer i många smaker dessutom, allt från tyska till japanska...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Bra prioritering ändå med cykeln (önskar att jag kunde säga detsamma, på tok för lite sådant på sistone!). Men jag blir lite fundersam när jag ser bilderna. Har du börjat bygga i 1/32? :) Ser brutalt bra ut!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Prioritering Magnus!...Jag cyklar runt kvarteret och bygger 3 modeller istället. Du cyklar miltal och bygger ett sikte.
Hmmm..Nej det är inget fel på min kondis, jag tar mig till kylskåpet fram och tillbaka till hobbyrummet utan att bli trött :-)

Skämt och sido, De där siktena var förbenat snygga!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Björn! Tack! Nej, det är gamla vanliga skalan, tacka Quickboosts jobb med sina mastrar för större delen av resultatet. Deras sikten är nog mitt absoluta favoritfusk: billigt och spektakulärt resultat med ett minimum av arbete :) ! Vad gäller stor skala så måste jag erkänna att jag varit sugen både på Airfix stora Typhoon och på Special Hobbys Tempest... Men jag håller mig nog även fortsättningsvis till skala 1/72!

Henrik! Inget fel att åka runt kvarteret på cykel, det är bara en fråga om hastigheten :) ! Skaffar man en tempohoj med tillhörande dräkt och hjälm så funkar det också :) ! Vad gäller siktena: se ovan :) !

Jag har inte postat på flera veckor, däremot så har det trots detta hänt lite vid byggbordet i alla fall...

Bild
En nästan färdigmonterad Spitfire...

Bild
... och en närbild på cockpit. Notera dörren från ett tidigare projekt, den sitter där bara som maskering...

Bild
Huvmasker på, Eduards egna från lådan. Jag vet att det är lite slött men oh så praktiskt...

Bild
En omgång MRP Mid Stone...

Bild
...och så en sväng Azure i kylarna innan jag lade på locket på dem.

Bild
Detaljer...

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Att använda huvmasker är ju varken slött eller dumt, snarare tvärt om. Alltså ditt sätt att fota är magiskt i allfall. Kung!
Lagret av Mid stone ser ut att bli krispig till max. Snyggt!
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Galet snyggt, svårt att fatta att det bara är 1/72!
Live & let dry.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Tack för vänliga kommentarer!

Henrik! Färgen är Mr Paint som funkar fantastiskt bra, däremot så luktar den tyvärr rätt illa...

Bild
Lite maskering innan det är dags för ett lager Dark Earth...

Bild
...med hemritade masker skurna med Cameo-plottern. På vingarna är det skitenkelt att få till men över kroppen blir det lite jobbigare. Om jag vore ambitiösare så skulle jag försiktigt pillat bort maskerna efter målning och stoppat dem i scannern för att uppdatera underlagen. Så ambitiös är jag tyvärr inte så det får bli samma resa nästa gång :) !

Bild
Inte så illa!

Bild
Är det bara jag som får lite salamander-vibbar av den här färgsättningen?

Bild
De här maskinerna var arvegods från RAF och fick sina originalmärkningar övermålade innan de märktes om hos USAAC. Jag gissar att färgmatchningen inte alltid blev überperfekt så det här är min variant av det hela. Det bör även ha bättringsmålats på kroppen, ska kolla lite bilder så blir det nog någon variant av detta även där!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt som vanligt!
Köpet av en sån där plotter blir mer och mer intressant.

Anders E
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fint som snus den där Spiten! Tittar i min bok Fighters of World War II av Ethell/Sand som innehåller enbart fina färgfoton på jakt- och bombplan med tilörande text. Ett flertal bilder på en Spit finns med i form av Bill Skinners "Lonesome Polecat och några andra under striderna i Italien. Kan medela att en smula flammighet, skitiga panellinjer, avgassmuts och nedskavd färg vid framför allt vingroten kommer göra din modell riktigt nära verkligheten. Aningens otydligt om övermålade rundlar på sidorna men någon av individerna har en tydlig övermålning så med lite andra reparationer kommer den se väldigt spännande ut.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar