Rathalos Hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av Stellan »

Retas lite med dig då metall kan ha så väldigt brett färgspektrum. Rostfritt, polerad aluminium, krom, rostigt, nyvalsad grovplåt...alla har olika färger och i stort sett bara de förstnämnda är blanka och reflekterar ljus och omgivningen. Vallejo borde gå att blanda med GW, möjligtvis med andra vinylakryler, testa. Ofta är underlaget avgörande för blänket så du kan nog få olika blänk om du polerar delar av ytan efter primning. Jag har fått bra resultat om jag lägger på Tamiyas grå primer som sedan poleras med finger eller trasa. Efterpolera sedan metallfärgen. Du kan ju polera ytterligare med metallpigment på vissa ytor för att få djup och variation. En lätt wash i skrymslena ger ytterligare djup och skuggeffekter.
Stellan Schroeder Englund
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Hehe jo då, det förstod jag så jag kivades tillbaka lite ;) Eftersom jag fortfarande så att säga håller på med grundarbetet har jag inte funderat klart riktigt angående vilka metallnyanser som är aktuella. Men jag är allvarligt inne på att jobba med polerbara färger till viss del åtminstone. Faktum är att jag är så allvarligt inne på det att jag satt ett antal timmar igår kväll och letade efter någon handlare som råkade ha Humbrols Metal Cote färger i lager då de typ var slutsålda (nästan) överallt.

Jag är ju hyfsat förtjust i gunmetal eftersom mörk metall är coolt (hade alternativt varit coolt med någon riktigt ljus variant av metall) men har tänkt jobba med en del olika variationer så att vissa metalldelar har andra färger för att få lite liv och förhoppningsvis extra coolhetsfaktor på det hela. Menar som vi alla vet är ju monster (precis som drakar) lite kräsna och de kommer ju därför aldrig att respektera någon om deras rustning inte ser imponerande cool ut ;) Okej, de kommer fortfarande anfalla och försöka äta upp personen i fråga, men de bör åtminstone bli tillräckligt imponerade för att inte jäklas på ren lehet ;)

Planen just nu är att kika lite vad jag har för metallfärger hemma, vänta på mina Humbrol burkar och sen prova på något annat och se vad jag tycker. Menar den där metallen ska ju se snygg ut till resten av målningen också. Misstänker att börjar man med Humbrolen som ju är enamel färg, så borde det inte bli problem att använda andra nyanser i akrylfärg efteråt på andra delar.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hmmm en tanke är ju att utgå från en ganska mörk nyans som Gunmetal och sedan ljusa up den med gradvis med torrborstade kanter mm. Alternativ till ren metallfärger är att försöka återge en form av färgad metall, typ anodiserad, med hjälp av transparent färg över en metallfärg eller om det finns andra alternativ till hur det skulle genomföras.
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Ja precis, jag var inne på att göra lite som på föregående modeller från den här serien (fast där har jag ju inte jobbat med ren plåt så att säga) och torrborsta/måla dit vissa blänk bara för att få lite mer liv i ytan. Jag tänker mig ju att är man ute och kivar med monster regelbundet så kommer ju inte metallen hålla sig sådär spegelblankt perfekt särskilt länge. Tror jag ska göra som så när jag fått ihop lite mer av delarna att jag ska plocka ihop figuren så gott det går och sen göra ett litet färgtest i Photoshop för att bilda mig en uppfattning av hur helhetsintrycket kan bli. Tror hur som att det kan bli häftigt att jobba med olika metallfärger istället för att köra allt i samma nyans.

EDIT: Hmm... ser ut att vara lite besvärligt att få tag på riktigt knallblå/turkos färg. Hade ingen hemma visade det sig. Alltså blanda är ju inga problem men det brukar underlätta om man har några relativt klarblå/knallblå nyanser att utgå från... Tänker mig något åt den färgskalan det här lilla underbara djuret demonstrerar

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 4b359c.jpg

http://s2.thingpic.com/images/xc/e32Nv4 ... tejvr.jpeg
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tycker om Vallejo Model Color Dark Blue, Andrea Blue och Sky Blue som är en bra grunder för vad du vill uppnå. Tinta i lite Emerald så är du hemma om du vill ha lite mer åt turkos. Spä ordentligt och dutta i lite retarder så får du tunna lager med färgsprutan.
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Tack för tipsen! Jag får ta och kolla färgerna och se o mdr är något mer jag behöver när jag ändå ska köpa hem :) Hur snälla är de för penselmålning? Kommer airbrusha vissa delar av figuren men kommer också att handmåla en hel del med torrborstning osv.

Passar på att fortsätta inlägget om bygget här också :)

Har börjat kika på vilken variant av vapnet jag vill använda till honom med tanke på att man kan bygga det på två sätt. Här är referensbild från tillverkaren: http://www.cerberusproject.com/renew201 ... 541471.jpg

Svärdet på sista bilden följer inte med modellen och är därför inte ett alternativ. Personligen tycker jag det blir lite väl slimmat i förhållande till resten av figuren och hade använt den brutalare varianten hur som. Fast det lite nättare svärdet hade ju sparat en del huvudbry med att få modellen att hålla ihop ;)

Som ni säkert förstår från bilden så blir det rätt mycket vikt i det "lilla" vapnet

Bild

Själv greppet som figuren ska hålla i måste fixas eftersom det aldrig kommer att palla med vikten. Kommer bli någon variant med en rejäl metallstav. Förmodligen kan jag behålla detaljeringen om jag borrar lite försiktigt.

Roar mig också med att fortsätta montera ihop de delar som går att montera innan målning.

Bild

Och här kommer till slut en detaljbild på de hysteriskt charmiga stickade torgvante-modell-lång

Bild

/Emma
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vallejo Model Color är ju gjorda främst för penselmålning så där blir det inga problem. Spä med vatten så går de att sprutmåla.

Hög Grrr-faktor på den där rambokniven.
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Gött! Då är det alltså bara att börja prova och se glad ut :)

Mycket hög Grrr-faktor :D Personligen hade jag ju gärna sett att någon även släppt en annan modell från se här spelen som använder följande vapen http://vignette3.wikia.nocookie.net/mon ... 0512051138

Om nu bara mitt paket med metallpinnar dyker upp inom det närmsta så borde det gå att montera ihop lite till inom det närmsta :)
Skriv svar