Kvantitet är också en kvalitet, särskilt när kvantiteten håller sådan här kvalitet.
/M
Våga såga
Re: Våga såga
Hur lyckades man få vingen att hålla under flygning utan att den vek ihop sig? Med tanke på vinkeln på Stukans vingar så känns det inte så lätt att få till en balk, en låsning eller något i mekanismen som gör vingen stark nog. Ok, det är en "störtbombare" men ändå...
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Har ej sett beskrivning men antar att det är de fyra större "stosarna" som syns på ritning och foto som är låsmekanismen. På bilder från montering av övriga versioner så sker montering av vingen i precis samma position så det gällde nog bara att skapa en fäll och vrid mekanism och låsning för C-versionen. Det jag inte kan se på bilden är hur man gjorde med bränslerören ut till extratankarna i skarven. Man kanske inte kom så långt med de prototyper man byggde.
Känner mig lite stukad av dina egna kommentarer Hans: det var inte alls boxarten som var behållningen, det var modellerna. De var skitfina, allihopa! Jag antar att du kan skylla på rutin vid det här laget...
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Jag bygger för jag tycker det roligt och avkopplande och sen inte minst för att lära sig något. Jag kunde inte ett smack om Stukan hösten 2015 och nu har jag plöjt massor med böcker. Väntar på den troligen sista boken (Junkers Ju87: From Dive-bomber to Tank Buster 1935-45) som ska vara mycket bra enl flera recensioner. Bl a Simon Owen tyckte den var jättebra!
Nu har jag ordnat en vrid och fällmekanism som gör att jag kan måla och sätta på dekaler på vingen och sen fästa den mot flygplanet i rätt vinkel. Inte så likt förebilden men tvungen att kunna hantera vingarna separat i den här skalan. Luften från airbrushen skulle bryta av en skalariktig mekanism. En tunn stång ska till också som troligen fungerade som någon form av spärr i uppvikt läge.

Nu har jag ordnat en vrid och fällmekanism som gör att jag kan måla och sätta på dekaler på vingen och sen fästa den mot flygplanet i rätt vinkel. Inte så likt förebilden men tvungen att kunna hantera vingarna separat i den här skalan. Luften från airbrushen skulle bryta av en skalariktig mekanism. En tunn stång ska till också som troligen fungerade som någon form av spärr i uppvikt läge.

Fanken, det där ser riktigt bra ut, Hans! Mycket stilig mekanism.
Stellan Schroeder Englund
-
Instämmer med föregående talare.
Uffe
Uffe