English Lightning 1/48...nu klar, bilder på sid 4.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: English Lightning 1/48

Inlägg av denstore »

Björn Fransson skrev:Tänk hur olika man kan uppleva en modell! När jag byggde min var jag nästan lyrisk över passformen. Det enda spackel som gick åt var lite runt sidofönstret, i övrigt klonkade allt i där det skulle utan några som helst problem.

Nåja, smaken är ju olika. Men jag är lite nyfiken på vad du menar med att förpackningen var under all kritik?
Den inre lådan (bottenlådan) på min modell var typ 1 centimeter kortare än den övre (locket). Och de andra som hade kommit in samtidigt var likadana. Lösningen var tejp som höll dem på plats. Vet inte om det bara var första batchen som såg ut på det viset, men det känns rätt bedrövligt att ett modernt företag inte kan få ihop en låda där undre och övre halvorna passar. Man ska kanske vara glad att de inte anammar Revells eländiga "öppna i gavlarna"-kartonger, men jag tycker trots allt att det skriker billigt och oengagerat när man gör såna missar.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Den detaljen har de i alla fall rättat till. Min låda var precis så som lådor ska vara.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Ha ha, en byggsatstillverkare som inte ens kan få till passformen på lådan som byggsatsen kommer i, så ironiskt!

Skämt å sido så bygger jag inte mycket airfix nu för tiden, men Merlinhelikoptern och de "tillhörande" militärbilarna de släpper är jag intresserad av. Dock är det väl nästan en grej som räddar Airfix i mina ögon, just att de är så ojämna. Skulle jag gå efter mina "värsta" airfixminnen och den TSR.2 jag har liggande så skulle jag nog aldrig mer köpa airfix. Samtidigt skulle jag utan tvekan plocka med mig en Buccaneer om jag stöter på en i 1/48..

Ska bli kul att följa bygget av denna Lightningen. Den är tillräckligt tidstypisk för att vara man lätt ska kunna placera den tidsmässigt, men också tillräckligt udda för att man ska kunna placera den geografiskt :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nåväl, idag slogs kroppen ihop! Denna gång glömde jag inte nostyngden! :-) Nu väger den stadiga 40 g mer fram än utan vikt!
Fuselaget gick att få ihop som ingenting! Klart godkänt får Airfix av mig! Hittils har inga frågetecken dykt upp i mitt bygge. Det flyter på som på räls.
I morgon blire vingar som ska ihop!

Luftintaget är sprängfyllt med vikter! plus att 10 g sitter längst ned på utsidan av väggen.
Bild

Nu är Lightningen ihop iaf!!
Bild

En annan grej jag undrar över är varför Airfix har skickat med 2 olika vertikalfenor? En som är helt rak och en som är rund. Jag som inte är ett superfreak på lightning så undar jag
om det har med om det är en tidig eller sen variant? nån som vet?
Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

F Mk 1, 2 och T Mk 4 torde ha haft runda fenspetsar. Airfix har haft en boxning med Mk 1-3 också så det är väl anledningen till att skicka med en tidig fena också. http://modelingmadness.com/reviews/viet/davieslf3.htm
Stellan Schroeder Englund
denstore

Inlägg av denstore »

Modellen släpptes ju ursprungligen i två varianter, med och utan guppymagen och de "knäckta" vingarna.
En sak som fanns på den ursprungliga gjutningen var ett par rätt eländiga sjunkmärken precis framför frontrutan.

För att följa upp på diskussionen angående Airfix, så har de gjort en hel flock modeller av objekt som få eller ingen annan har släppt. De tidigare nämnda, Jaguaren, Etendarderna, tidiga Harriers o.s.v. Jag gillar nästan samtliga, men gråter samtidigt en skvätt över att modellerna är så hopplöst dåliga.
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jaggan är ju på väg i en helt ny gjutning från Italeri (1/48). Tidiga Harriers däremot verkar det vara mer tunnsått med :-(
denstore

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Jaggan är ju på väg i en helt ny gjutning från Italeri (1/48). Tidiga Harriers däremot verkar det vara mer tunnsått med :-(
Man får ju hoppas på att det blir ny gjutning. Är det bekräftat?

Tidiga Harriers vore verkligen välkommet. Som läget är nu, så är Airfix och Monogram enda alternativet, och ingen av dem är särskilt underhållande.;)
Sen hade jag ju gärna sett min favorit, Supermarine Scimitar, och varför inte en Javelin.

Härligt att se ditt bygge, Henrik R. Hoppas jag kan få ihop tillräckligt med inspiration att sätta igång med någon av mina egna Lightnings. Har både Grand Phoenix Ultimate Lightning, och Eduards boxning, så jag har egentligen ingen ursäkt....:)
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Hej,
Jag vill ge dig ett litet tips. Jag har en F 6 på gång men har pausat tillfälligt med den.
Det lilla hålet i "luftdelaren" (heter det så?) under radarnosen ska sitta lite offside.
Det är målkameran som sitter där, så sätt gärna ett tunt rör av något slag som du kan förse med en "lins" sedan.
Bif en bild från Yorkshire Air Museum.

//Tor
Bild
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Magnus Berggren skrev: Man får ju hoppas på att det blir ny gjutning. Är det bekräftat?
Inte mer än att det står "new mold" på bilderna som publicerades på Nürnbergmässan senast. Italeri känns i och för sig som om det skulle kunna vara Airfix. Deras kvalle är ju också upp och ner, från toppklass till jag vet inte vad..
Skriv svar