Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Johan Elvin »

Fantastiskt snyggt. Svårt att tro att det är i 1/72.

Jag kommer att använda denna tråd som referens när det blir dags att bygga en i 1/48.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Men vafan Gabriel, får det se sådär bra ut?! :D

Jäkligt gediget jobb du gjort med inredningen. Jag instämmer med Björn i att det enklaste kanske vore att skära ut nya fönster ur genomskinlig PC. Jag tror mig ha ett stycke sådant, om du behöver?
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Fodralen till CD-skivor är gjorda av rätt tunn klar styren jag brukar använda det...
Z
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mycket snyggt scratchat Gabriel!

Fönstren tror jag blir för svåra att skära till exakt, jag hade tagit upp hålen lite så att jag fick lite marginal och sedan limmat in till exempel bitar ur CD-fodral, fyllt runt kanten med CA (gör inget om det immar eftersom du kan komma åt att putsa fönstret), slipat ner och polerat upp. Då får du en klarglasyta som är lite större än fönstret ska vara, formen på detta kan du sedan maskera fram när du målar.

Hälsningar

Magnus
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Kan rekommendera något som heter Clear cast från Sylmasta.
https://sylmasta.com/catalogue/?s=clear ... pe=product

Man setter en vanlig tejp på utsidan av kroppen så att det täcker hålen där glaset skall vara.
Sedan blandar man Clear Cast 50/50 och häller i fönstergluggen från insidan. Hur mycket man använder bestämmer ju då också tjockleken på glaset. Detta är en slags helt genomskinlig resin. Sedan när det har torkat så är det bara att ta bort tejpen och polera glasrutan.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jag tackar så mycket för de fina orden!

Björn, tack för tipset med spinnern, jag bör få två stycken över från byggsatsen till Tp 45:an, så det ska provas.

Det alternativ jag hade till att gjuta fönstren var att använda mig av overheadplast. Den är både väldigt tunn och transparent. Jag tar till mig alla tips, men provar först de alternativ där jag har materialet hemma. Då får vi se vilken lösning som blir bäst.

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tyvärr har jag inte hittat någon spinner som skulle passa som skål. Jag får helt enkelt klara mig utan en, det är ändå inte en så viktig detalj.
Jag återkommer när inredningen är målad.

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Då blir det en kort uppdatering.

Istället för att börja måla inredningen på Tp 4:an valde jag att börja bygga en inredning till Tp 45:an istället. Hobby Crafts modell hade inget lastutrymme alls, så detta har byggts som ett enkelt golv och en bakre vägg. Det stora arbetet här består av att bygga sju stolar att montera i lastutrymmet, vilket är vad jag gör just nu. Det blir lite enformigt, men snart är det över.

Två av sju stolar, den vänstra är helt klar och den högra saknar fortfarande dynor och ben.
Bild

Den färdiga stolen i profil.
Bild

/Gabriel
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Väldigt imponerande men är det inte onödigt att lägga ner så mycket arbete på stolarna?. I bästa fall kommer man kanske ana ryggstöden genom fönstren. På min Boeing 247 som har större fönster än denna ser jag inte ens så mycket.
Fast å andra sidan bygger jag ju inredning i en A7V pansarvagn där ännu mindre kommer synas.
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ja du Björn, vi har alla olika prioriteringar. ;)

För min del är det om inte annat roligt att veta att det finns något där inne. Dessutom har Hobby Craft en rätt så fint gjuten framruta, så man kommer förmodligen kunna se inredningen genom denna. Nu har dock denna modell väldigt fina panellinjer (som jag ska rista lite i så de inte försvinner vid målningen), så jag vet inte ifall jag vågar såga ut dörren på denna med, annars vore det ännu en möjlighet för att få mer insyn.

/Gabriel
Skriv svar