Par i Dassaulter i 1/72 - Super Étendarden klar - nu även Miragen klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Par i Dassaulter i 1/72

Inlägg av Stellan »

Hmm, vad är skillnaden att lägga washen innan dekalerna kommer på mot efter?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Hmm, vad är skillnaden att lägga washen innan dekalerna kommer på mot efter?
Jag gör lite olika. På dessa små rackare är det inte mycket panellinjer och annat som ligger under dekalerna. Så då brukar jag lacka först, washa sedan och sedan sätta dit dekalerna. Nästa steg blir ett lager lack till, komplettering av washen på dekalerna (ibland gör jag det med en penna) och sedan slutlack. Att jag gör så, beror på att jag råkat ut för att washen - trots att jag lackat - smyger in och smutsar ner dekalerna mer än vad som är meningen. Så på det här sättet slipper jag ta den risken. Om det är mycket panellinjer, nitar och annat under dekalerna (t ex på Shackleton) kör jag washen efter dekalerna.
Björn Fransson
Kontakt:

Spurtar mot Open... Så nu är den här gråsparven klar också.

Bild

Bild

Egentligen ett mellanbygge som jag inte tänkte lägga så mycket krut på. Men modellen var överraskande bra trots sin ålder och dekalerna finfina. Så den blev bättre än jag trodde.

En häftig maskin är det. Såg en live i somras och det som slår en är hur liten den är. Betydligt mindre än en Mirage III t ex.

Bild

De små robotarna plockade jag från F1-lådan, i övrigt är allt utom stolen rakt ur lådan.

Bild

Bild

Bild

F1:an blev klar igår den med. Ska försöka fota den också, om inte annat kan den - och den här - beskådas live i helgen.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Par i Dassaulter i 1/72 - Super Étendarden klar

...och så var även Miragen klar.

Bild

Förbålt trevlig modell detta! Kan verkligen rekommendera den för alla som är sugna på ett inte alltför komplicerat bygge.

Bild

Enda kruxet i lådan är de lite överarbetade dekalalternativen som alla krävde rätt stora sjok dekaler som hotade att bli allt annat än bra. Så jag tog det säkra före det osäkra och körde aftermarket från Berna Decals.

Bild

Pimpade stolarna med bälten gjorda av folien från en whiskyflaska. Ännu ett lysande användningsområde för denna ädla dryck. :)

Bild

Vädrat med lite torrpastell som vanligt.

Bild

Bild

Och det är verkligen ett vansinnigt vackert flygplan detta. Såklart. Det är ju franskt. Ska nog ge mig i kast med ensitsaren också vad det lider.

Bild

Puh! Återstår gör Viggen och Lightningen. Men de är faktiskt klara de också. Bilder kommer.
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Re: Par i Dassaulter i 1/72 - Super Étendarden klar - nu även Miragen klar!

Inlägg av olindau »

Äntligen lite vackra franska flygplan!
Ser jättefint ut, ska bli kul att se dem på Open.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Snyggt med ett naket flygplan.
Stellan Schroeder Englund
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Björn!
Jättefina flygplan! (som vanligt, höll jag på att skriva! :-) ) Det ska bli roligt att se dem
på närmare håll i helgen!

Med vänlig hälsning, Tor
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Två mycket fina skapelser, ser fram emot att se dem live!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Visst skulle väl Special Hobby vara på plats till helgen? En Mirage känns som en bra-att-stoppa-i-förrådet-pryl....

Skitsnygga!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Man tackar! Ja, Special Hobby skulle väl vara där. Kan som sagt absolut rekommendera denna. Lite tjocka panellinjer är väl enda plumpen i protokollet.

Den finns i flera utgåvor och ytterligare är på väg. Märkligt nog ingen "vanlig" fransk ensitsare F.1A.
Skriv svar