Inside the Armour (ITA) har mycket klokt haft ett samarbete med Resicast när de tog fram den kompletta inredningen till motor- och växellåde-utrymmet. Resicast har en jättefin Churchill motor i sitt sortiment (se tidigare bilder), som är en mycket bra grund för vidare detaljering.
Tyvärr så har ITA även valt att använda sig av en växellåda som Resicast har i sitt sortiment också, men Resicast säljer den (helt korrekt) som en växellåda till Comet (fungerar även till Cromwell). Både Churchill och Cromwell/Comet's växellådor tillverkades av Merrit-Brown i verkligheten, men det är ungefär där likheterna upphör.
Enligt bilderna jag har sett på Churchill växellådan så ser dessa två inte ett dugg lika ut. Resinlådan har (för Churchill) fel proportioner, och felaktiga detaljer på översidan. Lite av en genväg av ITA kanske? Jag kan ju ha fel, det kanske fanns Churchills med samma låda som Cromwell/Comet, men jag har inte hittat något bildbevis för det tyvärr.
Nåja, då var det ju bara att bita i det sura äpplet och ge sig på lite scratchbygge igen. Nedan en step-by-step hur det gick till.
Nu vill jag vara tydligt och berätta att detta är inte mitt eget påhitt, utan jag har återigen funnit inspirationen och metodiken från Mike Roof's Churchill-bygge.
Steg 1:
Lådan behöver byggas i två halvor eftersom det löper en fläns med bultar imellan.
Två rektangulära bitar byggdes genom att laminera 1mm tjocka pc-lager (5st för vardera halva), som sedan slipades ner till den aningen komplicerade grundformen som växellådan har. Överdelen fick dessutom ytterligare en platt yta pålimmad (här skall flera andra detaljer sitta så småningom) :
Steg 2:
Halvorna limmades ihop med att par vädligt små klickar CA-lim:
Steg 3:
Växellådan har ganska många kylflänsar, och dessa blir nästintill omöjliga att forma runt huset pga den komplexa formen. Av den anledningen sågades spår i huset på både fram och baksida med hjälp av en gerlåda (efter sågningen bröts halvorna isär igen). Här tryckte jag lite för hårt på sågen på ett ställe, men det är ingen fara :
Ste4 :
I varje spår limmades det in 0,25mm tjocka pc-skivor:
Steg 5:
Sedan limmades halvorna ihop (med "bult-flänsar" imellan), den här gången på riktigt. Noga så klart att kylflänsarna är i linje med varandra:
Steg 6:
Nu kom"finliret", dvs att slipa ner kylflänsarna till rätt form. Nu är grunden till växellådan klar, bara att lägga till alla andra detaljer, bultar osv.
Å så till sist, en jämförelse med resindelen. Inga fel på den delen alls, förutom att det är fel typ av växellåda. Kommer att återanvändas i annat projekt en dag!
Eventuella fuligheter i ytan kommer att täckas av Mr- Surfacer så småningom, lådan skall nämligen få en "gjuten" effekt på ytan.
Så var det klart för den här gången!
Tack för titten!