Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av SvenYoung »

Önskar jag hade ditt problem, Per, men för att det skall ske måste jag först bli klar med nå't, haha.

Jag håller tummarna att inspirationen håller i sig med det här bygget :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Micke A

Inlägg av Micke A »

Kul att se dig på banan igen Sven! Ser ut att bli ett intressant bygge att följa.....

Micke A
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det är alltid lätt att påbörja något nytt innan man är helt klar med en modell, vet inte varför det är så.
Känn ingen press men jag hoppas att du kommer i mål med det här bygget.
Fantastiskt arbete med fläkten!

Anders E
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke och Anders!

Stort tack för vänliga och uppmuntrande ord. Hoppas att jag lyckas hålla takten nu så bygget inte blir för utdraget (eller rent av stannar av som så många andra av mina byggen det här senaste året).
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2

Inlägg av SvenYoung »

Inside the Armour (ITA) har mycket klokt haft ett samarbete med Resicast när de tog fram den kompletta inredningen till motor- och växellåde-utrymmet. Resicast har en jättefin Churchill motor i sitt sortiment (se tidigare bilder), som är en mycket bra grund för vidare detaljering.

Tyvärr så har ITA även valt att använda sig av en växellåda som Resicast har i sitt sortiment också, men Resicast säljer den (helt korrekt) som en växellåda till Comet (fungerar även till Cromwell). Både Churchill och Cromwell/Comet's växellådor tillverkades av Merrit-Brown i verkligheten, men det är ungefär där likheterna upphör.

Enligt bilderna jag har sett på Churchill växellådan så ser dessa två inte ett dugg lika ut. Resinlådan har (för Churchill) fel proportioner, och felaktiga detaljer på översidan. Lite av en genväg av ITA kanske? Jag kan ju ha fel, det kanske fanns Churchills med samma låda som Cromwell/Comet, men jag har inte hittat något bildbevis för det tyvärr.

Nåja, då var det ju bara att bita i det sura äpplet och ge sig på lite scratchbygge igen. Nedan en step-by-step hur det gick till.

Nu vill jag vara tydligt och berätta att detta är inte mitt eget påhitt, utan jag har återigen funnit inspirationen och metodiken från Mike Roof's Churchill-bygge.

Steg 1:

Lådan behöver byggas i två halvor eftersom det löper en fläns med bultar imellan.

Två rektangulära bitar byggdes genom att laminera 1mm tjocka pc-lager (5st för vardera halva), som sedan slipades ner till den aningen komplicerade grundformen som växellådan har. Överdelen fick dessutom ytterligare en platt yta pålimmad (här skall flera andra detaljer sitta så småningom) :

Bild

Steg 2:

Halvorna limmades ihop med att par vädligt små klickar CA-lim:

Bild

Steg 3:

Växellådan har ganska många kylflänsar, och dessa blir nästintill omöjliga att forma runt huset pga den komplexa formen. Av den anledningen sågades spår i huset på både fram och baksida med hjälp av en gerlåda (efter sågningen bröts halvorna isär igen). Här tryckte jag lite för hårt på sågen på ett ställe, men det är ingen fara :

Bild

Ste4 :

I varje spår limmades det in 0,25mm tjocka pc-skivor:

Bild

Bild

Bild

Steg 5:

Sedan limmades halvorna ihop (med "bult-flänsar" imellan), den här gången på riktigt. Noga så klart att kylflänsarna är i linje med varandra:

Bild

Bild

Bild

Steg 6:

Nu kom"finliret", dvs att slipa ner kylflänsarna till rätt form. Nu är grunden till växellådan klar, bara att lägga till alla andra detaljer, bultar osv.

Bild

Bild

Bild

Å så till sist, en jämförelse med resindelen. Inga fel på den delen alls, förutom att det är fel typ av växellåda. Kommer att återanvändas i annat projekt en dag!

Eventuella fuligheter i ytan kommer att täckas av Mr- Surfacer så småningom, lådan skall nämligen få en "gjuten" effekt på ytan.

Bild

Så var det klart för den här gången!

Tack för titten!
Senast redigerad av SvenYoung den 23 sep 2016, 13:14, redigerad totalt 6 gång.
"Svenne-Kongo"

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Som ingenjör så gillar jag snygga gjutgods: full pott på detta :-) !

Hälsningar

Magnus
SvenYoung

Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Magnus, jättekul att det gillas!
"Svenne-Kongo"

Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Klurigt gjort, och fantastiskt fint resultat //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Smart att såga spår för flänsarna.
Noterat och infört i Bra Knep Arkivet.
Uffe
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha, Lennart och Ulf!

Vi kan som sagt tacka Mike Roof för metodiken, alltid lika kul att lära sig nå't nytt. :-)
"Svenne-Kongo"

Skriv svar