Tarangus Lansen 1/48 är KLAR sid 3!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Tarangus Lansen 1/48 VU=väl utrustad!

Inlägg av Henrik R »

Ahhh!!... Kroppen gick att få ihop till slut! Jag ställer mig frågan om den här modellen är uppbyggd av olika steg, för cockpitarna passar inte bra och det är inte lite fel heller. Av bilder jag sett och jämfört med så är det här det närmaste jag kommer med denna cockpituppsättning. :-)
Slipat och klart!! nu är det bara på med vingarna!!......
Bild

Men ge!!...Kul med spackeljobb!!..Det fattas plast vid hjulbrunnarna så det blir att spackla igen hela bakstycket!..härligt härligt!
Nåväl i morgon ska detta vara klart och jag siktar på målningsjobbet sker inom nån dag.. DET är kul iaf! :-)
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

LAlalalansen! Fytusan var jag har slipat denna Lansen...Många skarvar kan jag säga, plus plast som inte flytit ut ordentligt.. MEN nu har jag iaf börjat lacka den!! :-) men det ska mycket till nu.. blekning,värding och mer målning.
Mer målning blir det i morgon med NMF kanterna och den härliga undersidan!!

Bild

Första lager med Tamiya X-18 har jag för mig.Tungt!!
Bild

Efter att ha lagt en FS färg från Gunze över Tamiyafärgen så blev den käck! ursäkt för dålig bild, detta pga att den nu står i arbetsrummet när bliden togs..
Det blir en bättre bild i morgon..Och då även aluminiumfärgen läggs.
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Sorry gubbs! Har så mycket i örat nu att Lansen kommit i skymundan! Men det får vara slut med det! här ska fixas till en finfin Lansen :-)

Det som har hänt är att första vädringen är klar och en del dekalering är klar. Ser ni vilken flottilj den tillhör? En F1 så klart!! :-)
Hur som helst så är den riktigt på G nu.
Enjoya mina få bilder så länge!

Björn Franssons Lansen stod som förebild för mitt bygge! Inte för att jag någonsin kommer i närheten av hans bygge, med all respekt!, men jag har utgått mycket från Björns.

Bild
från andra sidan! Ursäkta dom dåliga bilderna...Har mycket att lära om man vill få "uffe style" på bilderna! :-)
bakvingarna håller jag på att vädra nu, och kommer bleka ned dem lite till..
Bild
Axx

Inlägg av Axx »

tycker du fått till din Lansen riktigt snyggt. Bra jobbat Henrik.
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

SNyggt jobbat, Henrik!! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
LarsaQ
Namn: Lars Qvarfordt
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Jag måste nog skkaffa en sådan här iaf, jädras va elak den ser ut. Jag är impad av ditt arbete kompis
Larsa
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Den där har du ju fått ihop bra. Det ska bli kul och se den helt klar med bromsarna ute och hela kitet. Jag håller på med en jag också men det går bedrövligt långsamt. Givetvis så gör jag saker lite mer komplicerat än nödvändigt genom att ha för hög ambtionsnivå.

Jag kommer med stor sannolikhet bygga min som en F 15 maskin med dom gula rutorna.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack alla!!!
Ja idag har jag dekalat mera och ska lägga den slutgiltiga mattlacken. Ush det där med rätt dekaler är inte lätt...
Är det någon som vet när den triangelformade FARA dekalen kom på lansen? tidigt 70:tal?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Gaahh......!!
Jag är asförbannad nu! Jag har lust att mörda någon känner jag! Vad tror ni händer när jag monterat landningställ på min Lans? haha jo den tippar helt bakåt!! SMACK!!! som en käftsmäll!!

så här är det! alla mina flygtyg monterar jag vikter i, även om det inte behövs, just för att inte få en otrevlig överraskning senare. Fallet med Tarangus Lansen är att det är riktigt svårt att montera vikter i den på ett smidigt sätt, så jag sket i det, ritningshelvetet förtäljer heller inget om nån nosvikt....
Men som sagt som ett brev på posten kom den där bakåtsmällen när man ställer ned den på bordet första gången. DONK!! haha! JAg får skylla mig själv och jag får helt enkelt varna andra istället att montera nosvikt på Tarangusen! För annars så har ni fastnat med skägget precis som jag!..Jag får väl helt enkel bryta isär fanskapet på mitten! URK!

Ut över det så har bygget fungerat bra hittills, FOD:arna är provade och dem passar fint! Maestro i sitt Esse!!Tack för det! och stegen oxå för den delen var helt SUVERÄN, jämför man stegen med Eduards Draken stege så är Lansens stege från Maestro klart mycket trevligare och lättare att få ihop.
Det ska bli skönt att få börja med Dioramat snart! bara lite pill på Lansen så är den klar! Lutar åt några timmar jobb kvar!
Lite bilder på bygget !

Lansen gör sig bra med FOD skydd!! och med en scratchad törkare till vindrutan! finfint!
Bild

Stegen var fin som sagt! bara att montera fast kvar då!
Bild

Håller som sagt på med de sista med luftbromsarna som ska in i hölen där! måste bara hitta på en lösning för att få fast dem i flygkroppen.
Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Riktigt snyggt och läckert. Synd på baktungheten men det löser du med en sprint i nosstället om du ska ställa den på en platta.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar