Italeri Mirage IIIc 1/32 är klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Italeri Mirage IIIc 1/32

Inlägg av Henrik R »

Ja precis, hydraulslangarna är en fotoets som limmas i brunnen. Det var lite trixigt men det blev bra. Belysning ser onekligen ballt ut. Men det sparar jag till ett annat projekt. Som kommer snart. :-)
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Stiligt Henrik, undrar hur många kvadratmeter ets du limmat sista åren :D //Lennart
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det här blir riktigt läckert och det är en vacker maskin som är långt ifrån sina syskon i FFF-familjen. Sen så blir ju ALLT så mycket intressantare i ökenmålning...

Med din vanliga byggtakt så är den väl klar lagom efter helgen, det är ju bara onsdag nu så...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Well well, Urban, kanske inte riktigt så snabb är jag :-)
Däremot tänkte jag berätta mina 18 cent ang passformen av den här modellen. Den är inte riktigt lika bra som deras F-104. Fast det kanske beror på att den är enklare. Hur som helst så är det vingarna mot kroppen som inte vill sig riktigt, Ja om man följer ritningen i alla fall. Om man istället limmar vingdelarna för sig på övre samt nedre kroppsdelar så passar dem helt utan skarv, PERFEKT!!! Jag limmade den undre delen med plastepoxy för bättre sammasätttning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vindrutan passade också jättedåligt om man följer ritningen. Därför är det bättre att limma den främre halvan direkt mot rutdelen och sedan tvinga ned den i kroppen. Annars får du en rätt rejäl fetskarv vid rutan.

Bild

Bild

Bild

Nu är det luftintagen kvar. Dom har också sina "issues" men det råder jag bukt på till nästa uppdatering. Ja nu börjar det se ut som en Mirage!! :-)

Bild
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Mycket bra! Jag har hört det klagas på passformen på just den här. Men det är alltså bara att göra samma sak med den som med eländet från Kitty Hawk och allt är frid och fröjd. Jag är egentligen ingen 32-byggare (säger han som nyligen har klickat ett köp på 159€ för en 32'a som jag nog får i början på juni eller så(absolut den dyraste plastlåda som jag överhuvudtaget har köpt i mitt liv)) men jag kan gott erkänna att jag har varit riktigt sugen på just denna.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bra!
Limklämmor och välriktat våld löser många problem.
Du har väl skruvtvingar och grovrasp i verkstan? De har löst en del problem för mig.

Uffe
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Fantastiskt vackert flygplan och intressant att lära sig att man bör experimentera med byggordningen ifall torrpassning enligt bruksanvisningen blir dålig. Nyttigt för mig som nybörjare att lära sig :-)

/M
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nu så! Ja det har varit en del turer med detta flygetyg. Speciellt luftintagen och nosen. Där har det behövts en del omsorg kan jag säga. Nosen passar inget vidare alls. Men jag tvingade på den med rätt grov övertalning. Nu är vi på banan igen.

Vi börjar med hjuställen, Dom var rätt fattiga på detaljer. Nu pratar vi ändå 1/32, där borde det inte vara som att bygga hjulställ i 1/72. Nya hydraulrör dras..
Bild

Luftintagen var som sagt svåra att få dit, dels var utskjutarmärken riktigt otrevligt synliga, de fick trollas bort helt enkelt.
Bild

Bild

Bild

Sen kom den här modellens WTF!!. Alltså pylonerna är ihåliga och har ingen som helst bottendel. Vilket blir rätt konstigt när man hänger på last. Detta fick jag helt enkelt fylla med plasticard och spackla igen, i alla fall där det kommer synas ordentligt.. Ehh. jaha Italeri...
Bild

Bild

Sen den där jävla nosen......Den suger FETP**G kan jag lova er....
Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Verkar tungt det här, kanske mina High Planes i 72 inte är så dumma trots allt...

Hälsningar Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nej, precis. Detta är en ny modell. Den ska inte ha dessa "fel". Jag skulle ha valt en säker modell istället..som typ en Trumpeter...haha!
Nåja, nu tror jag inte det finns några fler fel jag behöver oroa mig för. Nu ser vi helt enkelt bara framåt :-)
Skriv svar