Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av Gabriel »

Om du känner att scratchbygge av motorn blir för svårt har PlusModel (där du hittade bilder på motorn) en resinsats. Det skulle kunna vara ett alternativ.
http://www.plusmodel.cz/karta_en.php?id=197

/Gabriel
fieldflower
Namn: Peter Åkerblom

Inlägg av fieldflower »

Absolut ett alternativ, men jag börjar med scratchbygge så får vi väl se vart det landar.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Angående gummihjulen (egentligen vinyl och inte gummi).
En del av Italeris modeller från sjuttiotalet (och denna är en av dom) har vinylhjul med för mycket mjukgörare. Detta gör att dom efter hand börjar "äta" på plasten.
Plasten blir mjuk och den kommer inte att stelna igen pga att mjukgöraren vandrar över i plasten som ligger an mot däcken (fälgarna).
Jag råder dej att skaffa nya hjul. Det finns flera olika att välja på, Armo från Polska Jadar Hobby har bra o billiga sådana tex.
Det är trist om du om något år plötsligt ser detta hända. När det väl börjat är det försent tyvärr.

Öken-Erik

CU@4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Ett alternativ kan vara att höra om ngn har ett set hjul över från Broncos Kfz 15 efter att ha bytt ut dessa mot resin hjul.
Det är inget fel på Broncos hjul men en del byter ut ändå (andra eller bättre däcksmönster mm).
Kanske finns det ngn som har över och kan hjälpa dej.

Öken-Erik

CU@4
fieldflower

Inlägg av fieldflower »

Åhå, det var ju inte så bra...
Tror jag kör på med dessa nu ändå - ska dels bli lite spännande att se hur de beter sig och dels är jag fortfarande i lärstadiet så jag tycker inte själv det spelar så stor roll på de första modellerna. Lärdomen i sönderfallet är värt mer än perfektion i längden på denna.
Kan rent av bli en kul utmaning att tillverka fälgar i nåt mer hållbart material då de befintliga faller i bitar. :)

Men jättebra att veta, så jag tackar för tipset.
fieldflower

Inlägg av fieldflower »

Det här med motor va... Kul men svårt!

Har inget direkt material att bygga av hemma så jag har byggt den här enbart av gamla ramar som är ihoplimmade, filade, värmedragna, etc, etc.
Fläktrem och tändkablar är sytråd.
Motorn blir ju inte riktigt som originalet, men good enough som första försök tycker jag.
Målning återstår, men såhär ser den ut just nu:

Fördelaren ditsatt med tändkablar, men inte fixat till tändstiften än.
Bild

Här har jag fått dit tändkablarna, men fläkten trillade av. Ska sätta dit den efter målning.
Bild
Senast redigerad av fieldflower den 28 mar 2016, 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Om du först doppar sytråden i trälim blandat med vatten och låter det torka så kommer du ifrån luddigheten. Men bättre är att använda koppartråd.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
fieldflower

Inlägg av fieldflower »

Jo, raidade elförrådet men hade inget sånt hemma.
Tänkte blåsa lite svart färg på kablarna också imorrn och stryka på dem lite med en tandpetare - tycker det borde få bort luddigheten också.
Jättebra tips dock - så gör jag nästa gång jag får ta till sytråd.:)
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Bara färg rår inte på luddet. Sorry!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
fieldflower

Inlägg av fieldflower »

Attans...
Då får jag köra lim+vatten-tricket med pensel, eller om jag rent av doppar motorn i lim+vatten-lösning...
Skriv svar