Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Det där med okej passform gällde nästan hela vägen. Men när huven skulle dit, sprack det. Frontrutan passar inte för fem öre. Främre huven är lite för bred, medan den bakre är en liten aning för kort. De två sistnämnda felen går dock att korrigera, så att ha huven öppen löser inte problemet. Lyckligtvis är plasten så tjock, att sidorna kunde slipas till rätt form. En bit 0,5 mm PC limmades fast på delen precis framför rutan och med hjälp av lite spackel hamnade sidorna spacklades så att de hamnade i nivå med rutan.

Bild

Tyckte att jag var smart som målade huven utifrån samtidigt som cockpit, vilket sparade in maskeringen av insidan. Men det blir till att blanda ny färg för att bättringsmåla. Men snart är det dags att måla resten.
Senast redigerad av Björn Fransson den 07 mar 2016, 06:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det är sådant där småkorrigerande som gör att jag aldrig orkar pyssla seriöst med flyg. Kul att se hur du åtgärdar problemet.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Jo, det är väl sådana här njutningsmoment som är reserverat för flygbyggarna. Huvar som inte passar ordentligt känns ibland som mer regel än undantag. Tur att jag ändå tycker att sådant här är lite kul, eller åtminstone en utmaning.
Björn Fransson
Kontakt:

Äntligen dags att måla! Först lite preshade:

Bild

Sedan ett lager Gunze ljusgrå 308 på undersidan, följt av grön 303 på ovansidan varvat med lite mörkare och ljusare nyanser för att få liv i ytan. Allt avslutat med ett tunnt slutlager av 303:an.

Bild

Och sedan Gunze 32 Field Grey med lite Tamiya rödbrunt i. Och sedan samma process som ovan, lite ljusgrått och lite svart här och där innan allt avslutades med ett tunnt lager av ursprungsfärgen. En helt autentisk målningsprocess, för övrigt. Hela maskinen målades grön även i verkligheten innan det bruna målades på, tittar man nära ser man att det gröna dyker upp där färgen slitits bort.

Bild

Många besvärliga kamouflage har man svurit sig igenom genom åren. Här kom definitivt återbäringen. Ingen direkt extrem finess på detta mönster. Men lätt att maska! :) Körde med häftmassa som gav rätt känsla av hårda kanter på håll, men lite diffusa när man tittar närmare. Originellt nog är tanken betydligt grövre sprutmålad i verkligheten, så den sprayades för hand. Inte helt avancerat det heller... Dags för lite kompletteringsmålning och vädring, sedan ska vi nog kunna sy ihop den här till Open,
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, men nu liknar det nåt! Snabbt jobbat Björn! Kommer den bli klar till 08? :-)
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! Jodå, så ser i alla fall planen ut. Sedan bilden togs har jag målat detaljer och sånt och ägnat mig åt lite inledande vädring. Strax dekaler och sedan är det bara upploppet kvar. Om jag klarar av att fokusera på den här, vill säga... :-)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Har varit dålig på att kommentera det här bygget Björn men det blir ju som vanligt bara för läckert. Fina färger!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack! Ja, det är en skön maskin! Gillar också färgerna, de finska kokarderna kommer dessutom att pigga upp de ytterligare - även om de är små (jag kommer att köra den modernare varianten).
Björn Fransson
Kontakt:

Så har jag fått dit dekaler på denna, allt är ett hopplock från dekalarkivet. Letade förgäves efter småtexter på de referensbilder jag hade, men till skillnad från ensitsarna verkar denna vara nästan helt ren från sådana. Inte mig emot. :)

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Underbart snyggt så här långt. Erfarenheten säger mig att det kommer bli riktigt snyggt med mattlacken och småplocket på.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar