J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS - Klar (för länge sedan...)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: J 21-utmaningen: J 21BS

Inlägg av Lennart 12 »

Härlig konstruktion //Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Underbar tolkning av den så kallade "Fårösunds-21:an"! En given utveckling när Ryssen flyttade fram positionerna efter andra världskriget var ju att öka överlevnadsgraden genom att bli oberoende av flygbaser. Glöm inte bort "Franssons Tomahawk", fenförstoringen, som fick sitt namn från mekanikern som löste problemet med slingring pga flottörernas inverkan på luftströmmarna.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Frågor, frågor... :)

Lars: Ja, det är klurigt. Ubåtsfärg är lockande, men om jag ska försöka hålla mig hyfsat till någon slags tänkt verklighet i tiden, borde den nog snarare vara grön 325 med gula siffror på fena och nos. Typ så som T 2 såg ut mot slutet. Men jag får se.

Magnus: Glasbulan blir den jag visade upp i början, en gammal nos från Tamiyas Il-28 i 1/100. Den duktige hade nog dragit en egen vacumnos, men där är jag inte riktigt ännu.

Henrik: Funderade faktiskt på jet. Men den här gången nöjde jag mig med propeller, men jag har en idé om en jetvariant också, men kände att jag fick sortera idéerna lite. Så den blir - om den nu blir - utan pontoner.
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev:Glöm inte bort "Franssons Tomahawk", fenförstoringen, som fick sitt namn från mekanikern som löste problemet med slingring pga flottörernas inverkan på luftströmmarna.
Hm... Så sant. Får köra den i vindtunneln och kolla hur den borde se ut. :)
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Björn, just T2 orna målades väl om i 338?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Kontakt:

338? Är det ubåtsfärgen? När jag tänker efter var det väl så att T 2:orna inte alls målades om när de fick efterkrigsmärkningen, utan behöll ubåtsgrått. Jag har ju faktiskt byggt en sådan själv. Minnet är kort. Får skylla på att jag inte börjat fundera på målning ännu.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

=) enligt kronmärkt målades dom om... B17S, T2 och S12 och ev Tp 24... dock inte S18... kör du i W84(338)

med fadade dayglow märkningar!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Björn! Sorry, hängde inte mer riktigt från början på glasbubbleriet! Inte illa att hitta något som faktiskt passar!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:Björn! Sorry, hängde inte mer riktigt från början på glasbubbleriet! Inte illa att hitta något som faktiskt passar!

Hälsningar

Magnus
Ja, faktiskt. Jag hade en idé om det och att den gamla modellen fanns någonstans. Till slut lyckades jag hitta den och hade sådant flyt att det funkade. Ibland har man tur! För övrigt är Tamiyas Il-28 i 1/100 en riktigt fin liten modell i en skala man inte ser så ofta numera.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Vi måste snart skriva en bok om de här "hemliga flugplansprojekten" innan tidens tand har förstört alla bevis och alla som har kunskaper om dem är bortgångna... :)

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar