Bokslut från varvet 2015
Re: Bokslut från varvet 2015
Några fantastiska byggen det där! Det är ett imponerande jobb du gjort med PC, ser fram emot att se Seydlitz färdig. Jag måste informera vänner i Tyskland att läsa februari utgåvan av Modellfan (om de inte redan läser den), en så duktig fartygsbyggare får de inte missa!
/Gabriel
/Gabriel
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Dina byggen är alltid härliga att följa och se men jag tror nog att du har överträffat dig själv med riggningen på Yomota, tvätt på tork och allt. Tur att jag prenumererar på AMW så jag kan läsa mer om ditt bygge där. Jag har faktiskt haft R.M. Pola i min ägo en gång i tiden men kom fram till att jag inte var redo för 1:350 och då definitivt inte med den modellen så jag sålde den vidare.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Tack Jocke och Björn!
Uffe
Tack Henrik! Såg i ditt bokslut, att du byggt Shinano, men missade att kommentera det. Ber om ursäkt för det. Om du ställer ut Shinano och kanske något mer i fartygsklassen blir ingen gladare än jag. Jag var ensam utställare i min klass både på OPEN och C4 förra året. Dödtrist var det.easy_company skrev:Jag måste säga att dina fartygsbyggen är en fröjd för ögat Ulf, är det någon som gör mig sugen på fartygsbygge så är det fåtöljamiralen.
/Henrik Persson
Tack Gabriel! Jag är naturligtvis stolt över att publicera mig i tryck. Det har varit flera bra fartygsartiklar i Modellfan nyligen. En av Jim Baumann och i Januarinummret i år, en av Wolfgan Wurms. Klart läsvärtGabriel skrev:Några fantastiska byggen det där! Det är ett imponerande jobb du gjort med PC, ser fram emot att se Seydlitz färdig. Jag måste informera vänner i Tyskland att läsa februari utgåvan av Modellfan (om de inte redan läser den), en så duktig fartygsbyggare får de inte missa!
/Gabriel
Det är ju bara så fasligt kul att scratcha. Jag blev nästan besviken när jag såg att Trumpeter annonserade att de ger ut det franska slagskeppet Strassbourg. Jag har köpt ritningar och hade spetsat in mig på att scratcha henne och därmed ha en helt unik modell.SvenYoung skrev:Utsökt samling fartyg, Uffe, du håller fanan högt som vanligt.
Det är dessutom SÅ kul att se att du scratchar mer och mer, en fröjd för ögat.
Tack Urban! Det finns helt klart mer lättbygda fartygsbyggsatser som ger bättre resultat än Hobby Boss' eller Tauros Pola. Bygg nån av dem, om du vill testa fartygsbygge.Urban Gardini skrev:Dina byggen är alltid härliga att följa och se men jag tror nog att du har överträffat dig själv med riggningen på Yomota, tvätt på tork och allt. Tur att jag prenumererar på AMW så jag kan läsa mer om ditt bygge där. Jag har faktiskt haft R.M. Pola i min ägo en gång i tiden men kom fram till att jag inte var redo för 1:350 och då definitivt inte med den modellen så jag sålde den vidare.
Uffe
-
- Kontakt:
Mmm, det gäller ju att testa med något som man tror att man kan ha en chans med till en början. Jag har faktiskt funderat lite på hur det skulle vara att bygga något hangarfartyg från WWII. Där borde det ju finnas någon byggsats som kan vara vettigt att starta med.Ulf Lundberg skrev:Tack Urban! Det finns helt klart mer lättbygda fartygsbyggsatser som ger bättre resultat än Hobby Boss' eller Tauros Pola. Bygg nån av dem, om du vill testa fartygsbygge.Urban Gardini skrev:Dina byggen är alltid härliga att följa och se men jag tror nog att du har överträffat dig själv med riggningen på Yomota, tvätt på tork och allt. Tur att jag prenumererar på AMW så jag kan läsa mer om ditt bygge där. Jag har faktiskt haft R.M. Pola i min ägo en gång i tiden men kom fram till att jag inte var redo för 1:350 och då definitivt inte med den modellen så jag sålde den vidare.
Uffe
-
Ett hangarfartyg i skala 1:350 är ruggigt mycket jobb. I 1:700 är det klart mer hanterligt och det har kommit ut en del bra de senaste åren från de japanska tillverkarna.
Uffe
Uffe
-
- Kontakt:
Hmm, och det som ser så roligt ut. 1:700 känner jag dock är lite för litet.
Le Terrible är himla läcker, både som fartyg och modell! Ser mycket fram emot dina förstavärldskrigsbyggen!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
Om du har rejält med sittfläsk och tålamod, är det jättehäftigt att slutföra ett stort fartygsbygge i 1:350. Kicken att slutföra ett så stort och detaljerat projekt är helt enkelt svårslagen. För mig tar det ungefär sex månader, tre till sex kvällar i veckan, inga parallellbyggen, att slutföra ett slagskeppsbygge av en injektionsgjuten modell. Då gör jag å ena sidan rätt mycket extrajobb på modellen, men har å andra sidan rätt bra rutin vid det här laget.Urban Gardini skrev:Hmm, och det som ser så roligt ut. 1:700 känner jag dock är lite för litet.
Många kroknar på vägen, med sur eftersmak som följd.
Några av de bästa och förmodligen lättbyggdaste fartygsmodeller i 1:350 jag sett, är Mirages Flowerkorvetter, HMS Zinnia o.s.v.
Jag har ett ex här hemma som jag fick för att skriva en recension om. Jag har inte byggt den än men den ser mycket lovande ut, trots vissa svagheter.
Bl.a innehåller bygganvisningen en rejäl riggritning. Bara det! Bra vädringsprojekt dessutom.
Bronco's fartygsmodeller är också mycket bra, det jag sett av dem. Väldetaljerade och med ett ark med de viktigaste etsdelarna. Deras S-båt är en liten pärla.
Varenda gång nån smäller ihop en fartygsmodell och ställer ut blir jag själaglad. Ju bättre byggd ju gladare blir jag.
Behöver du bygg och målningstips ställer jag upp. Jag är beredd att lägga en del tid på att försöka bredda fartygsklassen.
Det gäller självklart alla som vill testa fartygsbygge.
Uffe
Italiensk jagare? Har du tittat något på de jagare som köptes in från Italien i början av kriget - Romulus och Remus, Puke och Psilander om jag inte minns fel...
Och jo, som gammal sjöman och flottist är jag med imponerad av dina byggen!
Vänligast / André
Och jo, som gammal sjöman och flottist är jag med imponerad av dina byggen!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Kontakt:
Vi får se när det händer i framtiden. Det ser än så länge inte ut som läge för flytetyg än på några år sett till min byggplanering. Men den dagen kommer förhoppningsvis komma och då vet jag var jag kan få hjälp...