Tröskar med ett sk weekendbygge, Eduards Fokker E.V i 1/48. Simpelt så det förslår och det ska det vara i en billighetslåda man vunnit en gång i tiden. Nu ska alla j-la stag på i rätt vinkel, inte rät vinkel.magnusf skrev:Stellan! Tack för att du tillförde lite ordvitsig kreativitet i denna jämmerdal! Vad är det för Eduard du bråkar med? Jag trodde de alltid haft bra manuler...
Hälsningar
Magnus
Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!
Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Henrik Persson
Fräna små mini fåglar det där Magnus!
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Jo, alla deras Weekendmodeller har usla beskrivningar. Men det är bara att leta rätt på en Profi-Pack av samma modell som den man bygger på deras hemsida och ladda ner och skriva ut den riktiga manualen.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Jomen det är ju så få delar och det är inget krångligt. Tackar ändå för tipset, kan gott tänka mig ytterligare en Eduard framöver.Urban Gardini skrev:Jo, alla deras Weekendmodeller har usla beskrivningar. Men det är bara att leta rätt på en Profi-Pack av samma modell som den man bygger på deras hemsida och ladda ner och skriva ut den riktiga manualen.
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Fast inte alltid. I alla fall MiG-21:orna har samma beskrivning oavsett utgåva.Urban Gardini skrev:Jo, alla deras Weekendmodeller har usla beskrivningar. Men det är bara att leta rätt på en Profi-Pack av samma modell som den man bygger på deras hemsida och ladda ner och skriva ut den riktiga manualen.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Det har jag inte tänkt på då jag bara har Profi-Pack eller Bunny Fighter när det kommer till MiG-21 i min samling.
Modellbyggare gör det med modeller.
Jag kommer att vara bortrest några dagar men tänkte bjuda på lite storleksjämförelser innan jag åker.

Alla modellerna går lätt ner (med undantag för vingarna) i en standard tändsticksask (visserligen dansk men i alla fall...).

Och här är den tillsammans med min MiG-21 från förra året. Ytterligare lite mindre alltså...
Hälsningar
Magnus

Alla modellerna går lätt ner (med undantag för vingarna) i en standard tändsticksask (visserligen dansk men i alla fall...).

Och här är den tillsammans med min MiG-21 från förra året. Ytterligare lite mindre alltså...
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lars Befring
smått ÄR gott
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Så tuggar vi oss vidare genom trippelbygget, nu har jag kommit till skräcken: vingarna...

Efter ett minimum av slipning och spackling (modellen passar mycket bra och det finns en stor premie att hämta på att vara noggrann när man bygger, det här är inget man vill kladda spackel kors och tvärs över...) så är det vingdags...

Undervingarna kommer som två separata delar som ska limmas på kroppen, därefter ska stöttor och ovanvinge monteras. Funderar man lite över detta så inser man att får man inte undervingarnas V-form perfekt så kommer man att få all världens problem med stöttorna senare så istället använde jag ovanvingen som jigg för stöttorna som sitter på kroppen vilket gav ett litet kul parasollmonoplan under något dygn...

...som fick ligga och torka snällt upp-och-ner. Vingen är inte limmad, endast där som jigg!

Därefter så limmade jag stöttorna på nedervingarna och därefter limmades vingarna mot kroppen och stöttor och V-form justerades så att de passade mot den dittejpade ovanvingen. Nu har vi helt plötsligt tre maskiner på tork som ser väldigt aerobatic ut...

...och när ovanvingen återigen demonteras så ser helt plötslig alltihopa rätt oflygbart ut...

...men förhoppningsvis har jag nu något som går både att måla och slutmontera relativt enkelt!
Modellerna är väldigt fina men kunde varit gjorda lite mer genomtänkt, en hel undervinge hade till exempel suttit fint! Följer man bygganvisningen så är risken stor att man får bekymmer med stöttorna om man inte får till V-formen helt perfekt och det är inte så enkelt...
Hälsningar
Magnus

Efter ett minimum av slipning och spackling (modellen passar mycket bra och det finns en stor premie att hämta på att vara noggrann när man bygger, det här är inget man vill kladda spackel kors och tvärs över...) så är det vingdags...

Undervingarna kommer som två separata delar som ska limmas på kroppen, därefter ska stöttor och ovanvinge monteras. Funderar man lite över detta så inser man att får man inte undervingarnas V-form perfekt så kommer man att få all världens problem med stöttorna senare så istället använde jag ovanvingen som jigg för stöttorna som sitter på kroppen vilket gav ett litet kul parasollmonoplan under något dygn...

...som fick ligga och torka snällt upp-och-ner. Vingen är inte limmad, endast där som jigg!

Därefter så limmade jag stöttorna på nedervingarna och därefter limmades vingarna mot kroppen och stöttor och V-form justerades så att de passade mot den dittejpade ovanvingen. Nu har vi helt plötsligt tre maskiner på tork som ser väldigt aerobatic ut...

...och när ovanvingen återigen demonteras så ser helt plötslig alltihopa rätt oflygbart ut...

...men förhoppningsvis har jag nu något som går både att måla och slutmontera relativt enkelt!
Modellerna är väldigt fina men kunde varit gjorda lite mer genomtänkt, en hel undervinge hade till exempel suttit fint! Följer man bygganvisningen så är risken stor att man får bekymmer med stöttorna om man inte får till V-formen helt perfekt och det är inte så enkelt...
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lars Befring
Sneaky! och snyggt!
Tack för att du visade den sekvensen
Tack för att du visade den sekvensen
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72