En Svensk Bf109

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Re: En Svensk Bf109

Inlägg av bergwall »

FV använde ibland "flottiljsiffrorna" 400 mm för stationssignaler (S 14 Storch, och Safir t.ex.), inte helt regelmässigt men inget direkt fel heller tror jag. Däremot har jag sett siffrorna användas för större storlekar än 400 mm som fanns föreskrivet (även 250 mm). Vill minnas 500 eller 600 mm användes på de kamouflageprovmålade Lansarna.

//R
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt! Funderade ett tag på färggränsen, att den sitter rätt högt upp, att den kanske snarare borde vara snarlik den på J 22. Men samtidigt är det ju analogt med J 8, och med tanke på vilken röra det var med målning vid den här tiden, är det här nog minst lika sannolikt. Kul idé!
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack för tipsen om Nummer Robert!

Björn, jag måste nog erkänna att det var dom ökenmålade 109:orna som inspirerade mig, men som tur är finns ju Gladiatorn att skylla på! :D

Stellan, så här?:
Bild

Jag testade ett alternativ för numreringen....
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndersN

Inlägg av AndersN »

Snyggt och inspirerande. Har en Trumpeter Bf 109G-10 jag inte riktigt vet vad jag ska göra med...skulle sitta fint med kronmärken bredvid den Fw 190D-9 aka J 26 jag nyss gjort.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

AndersN skrev:Snyggt och inspirerande. Har en Trumpeter Bf 109G-10 jag inte riktigt vet vad jag ska göra med...skulle sitta fint med kronmärken bredvid den Fw 190D-9 aka J 26 jag nyss gjort.
Tack!

Ohhh! en G-10 då blir det ju åtminstone 1944 års reglemente med bokstäver och dylikt... kanske metallren... mhhmmmm... inspirerande!

någon som råkar ha bilder den bofors-kanon som satt i J-21:an?
AndersN

Inlägg av AndersN »

Lars Befring skrev:
AndersN skrev:Snyggt och inspirerande. Har en Trumpeter Bf 109G-10 jag inte riktigt vet vad jag ska göra med...skulle sitta fint med kronmärken bredvid den Fw 190D-9 aka J 26 jag nyss gjort.
Tack!

Ohhh! en G-10 då blir det ju åtminstone 1944 års reglemente med bokstäver och dylikt... kanske metallren... mhhmmmm... inspirerande!

någon som råkar ha bilder den bofors-kanon som satt i J-21:an?
Exakt min tanke. Gör gärna en snygg profil på en metallren G-10 så slipper jag tänka sen :)

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Alltså, den där skulle kunna få till och med mig att bli en Whiffare! Snyggt Anders!

Magnus
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Ohhh!!! Snygg! hmmm ännu mer inspirerande!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lars, personligen får jag lite för mycket känsla av racingkärra med nummer på vingarna. Men det var snyggt med färgen på rodret :) Numret på nosen är kalassnyggt!

Anders, den 190an var vrålläcker!
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Numren på vingarna ser finskinspirerade ut.. Hade inte de något liknanade på ett fåtal flygplan..? Fonten ser förresten ut att vara serienumren 65 mm höga, snacka om upprörande att handskas så vårdslöst med märkningsreglerna på detta viset ; )

Du kan ju gå lös med den experimenterade vinterkamouflagen som de hade på J 9:orna när du ändå är inne på ämnet, träd eller vad de hade i olika mönster. Det blir ju dessutom en perfekt kombination med de finska märkningen, stjärnfall eller vad de hade på ena vingen på en 109... Undrar om det var något konstigt i min middagsmat..?

EDIT: Det var visst inget stärnfall
Bild
http://hsfeatures.com/features04/bf109g624racercs_1.htm

Det blev bättre med fenorna på det där sättet tycker jag. Roligt att låta fantasin löpa amok.

Kul bygge Anders, dekalerna känns bekanta, finns det kameror ombord? Hur kunde jag ana..

//R
Skriv svar