High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3

Inlägg av magnusf »

Björn! Prototypen V1 är kul, den gick igenom några olika reinkarnationer. Första flygningarna gjorde den med enbart kolvmotor, därefter monterades jetmotorer (de betydligt mer avancerade BMW-motorerna till skillnad från både senare prototyper och seriemaskiner som flög med Junkers jetmotorer) som man gjorde en flygning med (start på alla tre motorerna därefter dubbelsidigt jethaveri och en något hårig efterföljande nödlandning...). Efter detta byggdes den om till samma standard som V2/V3 prototyperna (Junkers jetmotorer och ingen kolvmotor). Kommer jag någonsin till läget att jag bygger den så blir det med enbart kolvmotor, den ser så skönt spretig ut då :-) !

Juha! Jo, de är lite "omoderna" de här byggsatserna men short-run såg ut såhär för 20+ år sedan :-) ! Och som man säger i Österrike: they really pull my strudel! Här kan du kolla in vad de gjorde i 1/72 (tror det är rätt komplett), mycket kul och annorlunda där!

Jens! Jag har för mig att det är två olika plastsprutor: Tasman och Ventura är gjorda i samma maskin (och samma hårda grå plast) hos Malcolm Laird i NZ medan High Planes gjorde sin FÖRSTA modell (F-4U-5N Corsair med bonusdelar för en australiensisk Vampire med elefantöron på ryggen) hos Ventura och resten gjode Greg Meggs själv i Australien i en annan maskin och i den lite mjukare blå plasten. Man kan promenera till adressen i Corryong i Google Earth, det är "cottage industry" på riktigt :-) !

Hälsningar

Magnus
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Jo, du har mestadels rätt, om jag minns rätt, så fortsatte de ett visst samarbete, även om High Planes började spruta själva senare, fast i betydelsen "samma maskin" vill jag minnas att det var första samma maskin, senare (nästan) likadana maskiner. Tasman jobbade f ö delvis hos Malcolm med publikationerna och några av Tasmans modeller har samma mjuka plast som High Planes.

Jens
Daedalus Models
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Uppenbarligen har du inte sålt tillräckligt med Tasman-modeller till mig eftersom jag inte har någon i blå plast :-) !

Hälsningar

Magnus
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Tror jag har någon racer i 1/48 i blå plast... :)

/Jens
Daedalus Models
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jens! Fel skala, annars hade jag absolut varit sugen :-) !

Har ägnat kvällen åt att förbereda för en målningssession imorgon.

Bild

Bild
Jag har också fixat till de hörn där plasten inte nått ända fram med lite infälld pc och slipning, notera också de återskapade panelerna på undersidan, något jag vanligtvis inte brukar lägga ner min själ i :-) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Bild
Äntligen lite färg (även om det kanske inte var den roligaste av färger...).

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

En stor milstolpe är passerad: äntligen så är motorerna limmade mot vingarna!

Bild
Efter att ha målat insidorna av motorgondolerna svarta så använder jag AK Interactive "True metal" för intagsbulorna och insidan av luftintagen (jag antar de var omålade för att förhindra färgflagor från att sugas in i motorn). Dessutom var tuberna fantastiska som fotostöd!

Bild
En närbild där ni även ser instrumentbrädan installerad i cockpiten. Behövs lite målning för att få liv där bara!

Bild
Och till slut bakändarna av motorerna med utloppskonerna som ser lite väl metallblanka ut, ska tona ner dem med färgsprutan lite senare.

Jag misstänker "True metal" är likt "Rub'n Buff" (som jag aldrig provat), det är en vaxpasta med konsistens som tjock oljefärg som man kan lägga på med pensel och sedan polera. Jag ska labba mer med den men till det här jobbet (små ytor som man vill ha lite metallkänsla i) så var de väldigt behändiga!

Nu mot spackeltuben, lite skarv runt motorgondolerna att fixa...

Hälsningar

Magnus
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev:... (jag antar de var omålade för att förhindra färgflagor från att sugas in i motorn). ...
Jag läste för länge sedan (sisådär någon gång i skarven mellan kambrium och ordovicium) att skälet var att de räknades som delar av motorn, inte av flygetyget.
/G
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Jag misstänker "True metal" är likt "Rub'n Buff" (som jag aldrig provat), det är en vaxpasta med konsistens som tjock oljefärg som man kan lägga på med pensel och sedan polera.
Hej Magnus. Ja det är snarlika, men Rub'n Buff luktar mindre skokräm ;) Du kan även späda pastan med wite spirit och spruta med färgsprutan. Blir inte riktigt en stark, hård yta, men fungerar utmärkt på valda ställen. /Pål
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Herre min ge! Jag tycker färgen är helt otroligt fel! Ju mer jag tittar på den blå plasten så får jag tankar hur gjutarna egentligen tänkte :-)
Men trots den blå spickesill plasten så snider du modellen fint Magnus!
Skriv svar