M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Dennis

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Dennis »

Grymt lite jäkel, har aldrig sett en sådan.

//Dennis
Mattias Linde

Inlägg av Mattias Linde »

Hej, dags för en ny liten uppdatering.

Den här gången har det fokuserats på lite smådetaljer.

Bild
Lyftkrokar, antennfäste och krok för att låsa förarluckan i öppet läge lades till på insidan av vagnen. Låset hade en manöverarm i resin som pekade i fel riktning (rakt upp), jag tyckte det var lättast att ersätta den med en bit koppartråd. Kulan på änden är en droppe superlim.

Bild
Bild
Bogseringsvajern skulle böjas till och hängas upp i en krok baktill. Fram med kastrullen och koka lite resin. 8-) Resultat: fungerade inge vidare. :( Borde kanske ha fokuserat på att böja resinet istället för att dokumentera. Dessutom tyckte jag att resinvajern inte såg så bra ut.

Bild
Vad göra? Jo leta i tillbehörslådorna efter en bit kopparvajer, kapa bort resinvajern, limma ihop ögla med vajer och böja vajern till lämplig båge.

Bild
Bild
Bild
Sådär. Nu såg det riktigt bra ut. I och med detta är alla detaljer baktill utom antennen färdiga. Är det någon som vet hur lång en modern amerikansk antenn ska vara? Eller om det finns att köpa som tillbehör?

Det var allt för den här gången. Fortsättning följer.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Looking good Mattias. Its the small details that really give any vehicle, the modeller´s appeal. Maybe try on Armorama for specific details .... its been taken over by modern armor lately! :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
zapper

Inlägg av zapper »

Plasticbattle skrev: .... its been taken over by modern armor lately!
@Frank: Har vi tur så händer det här också! ;)

@Mattias: Kan du inte höfta hyfsat om du jämför antennens längd i förhållande till vagnens höjd på ett foto? Annars är Armorama ett bra ställe att få exakta uppgifter.

/E
Erik von Rosen
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Kul modell!
Den har jag också sneglat på och tyckt att det vore kul att bygga, bara för att den är så udda - och för dess vädringspotential.

Kika på von Rosens två sista bilder och notera hur dammet lagt sig runt färgkonturerna så det nästan ser ut som att natoflaget fått ett komplement av sandbruna konturer. Har även sett det på andra fordon, som t.ex M1or på NTC. Skitcoolt!

/E
Mattias Linde

Hej igen,

Då var det åter dags med en liten uppdatering av bygget.

Först, angående antennens längd, så tittade jag i bruksanvisningen till AFV Club:s Stryker där det står att den ska vara 8 cm lång plus en liten klump i toppen. Det verkar rimligt tycker jag. Antennernas längd är nog standardiserade i US Army.

Bild
Det första som gjordes var att fästa schaktbladet på plats. Det är fortfarande rörligt, men så fort hydralcylindrarna är på plats kommer tyvärr rörligheten att försvinna. Jag borrade ur cylindrarna med en 2.0 mm borr men det borde ha varit en något större borr istället för att få dessa rörliga.

Bild
Bild
Bild
Mycket tid har lagts på banden. Dessa kommer i sektioner där ändarna är "förbockade". En hel del gjutskägg och krokiga delar komplicerade det hela. Efter rensning började jag med monteringen av bottendelarna och främre änden. Prova på vagnen, värma resinet och rikta delarna. Upprepa, upprepa och åter upprepa proceduren tills alla delar var ihoplimmade och raka. Imponerade nog så höll sig limmade delar ihoplimmade även i kastrullen i kokande vatten.

Detta var nog det mest komplicerade på bygget hittills. Det underlättade ju inte heller att bärarmarna var lösa när jag skulle passa in hjulen med band runt. Dessutom upptäckte jag att hälften av bärhjulen är helt sneda och ovala. Yttre hjulhalva är oval medan innre är bättre. Synd att det inte var tvärtom. Lat som jag är så kommer jag nog att behålla dessa. Annars hade man ju kunnat gjuta upp kopior av det bästa hjulet...

Bild
Bild
Nu är bärarmarna på plats. Med ena sidans band och drivhjul på plats passades bärarmen längst fram in med hjälp av ett bärhjul, sedan följde bakersta bärarmen och de i mitten. Upprepade på andra sidan. Jag gröpte också ut monteringshålet för drivhjulet en aning för att flytta det ca 1 mm framåt. Det underlättade att få banden på den höjd jag ville, dvs ganska ihoptryckt.

Just nu står modellen på torkning efter att ha fått ytterligare ett lager med primer på undersidan och hjul och band.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul att se dig på gång med ett offentligt bygge, Mattias. Grym lite sak det där.
Stellan Schroeder Englund
Mattias Linde

Hej igen, åter igen dags för en kort uppdatering.
Dennis skrev:Grymt lite jäkel, har aldrig sett en sådan.
Det är ju ett supportfordon, så det är nog kanske inte så vanligt. Jag såg den första gången i en Verlindenbok om Operation Desert Storm och tyckte att den var cool och ville ha den som modell.
Erik_G skrev:Den har jag också sneglat på och tyckt att det vore kul att bygga, bara för att den är så udda - och för dess vädringspotential.Kika på von Rosens två sista bilder och notera hur dammet lagt sig runt färgkonturerna så det nästan ser ut som att natoflaget fått ett komplement av sandbruna konturer. Har även sett det på andra fordon, som t.ex M1or på NTC. Skitcoolt!
Jag tycker också att modellen har vädringspotential. När jag började leta efter färgreferenser till den här modellen stötte jag på detta med att sanddammet lägger sig runt färgkonturerna. Det beror visst på att det byggs upp en förtjockning runt konturerna när färgerna överlappar varandra, och det är kring denna kant som sanden byggs upp.
Stellan skrev:Kul att se dig på gång med ett offentligt bygge, Mattias. Grym lite sak det där.
Att skapa en bygg-logg på nätet främjar byggandet har jag märkt. Och det är kul med responsen man får också. Vilket sedan ledet till att man anstränger sig ännu mera... :)

Nu åter till bygget. Jag skrev sist att jag hade lagt på ett lager svart primer på undersidan av modellen, och det är klart nu. Fast jag glömde att sätta dit två stycken strålkastare innan primning.

Bild
Strålkastaren på bortre sidan redan på plats. På den hitre sidan blev jag tvungen att ta bort lite materiel i den vertikala väggen bakom strålkastarens placering. Den omålade plåten är bara temporärt ditsatt för att kunna linjera upp strålkastarens framkant med bakkanten på fästet som sitter på ovansidan av den omålade plåten. Hydralcylindern för lyftning av schaktbladet måste dit innan plåten kan limmas på plats.

Bild
Sista strålkastaren på plats. Efter bilden var tagen fick även dessa lite primer på sig.

Nästa steg är att åter måla hela modellen i grönt, antingen med samma som tidigare, Tamiya XF-67 NATO Green, eller att blanda till ett recept för att få till den korrekta kulören, FS 34094. För det är ju appen till iPhone suverän, iModelKit.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Mattias Linde skrev:Hej igen, åter igen dags för en kort uppdatering.
Jag tycker också att modellen har vädringspotential. När jag började leta efter färgreferenser till den här modellen stötte jag på detta med att sanddammet lägger sig runt färgkonturerna. Det beror visst på att det byggs upp en förtjockning runt konturerna när färgerna överlappar varandra, och det är kring denna kant som sanden byggs upp.
Japp, och det blir tydligast på penselmålade fordon av naturliga skäl. Har för mig att jag sett det på svenska fordon också. Men de tenderar ju att inte verka i lika dammiga miljöer, så det är nog inte lika vanligt förekommande.

/E
zapper

Inlägg av zapper »

Kan inte göra annat än att heja på!

Har vi tur så släpper Hobby Boss en i plast så fort du är klar med din ;)

/E
Erik von Rosen
Skriv svar