En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!
-
Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!
Holst, du borde ge ut en bok med mat och modellfoto.
Görsnygga bilder trots att det är kött på dem.
Uffe
Görsnygga bilder trots att det är kött på dem.
Uffe
Tack för en inspirerande rapport. Jag blir hungrig, törstig och byggsugen. Allt på en gång...
Men bäst är citatet
/Daniel
Men bäst är citatet

Nu blir jag sugen på 11,5 timmars filmtittande också.A day may come when the glue fails, when we forsake chipping, and break of all tiny details, but it is not this day. An hour of judges and shattered plastic when the Age of Modelling comes crashing down, but it is not this day! This day we build!
/Daniel
Stort tack till alla för glada tillrop och trevliga kommentarer.
Ulf: En bok om mat och modellbygge hade varit kul. Ska fundera på det ... Det får mig att tänka på Earlen av Sandwich som hittade på sandwichen för att han inte skulle bli kladdig vid spelbordet. Kanske borde man överväga något liknade nästa gång ... om man vill ha resultat även vid byggbordet och inte bara vid matbordet ...
Niklas: Antalet kolhydrater är nog inte huvudproblemet. Jag tror att fettet är lika effektivt när det gäller att sänka byggtempot. Och på tal om det så ska jag ge er ett tips (som ni säkert redan vet!). Ska man göra potatismos så bör man värma smöret innan man häller det i moset annars kallnar moset. Jag brukar värma smöret i en skål i mikron, krydda det och sedan hälla det direkt i de nymosade potatisarna tillsammans med en skvätt varm mjölk eller grädde.

Daniel: Tack för kommentaren angående citatet. Jag valde mellan Henry V i Shakespears tappning (We, the chosen few, a band of brothers ...) och Aragorn i Tolkiens (Fran Walsh/Philippa Boyens?) tappning. Och Henry V i all ära ... men han slår inte en beslutsam Aragorn. (Vilket påminner mig om att jag måste hugga tag i den där Mumakilen någon gång.)
Vi ses vid mat- och byggborden!
Ulf: En bok om mat och modellbygge hade varit kul. Ska fundera på det ... Det får mig att tänka på Earlen av Sandwich som hittade på sandwichen för att han inte skulle bli kladdig vid spelbordet. Kanske borde man överväga något liknade nästa gång ... om man vill ha resultat även vid byggbordet och inte bara vid matbordet ...

Niklas: Antalet kolhydrater är nog inte huvudproblemet. Jag tror att fettet är lika effektivt när det gäller att sänka byggtempot. Och på tal om det så ska jag ge er ett tips (som ni säkert redan vet!). Ska man göra potatismos så bör man värma smöret innan man häller det i moset annars kallnar moset. Jag brukar värma smöret i en skål i mikron, krydda det och sedan hälla det direkt i de nymosade potatisarna tillsammans med en skvätt varm mjölk eller grädde.

Daniel: Tack för kommentaren angående citatet. Jag valde mellan Henry V i Shakespears tappning (We, the chosen few, a band of brothers ...) och Aragorn i Tolkiens (Fran Walsh/Philippa Boyens?) tappning. Och Henry V i all ära ... men han slår inte en beslutsam Aragorn. (Vilket påminner mig om att jag måste hugga tag i den där Mumakilen någon gång.)
Vi ses vid mat- och byggborden!

holst
CU@C4
CU@C4
-
Richard Malmborg berättade en gång för mig att han åt ostbågar medan han byggde. Han la dem på ett fat och åt dem med gaffel för att inte kladda ned sig. Jag har provat motsvarande med frukt. Funkar.Lurifax skrev:
Ulf: En bok om mat och modellbygge hade varit kul. Ska fundera på det ... Det får mig att tänka på Earlen av Sandwich som hittade på sandwichen för att han inte skulle bli kladdig vid spelbordet. Kanske borde man överväga något liknade nästa gång ... om man vill ha resultat även vid byggbordet och inte bara vid matbordet ...![]()
Uffe
Ånyo dristar jag mig att anmäla avvikande litteraturpreferenser - jag väljer Shakespeare före Tolkien i tio fall av nio!
Men, men... här är en utmaning till dig, Peter: kan du omtolka följande till något smaskigt recept åt er? På köpet får ni då en LiTHen sång att sjunga runt spisen:
Förste modellbyggaren
Round about the cauldron go;
In the poison'd entrails throw.
Toad, that under cold stone
Days and nights has thirty-one
Swelter'd venom sleeping got,
Boil thou first i' the charmed pot.
Alla modellbyggare
Double, double toil and trouble;
Fire burn, and cauldron bubble.
Andre modellbyggaren
Fillet of a fenny snake,
In the cauldron boil and bake;
Eye of newt and toe of frog,
Wool of bat and tongue of dog,
Adder's fork and blind-worm's sting,
Lizard's leg and owlet's wing,
For a charm of powerful trouble,
Like a hell-broth boil and bubble.
Alla modellbyggare
Fire burn and cauldron bubble.
Tredje modellbyggaren
Scale of dragon, tooth of wolf,
Witches' mummy, maw and gulf
Of the ravin'd salt-sea shark,
Root of hemlock digg'd i' the dark,
Liver of blaspheming Jew,
Gall of goat, and slips of yew
Silver'd in the moon's eclipse,
Nose of Turk and Tartar's lips,
Finger of birth-strangled babe
Ditch-deliver'd by a drab,
Make the gruel thick and slab:
Add thereto a tiger's chaudron,
For the ingredients of our cauldron.
Alla modellbyggare
Andre modellbyggaren
Cool it with a baboon's blood,
Then the charm is firm and good.

Men, men... här är en utmaning till dig, Peter: kan du omtolka följande till något smaskigt recept åt er? På köpet får ni då en LiTHen sång att sjunga runt spisen:
Förste modellbyggaren
Round about the cauldron go;
In the poison'd entrails throw.
Toad, that under cold stone
Days and nights has thirty-one
Swelter'd venom sleeping got,
Boil thou first i' the charmed pot.
Alla modellbyggare
Fire burn, and cauldron bubble.
Andre modellbyggaren
Fillet of a fenny snake,
In the cauldron boil and bake;
Eye of newt and toe of frog,
Wool of bat and tongue of dog,
Adder's fork and blind-worm's sting,
Lizard's leg and owlet's wing,
For a charm of powerful trouble,
Like a hell-broth boil and bubble.
Alla modellbyggare
Tredje modellbyggaren
Scale of dragon, tooth of wolf,
Witches' mummy, maw and gulf
Of the ravin'd salt-sea shark,
Root of hemlock digg'd i' the dark,
Liver of blaspheming Jew,
Gall of goat, and slips of yew
Silver'd in the moon's eclipse,
Nose of Turk and Tartar's lips,
Finger of birth-strangled babe
Ditch-deliver'd by a drab,
Make the gruel thick and slab:
Add thereto a tiger's chaudron,
For the ingredients of our cauldron.
Alla modellbyggare
Andre modellbyggaren
Cool it with a baboon's blood,
Then the charm is firm and good.
/G
-
Titeln är kanske missvisande? Och det hade onekligen varit en effektivare dag om ni hade spenderat lika mycket vid byggbordet som vid matbordet?
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Det kusliga är att vi spenderade mer tid vid byggbordet än vid matbordet!Janne Nilsson skrev:Titeln är kanske missvisande? Och det hade onekligen varit en effektivare dag om ni hade spenderat lika mycket vid byggbordet som vid matbordet?
Janne Nilsson
Det är modellernas fel!

Blev du klar då?denstore skrev:Det kusliga är att vi spenderade mer tid vid byggbordet än vid matbordet!Janne Nilsson skrev:Titeln är kanske missvisande? Och det hade onekligen varit en effektivare dag om ni hade spenderat lika mycket vid byggbordet som vid matbordet?
Janne Nilsson
Det är modellernas fel!

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Klar? Skojar du? Det är ju en Dragon.....Janne.S skrev:Blev du klar då?denstore skrev:Det kusliga är att vi spenderade mer tid vid byggbordet än vid matbordet!Janne Nilsson skrev:Titeln är kanske missvisande? Och det hade onekligen varit en effektivare dag om ni hade spenderat lika mycket vid byggbordet som vid matbordet?
Janne Nilsson
Det är modellernas fel!