DAK Topolino - Diorama/Vignette

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Öken-Erik

Re: DAK Topolino - Diorama/Vignette

Inlägg av Öken-Erik »

LOL Jo, men jag tycker det ser bra ut och ser fram emot slutresultatet. :-)

Tyckte den där pastan såg mycket intressant ut ock kommer nog att införskaffa den nästa gång jag besöker konstnärsbutiken. :-)

En sak ang palmen (jo, jag vet att jag är gnällig).
Verlindens palm ser mer ut som en kokospalm som har en helt annan stam en en dadelpalm (du har inte skrivit att det skall vara en dadelpalm men kokospalmer är ju ganska sällsynta i Nordafrika sas). Jag har sett dessa typiska "kokospalmer" på massor av ökendios och för mej som "ökenmänniska" :-) funkar det inte. Sedan finns det naturligtvis massor av palmer iofs men.... nåja, som sagt jag kan vara lite gnällig, hoppas du tar det på rätt sätt. :-)

Dadelpalm:

http://www.dreamstime.com/royalty-free- ... ge25556915

Kokospalm:

http://www.waterwereld.nu/kokos.php

Jag gjorde en liten googling på Joefix o palmtrees och fick fram en intressant sida på E-bay med foton på flera olika palmer som finns i modell, det finns faktiskt en del som absolut borde funka i ökenmiljö, kolla in här:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop=6&_ ... ees&_frs=1

Öken-Erik

CU@C4
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

:lol: Inga problem Erik.. :D Du har nog rätt angående palmen (expert som du är).. Har själv inte tänkt så mycket på frågan, utan är nog en av de som per rutin slänger in en palm :oops: ... Tack även för länkarna! Vissa palmer såg riktigt fina ut!!

Letade lite i gömmorna och hittade ett par alternativ till, en Verlinden Dade Tree (med samma eländiga luftblåsor i hela resingjutningen, samt en annan palmstam från J's Work).

Kan inte riktigt bestämma mig om jag skall ersätta befintlig palm så frågan till forumet är som följer:

- Skall jag låta ÖEPFB (Öken Eriks Palmfällarbyrå) hugga ned nuvarande palm och sedermera ersätta denna med någon av de två nedan?? Vilken palm passar då bäst?

Mvh Micke

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Per.V
Namn: Per Wildarve

Inlägg av Per.V »

Om jag hade bytt så hade jag bytt till 2482 Dade Tree.
Per Vildarve. Gotland
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Du skall göra som du själv tycker tycker jag. Vill du behålla palmen så gör det, jag kommer inte att klandra dej. :-) OM du skall ersätta den med någon av dom två du visarså föreslår jag att du gör det isf med VP 2482 "Dade Tree" då den har en för ändamålet passande stam. :-)

Öken-Erik

CU@C4
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

:) Tack Per & Erik! Kommer nog byta palmen. Även jag önskar någonstans att diot skall bli så korrekt som möjligt, och om jag nu har en pryl som passar så varför inte?!

Ger mig även en anledning till att börja planera ett Pacific diorama/vignette då kokospalmen måste få ett nytt hem (vill inte bara slänga den i en låda). Så byte kommer det bli :D Bävar dock för alla luftblåsor som måste spacklas...

Återkommer med bilder snart!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Ett mycket bra beslut Micke! Ser fram emot ett Pacific dio då också! :-)
Jag tycker själv det är fruktansvärt jobbigt att veta att ngt är "fel" och veta att man hade kunnat fixa det. Om det inte går att fixa så kan jag leva mde det eller om det är megajobbigt att fixa det så kan jag välja att inte bry mej men om det går så...

Men så är det för oss "glad-byggare" dvs vi som bygger för att det är kul och tycker det är kul om det blir rätt! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Lerxzt skrev::) Tack Per & Erik! ...börja planera ett Pacific diorama/vignette då kokospalmen måste få ett nytt hem (vill inte bara slänga den i en låda). ......
Mvh Micke
Dragons Ka-Mi amfibiepansarvagn, en bit strand och kokospalmen :D
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Bra förslag Robin!
Jag har faktiskt börjat intressera mej altmer för Japanskt pansar.
Har på ett tidigt stadium skaffat samtliga böcker i ämnet ur AJ-Press serie och börjar nu beta av modellerna. Dragons Ka-Mi är riktigt trevlig och Finemoulds samt Pit Roads modeller är riktigt bra.

Öken-Erik
CU@C4
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Erik, vet du om att det fanns en japansk amfibiepansarvagn (se förtydligande om "pansar" av Erik i inlägget här nedanför) som var
bestyckad med två torpeder ??
Bild
8-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_4_Ka-Tsu

"The Ka-Tsu's primary purpose was to transport cargo ashore and it was
unarmored apart from some light shielding for the crew. Its engine compartment and
electric final drives were hermetically sealed, as it was intended to be launched from a submarine."
Senast redigerad av Robin Nilsson den 21 feb 2015, 22:20, redigerad totalt 2 gång.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Nej men det fanns en obepansrad amfibietraktor (inte "amfibilepansarvagn", rena nyhetsuppläsardefinitionen!) som kunde bestyckas med två torpeder (den på din bild)! :-)
Den heter Type 3 Ka-tsu.

Öken-Erik

'CU@C4
Skriv svar