En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
Re: En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
Fantastiskt!!!
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 01 mar 2015, 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Snyggt! Jag är imponerad...
Micke A
Micke A
Riktigt läckert!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Fyller på lite. Först en bild på gubbarna under production. Det är som sagt polska soldater från flames of war (15mm) med följande modefieringar:
Hjälmen är tillfilad så den ser ut som en svensk m/39
Fickor och ryggsäckar är tillverkade av magic sculp

Sedan under beslutångesten gällande hur infanteriet och kanonerna ska basas (sätta fast på liten basplatta och bygga natur på den) så blev det lite mer konstruerat.
6 st Strv m/41, 5 vagnar i en pluton och sedan en vagn för kompanichefen. Modellerna kommer från plastic soldier company och är som tidigare i skala 1/100.
Kanonerna är 7,5cm luftvärnskanon m/30, modellerna är ungerska luftvärnskanoner från flames of war. Ungrarna tillverkade dessa boforspjäser på licens, dock som 8cm och inte som svenskarnas 7,5. Utseendemässigt värkar de dock vara lika. Som kuriosa kan nämnas att ungrarna använde sina pjäser med framgång mot ryska stridsvagnar av typ t34 mfl.

/Fredrik B
Hjälmen är tillfilad så den ser ut som en svensk m/39
Fickor och ryggsäckar är tillverkade av magic sculp

Sedan under beslutångesten gällande hur infanteriet och kanonerna ska basas (sätta fast på liten basplatta och bygga natur på den) så blev det lite mer konstruerat.
6 st Strv m/41, 5 vagnar i en pluton och sedan en vagn för kompanichefen. Modellerna kommer från plastic soldier company och är som tidigare i skala 1/100.
Kanonerna är 7,5cm luftvärnskanon m/30, modellerna är ungerska luftvärnskanoner från flames of war. Ungrarna tillverkade dessa boforspjäser på licens, dock som 8cm och inte som svenskarnas 7,5. Utseendemässigt värkar de dock vara lika. Som kuriosa kan nämnas att ungrarna använde sina pjäser med framgång mot ryska stridsvagnar av typ t34 mfl.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
-
Ett händelserikt år har påverkat produktionstakten ordentligt. Nu har dessa iaf fått färg på sig. Den här armén kommer nog lida av samma problem som den svenska vid kriget. Den blir inte färdig innan kriget är slut
Ni får ursäkta bildkvaliten,det är fotat med mobilen. Riktiga bilder kommer när andan faller på.

/Fredrik B

Ni får ursäkta bildkvaliten,det är fotat med mobilen. Riktiga bilder kommer när andan faller på.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Min kunskap om pansar är mycket begränsad men det här ser onekligen riktigt trevligt ut. Dags att se om JOLO:s gamla Någonstans i Sverige kanske?
/M
/M
Får journalfilmsvibbar från Järvafältet.Snyggt jobbat i liten skala.
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Fantastiskt arbete!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Tack för kommentarerna. Arbetet fortsätter på scaniafabriken. Jag utgår från samma modell som för strv m41. Som ni förhoppningsvis ser så är det en stormkanonvagn modell 43 som ska bli till. Armén behöver lite mer grovkalibrigt pansar än 37 mm. Både ryssar och tyskar står ju och knackar på dörren
, och kanske till och med de allierade som vill ha malmfälten

Passar på att lägga in ett par bilder av min mycket triviala gjutverkstad. Det är plast som frugan har köpt för reparationsändamål. Den blir mjuk och formbar i kokande vatten. När den sedan har fått svalna lite så trycker jag ned det som ska gjutas. Det är bra att göra många formar eftersom vissa blir mindre bra. I formen trycker jag sedan ned magic sculp.

/Fredrik B

Passar på att lägga in ett par bilder av min mycket triviala gjutverkstad. Det är plast som frugan har köpt för reparationsändamål. Den blir mjuk och formbar i kokande vatten. När den sedan har fått svalna lite så trycker jag ned det som ska gjutas. Det är bra att göra många formar eftersom vissa blir mindre bra. I formen trycker jag sedan ned magic sculp.

/Fredrik B