WNW Felixstowe wip
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: WNW Felixstowe wip
Uja så fint , snygg träådring /lennart
-
Haha Ja jag är lite ute och seglar. Båtar är en del av mitt liv.
Lite framsteg
De större delarna är på plats, återstår massor av detaljer,
Bränsletankar, med lite spill och algväxt. Ärgade kopparrör.

För alla er mindre skarpögda fåtöljskeppare där ute så är det en nedskalad kopia av amiralitetets stora sjökort över Nordsjön och Tyska bukten anno 1917(tack Google)

Dags för slag /Pål
saknas. Dessa båtar bogseras vid motorstopp! Fint ska det va! oårtullar
Självklart! den är från en Magnumflaska Veuve Vadeau 1905dyvika

Lite framsteg

Bränsletankar, med lite spill och algväxt. Ärgade kopparrör.

För alla er mindre skarpögda fåtöljskeppare där ute så är det en nedskalad kopia av amiralitetets stora sjökort över Nordsjön och Tyska bukten anno 1917(tack Google)

Dags för slag /Pål
-
Jag är ingen Jet kille elle WW1...
Men en sak är säker...detta ser sjukt snyggt ut verkligen...jag gillar tunnorna du fått till med rin mm...
Yes, dem där Archer Resin nitarna ör brutalt bra o ha i bygglådan...jag älskar dem då fixa nitar eller ersätta befintliga...
Grymt snyggt jobbat.
Men en sak är säker...detta ser sjukt snyggt ut verkligen...jag gillar tunnorna du fått till med rin mm...
Yes, dem där Archer Resin nitarna ör brutalt bra o ha i bygglådan...jag älskar dem då fixa nitar eller ersätta befintliga...
Grymt snyggt jobbat.
-
Tack Mal.
Ja det där med nitar. Det är först när man hoppat över dem som de saknas
Det skapar liv i ytan och ger brytningar i ljus, som i sin tut gör att det ser "rätt" ut.
Jag har sen bilderna togs tonat ned den vita "Petrol" med samma basfärg som tunnan i sig. Ser mkt bättre ut nu.
/Pål
Ja det där med nitar. Det är först när man hoppat över dem som de saknas

Det skapar liv i ytan och ger brytningar i ljus, som i sin tut gör att det ser "rätt" ut.
Jag har sen bilderna togs tonat ned den vita "Petrol" med samma basfärg som tunnan i sig. Ser mkt bättre ut nu.
/Pål
mycket imponerande bygge. Följer med intresse.
-
En liten uppdatering denna kväll. Jag vågade inte annat än att bygga om delen med tanke på alla linor som ska spännas. Då känns det tryggare med ett mässingrör
Sen korrigerade jag brytblocken då det högra (pilotens roderlinor) är orienterad åt fel håll. Ska vara orienterat lodrätt. De dubbla roderlinorna från båda platserna växlar av till enkla linor innan de går in i blocken på centrum balken. /Pål

All heder till detta bygge, vansinnigt snyggt !! Just detta objekt är
lite för stort för mig , så därför extra kul att se den byggas.
Thomas
lite för stort för mig , så därför extra kul att se den byggas.
Thomas
Oj vad jag gillar alla detaljer. Snyggt målat och vädrat med.
/Daniel
/Daniel
-
Hej Thomas och Daniel
Tack för kommentarer
Här kommer några bilder efter helgens pyssel.
Först ut undersidan på ryggtäckningen. En massa små utstötningsmärken
, som inte syns(om man inte anstränger sig)
Jodå de åtgärdas de med
Stansa ut tunn pc av rätt dimension och limma i dessa. Sen är det ganska lätt att skrapa jämt med ett skalpellblad. Gick faktiskt snabbare än man kan tro.

Förarutrymmet med reglage (begreppet "tuppgrop" var inte påtänkt 1918) börjar bli färdigt.

Nu har linor och stag börjat komma på plats. Saknas roderlina, 4 motorrelagevajrar och några bärstag. Det ser grovt ut i närbild på foto, men helt ok IRL.

Det var allt så långt /Pål
Tack för kommentarer

Först ut undersidan på ryggtäckningen. En massa små utstötningsmärken

Jodå de åtgärdas de med

Förarutrymmet med reglage (begreppet "tuppgrop" var inte påtänkt 1918) börjar bli färdigt.

Nu har linor och stag börjat komma på plats. Saknas roderlina, 4 motorrelagevajrar och några bärstag. Det ser grovt ut i närbild på foto, men helt ok IRL.

Det var allt så långt /Pål
Med tanke på hur bygget ser ut förväntar jag mig att rodren verkligen är länkade till styrspak och pedaler, så att man kan röra spaken och få rodren att röra sig. Ser fram emot den fullt fungerande motorn sen 
Makalöst bygge!

Makalöst bygge!