Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48 klar sid 3!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Janne.S »

Fräna solskydd! Häftig detalj som lyfter cockpit enormt :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Instämmer, det var en udda detalj. Snyggt jobbat Henrik /Lennart
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Det är såna detaljer som gör mkt, verkligen snyggt, förövrigt riktigt snyggt.

En fråga, vart har du hittat dem gröna glasen.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mal_Belford skrev:Det är såna detaljer som gör mkt, verkligen snyggt, förövrigt riktigt snyggt.

En fråga, vart har du hittat dem gröna glasen.

Tjo Tjo!
Tack, nää det är målat faktiskt. Med Alclad Armoured Glass. Fattar inte hur jag klarat mig utan den tidigare :-/

Bild

Jag flyttade lite på solskydden så dom löper brevid varandra istället. för det blev en "schackrutig" känsla annars. Det ser lite bättre ut faktiskt.
Här nedan ser man solskydden på en äkta kärra.
Bild

Bild

Sedan håller jag på med att tillverka avgasportar i metall. rören i kartongen är inte riktigt tillfredställande bra nog.
Få se när jag slipat klart och format den korrekt, Metallen blev bränd när jag borrade ur ämnet. Det var bara positivt.
Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Hoppsan.....blåser du på armoured glass eller penslar du....eller till och med doppar du ??
Kände att det där var något jag ville skaffa :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det sprayas på, likt vanlig Alclad. Jag tror det blir för mörkt om man doppar delarna, jag har inte provat det i och för sig. Den är lite bökig att lägga så det krävs lite träning först. Man får damma på tills ytan blir blank annars blir de transparenta delarna dimmiga.
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Ah...då liknar det jag kör på mina byggen.

Det går att buffa alcladen Redhot, Armoured glass samt Hotmetal blue.

Jag har gjort det på min Zero, so it is confirmed...

Dock vet jag inte hur det är på större platta glas som du gjort, ska testa på en bit skrot om tillgälle ges...ammars är ju Tamiyas transparenta lacker mkt fina med....men de kan bli matta som du sa oxå prz som alcladen...

Samt som du påpeka att gå på vått.....

Samt mässingsrör e grymma o ha till allehanda saker, ser grymt ut...älskar dem, lätta o kapa o borra mm...
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tjo! Nu har det äntligen hänt lite granna! Väl att tänka på är att den här kärran är en tailsitter, trots detta så har jag fyllt nosen och utrymmet bakom cockpit. Men jag tror inte det räcker. Jag kommer därför vänta med att montera avgasrören till sist så jag kan i slutskede fylla dem med ballast. Svårt att se kanske, men Mohawk modellen är lång och med sitt tunga bakparti.
Hur som lite färg har kommit på ytan, och ny är det bygge av hjulbrunnar och få en "vietnam känsla" över ytan.

När man har stora glasytor så är det extra noga att måla insidan av glasdelarna, lite meckigt med monteringen men det löste sig.
Bild

Bild

Bild

Glasdörrarna sitter inte fast alls utan sitter fast med häftmassa. JAg kommer ju ha öppna dörrar så man kunde inte direkt limma på dom :-)
Bild

Sen var det ju dags att få till rutramen i fronten tillfredställande vackert.
Bild

Putsa ytorna med vått 6000 papper. Så kan man börja måla strax.
Bild

Målningsarbete på G..Håll ut.
Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Det blir hur bra som hels Henrik, som vanligt // Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart! Nu har det hänt lite..Av de referensbilder jag har på tidiga Vietnam kärror av OV-1a så blev dem slitna och matta, Dom vart nästan aldrig nedskjutna. Vietnamesgeneralerna satte ett pris på 1000 dollar på den som sköt ned en Mohawk. Dom var tysta och flög extremt lågt, utrustade med FFAR så gjorde dom enorm skada. Man bättringsmålade givetvis och det blev ju en mycket mörkade nyans då.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ska jag fortsätta med hjulbrunnarna och vapenlasten.
Skriv svar