WNW Bristol F2b - 1/32
Re: WNW Bristol F2b - 1/32
Ja det här ska ju följas! Du vet att 1/32 är det nya 1/48. Maffigt blir det!
Det låter ju perfekt .
1/48 är den skala jag känner mig mest hemma i.
/Anders

1/48 är den skala jag känner mig mest hemma i.
/Anders
Hej,
Nu är det dags för en liten uppdatering. Dessvärre har tiden varit knapp och bygget kryper fram.
För tillfället riggar jag lite stag som sitter i ramstrukturen runt cockpit. Jag har hittat lite nya roliga metoder att rigga på nätet
.

Här är lite egentillverkade komponenter som behövs. De små öglorna är gjorda av 0.1 mm kopparteår som är lindad kring en 0.3 mm borr och sedan kapad i lagom längd. De skall användas som förankringspunkter för riggningen. De små hylsorna är gjorda av 0.5 mm kopparrör som kapas i 1.2 mm långa bitar. Plexiglasbiten är min kap-jigg.

Här har jag torrpassat bitarna.

Nu skall jag fortsätta rigga. Många trådar blir det...
/Anders
Nu är det dags för en liten uppdatering. Dessvärre har tiden varit knapp och bygget kryper fram.
För tillfället riggar jag lite stag som sitter i ramstrukturen runt cockpit. Jag har hittat lite nya roliga metoder att rigga på nätet

Här är lite egentillverkade komponenter som behövs. De små öglorna är gjorda av 0.1 mm kopparteår som är lindad kring en 0.3 mm borr och sedan kapad i lagom längd. De skall användas som förankringspunkter för riggningen. De små hylsorna är gjorda av 0.5 mm kopparrör som kapas i 1.2 mm långa bitar. Plexiglasbiten är min kap-jigg.

Här har jag torrpassat bitarna.

Nu skall jag fortsätta rigga. Många trådar blir det...
/Anders
Senast redigerad av aln63 den 07 okt 2019, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
Hej Anders
Ett alternativ till borret är att tillverka ett enkelt verktyg. Bocka till en tunn mässingtråd så att den ser ut som ett frågetecken i ena änden, (öglan är inte riktigt sluten) sen kapas den raka delen och tråden limmas in i en bit gjutstam eller ett gammalt penselskaft. Nu är det enkelt att lägga din tunna tråd i halvöglan och hålla i trådändarna samtidigt som du snurrar på verktyget så kan du snabbt tvinna perfekta och likstora fästöglor. /Pål
Ett alternativ till borret är att tillverka ett enkelt verktyg. Bocka till en tunn mässingtråd så att den ser ut som ett frågetecken i ena änden, (öglan är inte riktigt sluten) sen kapas den raka delen och tråden limmas in i en bit gjutstam eller ett gammalt penselskaft. Nu är det enkelt att lägga din tunna tråd i halvöglan och hålla i trådändarna samtidigt som du snurrar på verktyget så kan du snabbt tvinna perfekta och likstora fästöglor. /Pål
Hej Pål,
Tack för tipset. Jag skulle onekligen behöva lite effektivare metoder. Det blir en himla massa öglor
/Anders
Tack för tipset. Jag skulle onekligen behöva lite effektivare metoder. Det blir en himla massa öglor

/Anders
Jag använder ett "hemverktyg" précis som Pål beskrev och det gör bygglivet lite roligare. Enklare att få öglorna mer tajta,så du slipper ballongformen.
mvh
LarsaQ
mvh
LarsaQ
-
- Namn: Lennart Alvhult
Vackra detaljer /Lennart
-
Hej Anders. Här är en jättebra sida med bra tips. http://www.w1aircraftmodels.com
Väl värt besöket /Pål
Väl värt besöket /Pål
Hej Pål,
Tack för tipset men jag har redan kollat in den sidan. Det var där jag läste om riggningen av dubbeldäckare.
De har bl.a. en byggblogg på just en Bristol F2b
.
Jag har tagit fram lite fler verktyg för att tillverka delarna som behövs till riggningen (bl.a. frågetecknet som du föreslog).

Och här är en jigg för att kapa 0.5 mm mässingsrör i 1,2 mm längder.

Ett 1,2 mm djupt hål är borrat precis mellan de två plexiglasbitarna. Hålet har lite mindre diameter än rörets ytterdiameter.
Med vingmuttern kan jag dra åt så att röret sitter fast. Röret kapas med skalpell och därefter använder jag en 0.3 mm borr för att rensa bort eventuella grader i röret.
Färdiga rörstumpar.

/Anders
Tack för tipset men jag har redan kollat in den sidan. Det var där jag läste om riggningen av dubbeldäckare.
De har bl.a. en byggblogg på just en Bristol F2b

Jag har tagit fram lite fler verktyg för att tillverka delarna som behövs till riggningen (bl.a. frågetecknet som du föreslog).

Och här är en jigg för att kapa 0.5 mm mässingsrör i 1,2 mm längder.

Ett 1,2 mm djupt hål är borrat precis mellan de två plexiglasbitarna. Hålet har lite mindre diameter än rörets ytterdiameter.
Med vingmuttern kan jag dra åt så att röret sitter fast. Röret kapas med skalpell och därefter använder jag en 0.3 mm borr för att rensa bort eventuella grader i röret.
Färdiga rörstumpar.

/Anders
Senast redigerad av aln63 den 07 okt 2019, 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Och så var det dags för en uppdatering.
Nu är jag snart klar med flygplanets cockpit
.
Det har tagit lång tid med all riggning men nu tror jag att jag har en bra metod som jag skall använda på den utvändiga riggningen.
Det tog också ett tag innan jag fick en färg på sätena som jag var nöjd med.
Nu är det bara säkerhetsbältena kvar sen kan jag gå vidare till motorn.

Här är säkerhetsbältena som skal få lite wash och sedan matt lack. Jag har böjt till dem så att de skall ligga på ett naturligt sätt på sittplatserna (därav den konstiga formen).

... och här är flygplanskroppen som skall dockas med cockpit.

Det var allt för den här gången.
/Anders
Nu är jag snart klar med flygplanets cockpit

Det har tagit lång tid med all riggning men nu tror jag att jag har en bra metod som jag skall använda på den utvändiga riggningen.
Det tog också ett tag innan jag fick en färg på sätena som jag var nöjd med.
Nu är det bara säkerhetsbältena kvar sen kan jag gå vidare till motorn.

Här är säkerhetsbältena som skal få lite wash och sedan matt lack. Jag har böjt till dem så att de skall ligga på ett naturligt sätt på sittplatserna (därav den konstiga formen).

... och här är flygplanskroppen som skall dockas med cockpit.

Det var allt för den här gången.
/Anders
Senast redigerad av aln63 den 07 okt 2019, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.